Готвим се за голямата сцена
Раздел
Литературни и фолклорни текстове
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- четат правилно и с разбиране малки по обем художествени или нехудожествени текстове;
- отговарят кратко на въпроси по съдържанието на изучавано произведение;
- се ориентират в случката в изучаваното литературно или фолклорно произведение.
Необходими материали:
- Копия на репликите за всеки от актьорите и разказвача
- Попълнените листове с идеи на сценографите
- Платове, картони, ножици, лепило, бои и др. за декорите и костюмите
- Подготвени (или частично готови) декори и костюми
Готови ли сме за публиката?
5 минути
Въведение
Учителят мотивира учениците, като им напомня, че днешният ден е много важен – това е последната им репетиция преди представлението.
Инструкции
Започнете часа, като вдъхнете увереност на учениците и отново изясните задачите им.
- Днес е специален ден – това е последната ни репетиция преди представлението! Готови ли сме да дадем всичко от себе си и да направим най-доброто представяне?
- Всеки театър прави генерална репетиция, за да се увери, че всичко е както трябва. Ние днес ще проверим дали знаем репликите си, дали костюмите и декорите са готови и дали всички сме уверени в ролите си.
Обобщение
Обобщете.
- Всяко представление започва с добра подготовка. Да започваме генералната репетиция!
Важно!
- Насочете учениците към идеята, че репетицията е шанс да се почувстват уверени, а не да се страхуват от грешки.
- Окуражете ги да се подкрепят взаимно.
Материали за дейността
Приказката оживява
25 минути
Групова работа
Учениците работят по групи – актьорите репетират цялото представление, а сценографите подготвят костюмите и декорите.
Инструкции
Дайте инструкции на учениците как да проведат репетицията.
- Сега започва истинската магия! Правим генералната репетиция – ще изиграем цялото представление, сякаш вече сме пред публика. Актьорите ще репетират – важно е да бъдем изразителни и да показваме чувствата на героите. Сценографите ще приготвят нашата сцена – ще нагласим костюмите и декорите. Готови ли сме?
- Актьорите и разказвачът изиграват приказката от началото до края без прекъсване. Аз ще следя за силен глас, изразителност и плавност.
- Сценографите проверяват дали всички костюми са готови. Ако е необходимо, завършват дребните детайли по декора и подготвят сцената.
Обобщение
Обобщете.
- Виждам колко чудесно работите! Всеки от вас допринася за нашето представление – актьорите правят героите живи, а сценографите създават вълшебния свят. Представлението изглежда страхотно! С още малко увереност утре ще бъдем готови да удивим нашата публика.
Важно!
- Помагайте на актьорите с интонацията, движенията и изразителността.
- Следете дали реквизитът е на правилните места.
- Ако има малки грешки, оставете учениците да се поправят сами – важно е да свикнат да се справят в реална ситуация.
- Поощрявайте децата с усмивки и одобрение.
Материали за дейността
Готови за сцената
5 минути
Рефлексия
Учениците обсъждат как се чувстват след генералната репетиция и правят последни корекции.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- Сега всеки от вас е истински артист! Как се чувствате след последната репетиция?
- Всичко ли е готово?
- Понякога малките промени правят огромна разлика. Има ли нещо, което можем да подобрим, за да бъдем напълно готови?
Обобщение
Обобщете.
- Днес направихме важна крачка – нашата приказка оживява! Предстои ни да я споделим с публиката.
Важно!
- Дайте възможност на всяко дете да сподели как се чувства.
- Окуражете ги, като подчертаете напредъка им.
- Ако някой е притеснен, напомнете му, че грешките са нормални и важното е да се забавляват по време на представлението.