Раздел

Числата 10, 20, 30, …, 100. Събиране и изваждане с тях

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават числата 10, 20, 30, …, 100 и техните означения с цифри;
  • познават десетицата като бройна единица.

Необходими материали:

  • графитни и цветни моливи
  • таблото за закачане на карти
  • подходящи печати или стикери
  • 10 броя пликове или кутии с предмети (в едната – 10, в другата – 20, 30 и т.н. до 100 вкл.) – може да са моливи или клечки, които лесно с ластички да хванете в групи по 10
  • голям плакат карта на Страната на числата и парите
  • личен паспорт за всеки ученик
  • карти с числата от 10, 20… до 100
Добре дошли в Страната на числата и парите!
10 минути
Въведение

Учениците се въвеждат в света на ново пътешествие чрез вълшебна история за страна, пълна с интересни и забавни места. Запознават се с общата карта на Страната на числата и парите и получават личен паспорт.

Инструкции

  • "Деца, днес започваме едно вълнуващо пътешествие! Ще посетим необикновена страна, наречена Страната на числата и парите. Това не е обикновена страна – там няма обикновени градове и села. Вместо това ще открием специални места като град Десетичко, Планината на броенето, Долината на сравненията, Пазарът на сметките, Банкнотения град, Островът на задачките и още много други.
  • Ще пътуваме заедно по карта – ето я! Всеки път, когато посетим ново място, ще го отбелязваме на тази карта. Но има и още нещо важно – всеки от вас ще получи личен паспорт на пътешественика, където ще записва къде е бил, какво е научил и ще получава специален печат или стикер за всяка нова мисия.
  • Днес нашата първа спирка е Град Десетичко – място, където живеят всички десетици: 10, 20, 30 и така до 100. Готови ли сте да започнем пътуването си?"

Раздайте на учениците личните паспорти.

  • "Вземете своя паспорт и напишете името си отпред. Това ще е вашият спътник през цялото пътешествие.
  • Всеки път, когато посетим ново място, ще го отбелязваме на общата карта, а вие ще записвате и отбелязвате в своя паспорт.
  • Сега открийте първата страница – ще започнем с град Десетичко!"

Обобщение

"Сега вече имаме карта и лични паспорти и знаете къде ще пътуваме. Всеки път, когато посетим ново място, ще отбелязваме на картата и в паспорта си, за да не забравим приключенията!"

Важно!

  • Разкажете историята емоционално и интригуващо.
  • Покажете голямата карта и обяснете какво представлява.
  • Раздайте паспортите и помогнете на учениците да ги надпишат.
  • Подчертайте връзката между общата карта и личния паспорт.

Материали за дейността

Откриваме жителите на град Десетичко
15 минути
Групова работа

Учениците броят предмети по десетици, откриват съответните числа (10, 20, ..., 100) и ги подреждат. Така разбират десетицата като бройна единица.

Инструкции

  • "Ще се разделим в 10 групи. Всяка група ще получи плик/кутия с клечки. Те са на групички, хванати с ластички. Имате няколко задачки, първата от които ще направим заедно.
  • Отворете плика/кутията пред вас. Във всяка кутия има различен брой групички. Вземете само една от групите с клечки, хванати с ластичка, и пребройте колко клечки има в нея.
  • Да, точно така. В една групичка имаме 10 клечки - 10 единици. Тези 10 единици правят една десетица.
  • Следващата задача ще я изпълните сами. Пребройте колко десетици имате в плика/кутията. След това намерете числото, което съответства на броя, и го поставете до вашия плик. 
  • В края ще подредим всички числа заедно - от най-малкото до най-голямото."

Обобщение

"Научихме, че числата 10, 20, 30... 100 са групи по десет. Това помага да броим бързо и лесно. Сега знаем кои числа живеят в Град Десетичко!"

Важно!

  • Подгответе пликове/кутии с клечки – 10, 20 и т.н. до 100 вкл., разделени в групи по 10 и хванати с ластичка. Целта е всеки отбор да получи плик/кутия с различен брой предмети.
  • При нужда помагайте на групите да преброят и да намерят числата.
  • Нека всички деца имат възможност да обиколят и видят събраните предмети на групите.
  • Обяснете, че всички тези числа са десетици и се увеличават с по 10. 
  • Сложете на видно място картите с числата и ги подредете заедно на табло/дъската.

Материали за дейността

Спомени от град Десетичко
10 минути
Творческа задача

Учениците записват числата 10, 20, ..., 100 в паспорта си на страницата “Град Десетичко” и ги украсяват. Получават печат за успешното завършване на първата спирка.

Инструкции

  • "Хайде да отбележим на нашата карта, че вече посетихме град Десетичко.
  • Сега отворете паспортите си на първата страница - Град Десетичко. Запишете числата 10, 20, 30 и така до 100 по десетици. 
  • Нарисувайте около тях различни украси. 
  • Накрая всеки ще получи специален печат!"

Обобщение

"Вие вече добре познавате кръглите числа до 100 и как се брои по десетици! Печатът в паспорта е доказателство, че сте пътешественици в Страната на числата и парите и сте посетили град Десетичко!"

Важно!

  • Покажете пример как може да изглежда записът и украсата в паспортите.
  • Насърчете креативността, но изисквайте да бъдат записани всички числа.
  • Сложете подходящи печати или стикери на съответните страници в паспортите на всяко дете.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.