Езикови откриватели: на мисия за смисъл и ред
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правилно употребяват определителен член при съществителни имена от ж.р. ед.ч., завършващи на -т или -щ;
- разпознават видовете числителни имена – бройни и редни;
- пишат правилно числителните имена.
Необходими материали:
- работен лист “На старта!”
- работен лист “Вест в нощта”
- цветни моливи
- тетрадки за записване
Учениците работят по илюстриран работен лист със загадка и рисунка. Оцветяват според описанието и отговарят на въпроси, за да разграничат бройни и редни числителни имена.
Инструкции
- "Ученици, сега ще работим с една кратка загадка и картинка. В нея ще срещнете пет зайчета, които се готвят за състезание. Всяко от тях има различна дреха или аксесоар – ще трябва да ги откриете внимателно.
- Първо ще прочетете текста. След това ще оцветите зайчетата така, както са описани. Гледайте добре – кой е с шапка, кой е с жилетка, с шалче, с очила или с бинтована лапичка.
- След като приключите с оцветяването, отговорете на въпросите под текста. Накрая ще обсъдим заедно отговорите.
- Браво на всички! Виждам, че добре се справихте с оцветяването и въпросите.
- С това упражнение научихте, че когато казваме пет зайчета, говорим за количество – пет е бройно числително име. А когато казваме първото, третото или петото зайче, посочваме кое поред е – петето е редно числително име.
- Готови ли сте за ново езиково предизвикателство?"
Обобщение
Тази дейност ангажира вниманието на учениците чрез игра, четене и оцветяване. Те упражняват умения за разбиране на текст и разграничаване на бройни и редни числителни имена в контекст, като по този начин се подготвят за следващите дейности от урока.
Важно!
- Прочетете загадката пред учениците.
- Уверете се, че всяко дете е разбрало текста.
- Отделете 2 минути в края на дейността за обобщение.
Материали за дейността
Учениците работят с текст, чрез който упражняват разграничаване на бройни и редни числителни имена. Попълват липсващи думи, членуват съществителни от ж. р., завършващи на -т/-щ.
Инструкции
- "Ученици, сега ще прочетем заедно един вълнуващ текст. Той се казва „Вест в нощта“. В него ще срещнете четири деца, една карта и много интересни думи.
- Докато четете, ще помислите не само върху това, което се случва, но и как са написани думите – ще търсим числителни имена и ще открием ново правило за членуване на съществителни имена от женски род.
- А сега вземете химикалка и внимателно следвайте стъпките:
- Първо, потърсете числителните имена в текста. Оградете с оранжев цвят бройните, а с лилав – редните и ги запишете в съответната таблица в работния лист.
- След това, потърсете съществителни имена от женски род, в които откривате -тт- или -щт-.
Оцветете ги с любимия си цвят, но внимателно – без да закривате текста. - Попълнете таблицата в работния лист. Там ще запишете коя е основната форма на думата и как е изписана с определителен член.
- Накрая, ще помислим заедно: какво общо имат всички тези думи? Как се променят, когато ги членуваме? Ще попълните правилото в празното поле.
- Когато сте готови, заедно ще обобщим."
Обобщение
Учениците наблюдават и откриват модел за членуване чрез работа в контекст. Тази дейност развива умения за езиково наблюдение, обобщаване и приложение на ново граматическо знание в писмена реч. Тя подготвя учениците за създаване на собствени изречения и осмисляне на граматиката като средство за ясно изразяване.
Важно!
- Прочетете текста изразително, за да задържите вниманието и да подготвите учениците за задачите.
- Подчертайте, че фокусът е както върху разпознаване на числителните имена, така и върху наблюдение на нов вид членуване – на съществителни от ж. р., завършващи на -т и -щ.
- Напомнете на учениците да работят в тишина и да се консултират с партньора си.
- При обобщаването съберете примерни правила на дъската и заедно формулирайте обобщено изречение.
Учениците създават изречения, използвайки редно числително име и членуват съществително име от женски род, завършващо на -т или -щ. Споделят примери и заедно обобщават наученото.
Инструкции
- "Ученици, помислете за всичко, което научихме днес. В тетрадките си напишете:
- Едно изречение с редно числително име (например: първата, третото).
- Едно изречение със съществително име от женски род, завършващо на -т или -щ, в членувана форма (например: пролетта, свещта).
- Който желае, може да прочете своите изречения на глас пред класа."
Обобщение
В тази последна дейност учениците прилагат знанията си в собствена реч. Те затвърждават употребата на числителни имена и членувани съществителни чрез творчество, което е естествена част от езиковото учене.
Важно!
- Предложете примери, ако учениците се затрудняват.
- Използвайте дъската и запишете примерни изречения.
- Насърчете учениците да слушат и да се вдъхновяват от изреченията на съучениците си.

