Раздел
Събиране и изваждане на числата до 20 с преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват действията събиране и изваждане с числата до 20 с преминаване;
- използват наименованията на компонентите и резултата при решаване на задачи от изваждане;
- правят проверка на изваждането със събиране.
Необходими материали:
- табло с наименованието на компонентите при изваждане
- работен лист “Мисия “Открий изгубените вещи на Алекс”
Учителят разказва кратка история за астронавт, който е загубил част от багажа си в космоса и учениците могат да му помогнат да намери липсващите вещи, като решават задачи с изваждане.
Инструкции
- "Миналия път помогнахме да заредим ракетата за излитане. Сега астронавтът Алекс вече е в Космоса, но част от багажа му се е изгубил! Според вас как може да е станало това?
- Трябва да му помогнем да разбере колко вещи са останали, като решаваме задачи с изваждане.
- Хайде да си припомним как наричаме компонентите на задачата при действие изваждане."
Пример:
8 - 5 = 3
8 - умалаямо, 5 - умалител, 3 - разлика
- "Как правим проверка на изваждането със събиране?
- Готови ли сте да помогнете на Алекс да завърши мисията си? Да започваме!"
Обобщение
"Чухме историята за астронавта Алекс, който изгубил част от багажа си в Космоса. Сега нашата мисия започва – ще му помогнем, като решаваме задачи с изваждане, за да разберем колко неща са му останали. Готови ли сте? Мисията започва сега!"
Важно!
- Създайте атмосфера на приключение и мотивирайте децата да се включат активно с мнения.
- Насърчавайте учениците да използват математическа терминология - умаляемо, умалител, разлика.
Материали за дейността
Учениците решават текстови задачи с изваждане до 20 с преминаване, записват изразите и проверяват решенията си чрез събиране.
Инструкции
- "Скъпи малки астронавти, днес ще работите отново по двама и мисията ви е да откриете колко са загубените вещи на Алекс.
- Какво трябва да направите?
- Ще ви прочитам по една задача – ще я чета два пъти, за да я чуете добре.
- Вие и вашият партньор ще обсъдите задачата заедно, ще запишете числов израз с изваждане и ще го решите.
- Запишете проверка на задачите чрез събиране.
- Ако имате нужда, може да рисувате, чертаете, ползвате пръстчета – всичко, което ще ви помогне!
- Задачите ще са общо 5. След всяка задача, ще изчаквате учителят да прочете следващата.
- Всички отговори ще записвате в работния лист.
- Накрая ще направим заедно проверка."
Обобщение
"Браво, космически екипи! Успяхме да решим задачите, да проверим отговорите и да помогнем на Алекс да открие липсващия си багаж. С всяко изваждане и събиране бяхте истински космически математици! Мисията е изпълнена успешно!"
Важно!
- Подкрепяйте учениците при трудност, обяснявайте преминаването при изваждането и проверката със събиране.
- Насърчавайте учениците да използват математическа терминология - умаляемо, умалител, разлика.
- Следете темпото на класа и при нужда намалете броя на задачите.
- Насърчавайте съвместна работа.
Учениците представят решенията си пред класа и обсъждат как са проверили дали отговорите им са верни. Учителят подчертава важността на проверката.
Инструкции
- "Кой отбор иска да разкажете как реши задачите и как провери отговорите си със събиране.
- Защо е важно да сме сигурни, че отговорът е правилен?"
Обобщение
"Поздравления! Представихте решенията и заедно проверихме задачите. Проверката е много важна, защото така се уверяваме, че всичко е вярно. Продължавайте да работите заедно и да се подкрепяте! "
Важно!
- Насърчавайте учениците да прочитат целия числов израз и решението и да използват математическа терминология (умаляемо, умалител, разлика).
- Подпомагайте с насочващи въпроси, при нужда визуализирайте на дъската или с предмети.
- Насърчавайте партньорите в групите да си помагат.
- Подчертайте значението на внимателното смятане и проверката.

