Раздел
Що е философия?
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават философски от всекидневни въпроси;
- изследват логиката и дълбочината на философското питане;
- обясняват защо философите задават универсални въпроси;
- разбират структурата и смисъла на ПБО проекта.
Необходими материали:
- Работен лист “Философски въпрос или просто въпрос?”;
- Плакат на проекта “Философска школа”;
- Работен лист “Карти с роли (ученик, учен или мъдрец)”;
- Лепящи листчета за записване на лични въпроси.
Учителят задава неочакван въпрос, който звучи странно, но носи философски заряд. Учениците отговарят импулсивно, както в урок 1.
Инструкции
"Помислете за секунда и отговорете на следния въпрос: ако имахте бутон, който изключва чувствата ви за 1 ден – бихте ли го натиснали? Защо?
Това философски въпрос ли е? Защо изобщо си струва да го мислим?"
Обобщение
"Философията започва с въпроси, които ни карат да мислим за себе си, за смисъла и за възможното, не само за реалното."
Важно!
- Позволете на учениците да отговорят свободно – емоционално или логически.
- Поставете темата на часа - предстои да изследвате заедно какво отличава философските от другите въпроси.
В групи учениците класифицират въпроси - посочват кои от тях са философски и защо. Обсъждат разликите между философски и други въпроси и формулират признаци на философско питане.
Инструкции
"Предстои ни една дейност, която ще ви помогне да разграничите философските въпроси от всекидневните. Философията се стреми да разбере фундаментални въпроси за съществуването, познанието, ценностите, разума, ума и езика. Те често нямат един лесен или окончателен отговор.
Ще се разделим по групи и всяка група ще получи работен лист с различни въпроси. Задачите са следните:
- Класифицирайте всеки въпрос, като го поставите в една от двете категории: Философски въпрос или всекидневен въпрос. Поставете "X" в съответната колона.
- Обосновете избора си за всеки въпрос в колоната "Обосновка". Защо смятате, че е философски или всекидневен?
- След като класифицирате всички въпроси, обсъдете в групата си:
-
- Какво е общото между всекидневните въпроси и какво ги отличава от философските?
- Какво е общото между въпросите, които класифицирахте като философски?
- На базата на вашето обсъждане, формулирайте 2-3 признака на философското питане."
Обобщение
"Философските въпроси търсят смисъл, истина и причина. Те нямат лесен, еднозначен отговор, но провокират дълбоко мислене, критичен анализ и търсене на различни гледни точки. Те ни помагат да разбираме света и нашето място в него по-пълноценно."
Важно!
Подгответе работните листа, които да раздадете на учениците, и се уверете, че всяка група има копие на работния лист. Можете да включите примерните въпроси от описанието на дейността, както и да добавите 2-3 гранични въпроса, които да предизвикат дебат (напр. "Защо сме тук?", "Трябва ли винаги да казваме истината?", "Какво е справедливост?").
Очаквани резултати и обобщение:
- Философски въпроси:
- "Какво е добро?“ (Философски: Отнася се до етика, ценности, няма универсален лесен отговор.)
- "Има ли живот след смъртта?“ (Философски: Засяга метафизика, религия, смисъла на съществуването, няма научно доказуем отговор.)
- "Как да съм щастлив?“ (Философски/Граничен: Засяга етика, психология, смисъла на живота, отговорът е субективен и многопластов.)
- Всекидневни въпроси:
- "Кой ден имаме физическо?“ (Всекидневен: Има конкретен, лесно проверим отговор.)
- "Колко е 5 по 8?“ (Всекидневен: Има единствено, конкретно математическо решение.)
- Признаци на философско питане (примерни, учениците могат да формулират свои):
- Нямат един лесен и окончателен отговор: Отговорите често са сложни, многостранни и водят до нови въпроси.
- Засягат фундаментални аспекти на съществуването/човешкия опит: Отнасят се до смисъл, ценности, истина, морал, познание.
- Предизвикват дълбоко мислене и размисъл: Насърчават разглеждане на различни гледни точки и аргументи.
- Често са универсални: Отнасят се до всеки човек или човечеството като цяло.
Учениците се запознават с проекта "Философска школа“: цел, роли, казус, продукт и етапи.
Инструкции
"С вас започваме работа по проекта "Философска школа". Вашата мисия е да се превърнете в истински философи и да създадете ваша философска школа! Ще преминем през следните стъпки за постигнаето на тази цел:
Ще се разделите по групи и всяка група ще формира своя собствена философска школа. Ще изберете име, което отразява вашата философия.
- Във всяка школа ще има три ключови роли:
- Ученик: Човек, който наблюдава, задава въпроси и дава първоначални мнения.
- Учен: Този, който търси доказателства, данни и използва логически разсъждения.
- Мъдрец: Личност, която разсъждава върху опита, ценностите и предлага мъдри решения.
- Ще получите реален житейски казус, който ще анализирате от философска гледна точка. Като школа ще формулирате обща философска препоръка или съвет за разрешаване на казуса, базирана на знание, разум и мъдрост.
- Ще представите своето решение под формата на мини-есе или кратко изложение.
- Накрая ще имате възможност да рефлектирате върху процеса и наученото."
Обобщение
"Този проект е кулминацията на наученото за разум, знание и мъдрост. Той ще ви превърне в истински философи - хора, които не просто учат, а търсят смисъл, задават дълбоки въпроси и говорят с разум и мъдрост. Целта е да насърчи критичното мислене, сътрудничеството и прилагането на философски принципи в ежедневието."
Важно!
- Подгответе презентация или плакат, който визуално представя целите, ролите и етапите на проекта.
- По време на представянето говорете ентусиазирано за проекта. Обяснете защо е важен и как ще им помогне да развият критично мислене и емпатия. Помислете за няколко кратки, вдъхновяващи примери от реалния живот, в които философията е помогнала на хората да намират смисъл или решения (напр. стоицизъм в трудни времена, етика в науката).
- Подчертайте, че това не е просто училищен проект, а възможност за учениците да се превърнат в "мислители", които търсят смисъл и дават разумни и мъдри съвети.
Учениците създават свой философски въпрос, който ги вълнува, и го поставят на флипчарт/дъската.
Инструкции
"Време е да съберем малко “лични” философски въпроси. Запишете въпрос, който няма лесен отговор, но е важен за вас. Замислете се какво ви кара да се чудите!
Да залепим всички листчета на таблото. Ще се връщаме към тези въпроси по време на проекта."
Обобщение
"Всеки голям философ е започнал с въпрос. Днес открихме нашите."
Важно!
Дайте примери, ако учениците се затрудняват:
- "Какво е истинска смелост?"
- "Мога ли да съм щастлив, ако другите не са?"
- "Има ли граница на знанието?"

