Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • правилно употребяват определителен член при съществителни имена от ж.р. ед.ч., завършващи на -т или -щ;
  • разпознават видовете числителни имена – бройни и редни;
  • пишат правилно числителните имена.

Необходими материали:

  • работен лист “На старта!”
  • работен лист “Вест в нощта”
  • цветни моливи
  • тетрадки за записване

Работен лист

Работен лист

На старта!
10 минути
Въведение

Учениците работят по илюстриран работен лист със загадка и рисунка. Оцветяват според описанието и отговарят на въпроси, за да разграничат бройни и редни числителни имена.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще работим с една кратка загадка и картинка. В нея ще срещнете пет зайчета, които се готвят за състезание. Всяко от тях има различна дреха или аксесоар – ще трябва да ги откриете внимателно.
  • Първо ще прочетете текста. След това ще оцветите зайчетата така, както са описани. Гледайте добре – кой е с шапка, кой е с жилетка, с шалче, с очила или с бинтована лапичка.
  • След като приключите с оцветяването, отговорете на въпросите под текста. Накрая ще обсъдим заедно отговорите.
  • Браво на всички! Виждам, че добре се справихте с оцветяването и въпросите. 
  • С това упражнение научихте, че когато казваме пет зайчета, говорим за количество – пет е бройно числително име. А когато казваме първото, третото или петото зайче, посочваме кое поред е – петето е редно числително име.
  • Готови ли сте за ново езиково предизвикателство?"

Обобщение

Тази дейност ангажира вниманието на учениците чрез игра, четене и оцветяване. Те упражняват умения за разбиране на текст и разграничаване на бройни и редни числителни имена в контекст, като по този начин се подготвят за следващите дейности от урока.

Важно!

  • Прочетете загадката пред учениците.
  • Уверете се, че всяко дете е разбрало текста.
  • Отделете 2 минути в края на дейността за обобщение.

Материали за дейността

Числителни и членуване – откриватели в действие!
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят с текст, чрез който упражняват разграничаване на бройни и редни числителни имена. Попълват липсващи думи, членуват съществителни от ж. р., завършващи на -т/-щ.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще прочетем заедно един вълнуващ текст. Той се казва „Вест в нощта“. В него ще срещнете четири деца, една карта и много интересни думи.
  • Докато четете, ще помислите не само върху това, което се случва, но и как са написани думите – ще търсим числителни имена и ще открием ново правило за членуване на съществителни имена от женски род.
  • А сега вземете химикалка и внимателно следвайте стъпките:
  1. Първо, потърсете числителните имена в текста. Оградете с оранжев цвят бройните, а с лилав – редните и ги запишете в съответната таблица в работния лист.
  2. След това, потърсете съществителни имена от женски род, в които откривате -тт- или -щт-.
    Оцветете ги с любимия си цвят, но внимателно – без да закривате текста.
  3. Попълнете таблицата в работния лист. Там ще запишете коя е основната форма на думата и как е изписана с определителен член.
  • Накрая, ще помислим заедно: какво общо имат всички тези думи? Как се променят, когато ги членуваме? Ще попълните правилото в празното поле.
  • Когато сте готови, заедно ще обобщим."

Обобщение

Учениците наблюдават и откриват модел за членуване чрез работа в контекст. Тази дейност развива умения за езиково наблюдение, обобщаване и приложение на ново граматическо знание в писмена реч. Тя подготвя учениците за създаване на собствени изречения и осмисляне на граматиката като средство за ясно изразяване.

Важно!

  • Прочетете текста изразително, за да задържите вниманието и да подготвите учениците за задачите.
  • Подчертайте, че фокусът е както върху разпознаване на числителните имена, така и върху наблюдение на нов вид членуване – на съществителни от ж. р., завършващи на -т и -щ.
  • Напомнете на учениците да работят в тишина и да се консултират с партньора си.
  • При обобщаването съберете примерни правила на дъската и заедно формулирайте обобщено изречение.

Материали за дейността

Две изречения от мен
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците създават изречения, използвайки редно числително име и членуват съществително име от женски род, завършващо на -т или -щ. Споделят примери и заедно обобщават наученото.

Инструкции

  • "Ученици, помислете за всичко, което научихме днес. В тетрадките си напишете:
  1. Едно изречение с редно числително име (например: първата, третото).
  2. Едно изречение със съществително име от женски род, завършващо на -т или -щ, в членувана форма (например: пролетта, свещта).
  • Който желае, може да прочете своите изречения на глас пред класа."

Обобщение

В тази последна дейност учениците прилагат знанията си в собствена реч. Те затвърждават употребата на числителни имена и членувани съществителни чрез творчество, което е естествена част от езиковото учене.

Важно!

  • Предложете примери, ако учениците се затрудняват.
  • Използвайте дъската и запишете примерни изречения.
  • Насърчете учениците да слушат и да се вдъхновяват от изреченията на съучениците си.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.