Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават глаголите в изречението;
  • разбират ролята на глагола за смисъла на изречението;
  • различават глаголи за движение и глаголи за състояние;
  • изразяват глаголи чрез движение и пантомима.

Необходими материали:

  • листчета с безглаголни изречения
  • бели листове
  • бяла дъска или флипчарт лист за записване на ключови думи от дискусията
Ами ако няма глаголи…?
10 минути
Въведение

Учениците се срещат с „непълни“ изречения, за да усетят липсата на глагол и значението му за разбирането.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще играем една езикова игра. Представете си, че в едно изречение… няма глагол. Какво ще стане?
  • Сега всеки от вас ще получи листче с изречение, в което липсва глагол. Прочетете го внимателно и опитайте да разберете какво се казва.
  • Работете по двойки – обсъдете с партньора си следните въпроси: Какво липсва? Какво бихме добавили?
  • Готови ли сте? Сега ще чуем няколко примера. Кой желае да сподели как се промени изречението, когато добавихте глагол?
  • Виждате ли? Глаголите правят изречението живо и пълно."

Обобщение

Дейността показва колко ключов е глаголът за разбирането на смисъла и за предаването на действие или състояние. Това е основата за следващите задачи.

Важно!

  • Изберете забавни и провокативни изречения, за да събудите интерес.
    Примери за изречения без глаголи:

Котката … на дивана.

Децата … на двора.

Птиците … над покрива.

Топката … към вратата.

Вятърът … през прозореца.

Листата … от дърветата.

Аз … щастлив/а.

Учителят … в класната стая.

Мама … в кухнята.

Снегът … бял и пухкав.

Приятелят ми … до мен в автобуса.

  • Запишете или принтирайте всяко изречение на отделно листче.
  • Подчертайте с линия или оставете празно място там, където трябва да има глагол.
  • Ако някой не разбира изречението, опишете с картинка или рисунка ситуацията (напр. снимка на котка на диван).
  • Дайте възможност на билингвите да предложат глагол първо на своя език, след това да го кажат на български с помощта на учителя.

Материали за дейността

Покажи с движение
20 минути
Игра

Учениците съставят списък с глаголи за движение и състояние и ги представят чрез жест или пантомима, за да бъдат отгатнати от останалите.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще се разделим на малки групи. Всяка група ще трябва да запише върху листа 10 глагола за движение и 10 глагола за състояние. Знаете ли каква е разликата?
  • Точно така. Глаголите за движение описват действие, а глаголите за състояние – как или в какво положение се намира някой или нещо, включват и емоциите като тъгувам, радвам се, гордея се, ядосвам се и др.
  • След като имате списъка, изберете един глагол и го покажете с движение или пантомима. Без думи! Останалите групи трябва да го познаят.
  • Колкото повече детайли използвате при показването, толкова по-лесно ще ви разпознаят. Да видим колко глагола ще успеем да изиграем!"

Обобщение

Учениците не само разпознават и назовават глаголи, но и ги свързват с конкретно действие или състояние, което улеснява запомнянето и разбирането.

Важно!

  • Разделете класа на групи по 3-4 ученици.
  • Дайте 1-2 примера, за да са наясно учениците с поставената им задача.
  • Позволете на ученици билингви да изберат глагол, който знаят добре, за да се чувстват уверени.
  • Ако не успяват да намерят дума на български, да я кажат на своя език – учителят или съученик може да я преведе, а групата да я повтори.
  • Използвайте играта, за да тренирате произношение – след като глаголът бъде познат, всички го казват на глас.

Материали за дейността

Глаголите – езиковите двигатели
10 минути
Дискусия

Учениците провеждат дискусия и рефлексия за ролята на глаголите в езика и общуването.

Инструкции

  • "След днешните игри, как мислите – можем ли да говорим или пишем без глаголи?
  • Да, и според мен ще е скучно или няма да се разбираме.
  • Сега всеки от вас да сподели един глагол, който обича да използва, и да обясни защо.
  • Как глаголите правят езика по-жив? Може да дадете пример от приказка, филм или разговор с приятел.
  • Запомнете – глаголите са двигателите на езика. Без тях няма движение, няма емоция, а историята ще е доста тромава."

Обобщение

Учениците осъзнават, че глаголите са ключови за изразяване на мисли, чувства и действия. Това знание ще бъде полезно във всяка устна или писмена комуникация.

Важно!

  • Подчертайте връзката между глаголите и емоциите, за да остане впечатлението по-силно.
  • Включете примери от популярни текстове, които децата харесват.
  • Напишете на дъската 5–6 често използвани глагола (напр. ходя, играя, ям, обичам, спя, гледам), с картинки до тях.
  • Помолете, ако в класа има ученици билингви, те да изберат един от списъка, за да е по-лесно за участие.
  • За да улесните разбирането, ползвай примери от всекидневието – вместо абстрактни изречения, свързвайте с дейности, които децата правят в училище или вкъщи.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.