Финалната мисия: Представи своя езиков комикс!

Раздел

Изговор и правопис на звукове и думи в българския език

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават твърди и меки съгласни звукове;
  • познават начини за отбелязване на меки съгласни звукове;
  • изговарят книжовно меки съгласни;
  • изговарят книжовно думите без ударение;
  • пишат отделно думите без свое ударение (кратки местоименни форми, частици, предлози, съюзи).

Необходими материали:

  • готовите планове на учениците от предходния урок
  • подготвен шаблон за комикс в Canva
  • дигитални устройства с достъп до Canva
  • компютър
  • проектор или интерактивна дъска
  • бланка за самооценка
  • химикалки
  • таймер
Време е за създаване на твоя комикс!
10 минути
Въведение

Учениците се подготвят за старта на изработването на комикса – припомнят си предварително изготвения план и започват работа по първите сцени.

Инструкции

Започнете часа с кратък преговор на свършеното до момента.

  • "Започваме изработката на нашите езикови комикси в Canva!
  • В предходния урок вие вече измислихте заглавие и сюжет, разпределихте ролите в екипа, планирахте какви думи с меки съгласни и думи без ударение ще използвате.
  • Сега вземете плана си и го отворете или прегледайте листа, където сте записали идеите. Ще използвате този план, за да започнете да изграждате първите сцени на своя комикс.
  • Ето какво трябва да направите:
  1. Прегледайте написаното – кое е началото, кое е средата, и как ще завърши историята ви.
  2. Отворете шаблона в Canva – той вече е готов за работа.
  3. Започнете с първата сцена – фон, герои, балончета и текст.
  4. Уверете се, че още в началото включвате езиков елемент – грешка, предизвикателство или езикова задача, която героите трябва да решат.
  • Работете по предварителния си план, но ако по време на създаването решите, че нещо трябва да се промени – направете го. Историите оживяват, когато ги разказваме с въображение и точни думи!"

Обобщение

Тази дейност организира началото на творческия процес. Учениците влизат в ролята на екип от езикови разказвачи, които планират как да визуализират наученото чрез комикс.

Важно!

  • Напомнете какви “трудни” думи могат да се включат.
  • Помогнете на по-неуверените ученици да си изберат конкретна роля.
  • Ако има време, покажете отново един примерен кадър от друг комикс в Canva.

Материали за дейността

Комикс мисия с езиково приключение!
20 минути
Групова работа

Учениците работят в екипи по изработването на дигиталния комикс, използвайки езиковите правила за изговор и правопис на думи.

Инструкции

Преминете към работата по комикса.

  • "Продължете да работите като истински комикс-създатели. Включете своите езикови герои и ги изпратете в мисия с правописни препятствия. Не забравяйте:
  • Използвайте думи с меки съгласни (сянка, дюля, каскадьор).
  • Включете думи с групите ър/ръ и ъл/лъ (вързвам/връзка, гълтам, глътка).
  • Не забравяйте да добавите и думи с групи съгласни звукове (вестник, известна, бездна, детски, царство).
  • Внимавайте с изписването на думи без ударение!
  • Всяка сцена трябва да има езиково предизвикателство и решение!
  • Следете времето – имате 20 минути!"

Обобщение

Тази дейност дава възможност на учениците да приложат знанията си в създаване на визуален и езиково коректен продукт, развивайки и дигитална грамотност.

Важно!

  • На флипчарт лист запишете групите думи, които учениците трябва да включат в своите езикови комикси.
  • Обикаляйте между екипите и помагайте при нужда.
  • Насърчавайте креативност, но в рамките на учебната цел.
  • Ако нямате възможност за работа в Canva, разпечатайте работния лист. Нека учениците създадат сами рисунките по него.

Материали за дейността

Сподели своето езиково приключение!
10 минути
Рефлексия

Групите представят своите комикси, обсъждат наученото, трудностите и попълват анкета за самооценка.

Инструкции

Завършете проекта с представянето на готовите комикси.

  • "Всеки екип ще има до 2 минути, за да представи своя комикс. Разкажете накратко:
  • Какво езиково приключение изживяват героите ви?
  • Какви думи и правила са включени?
  • Какво беше най-трудно и как го решихте?
  • След това всеки от вас ще попълни кратка анкета за самооценка - какво научих, с какво се гордея и какво бих променил."

Обобщение

Финалната дейност съчетава оценка, споделяне и размисъл – учениците осмислят езиковия си напредък и виждат стойността на усилията си в реален продукт.

Важно!

  • Създайте спокойна атмосфера за представяне – насърчавайте аплодисменти и позитивни реакции.
  • Помогнете на учениците при формулиране на изказвания.
  • Включете време за кратка дискусия с цел затвърждаване на езиковите цели.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.