Раздел

Техника

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • дават примери за консуматори на електрическа енергия в дома и в училище;
  • познават средства за измерване на енергийните разходи;
  • разбират екологичното значение на пестенето на електрическа и топлинна енергия.

Необходими материали:

  • компютър или лаптоп
  • работен лист “Сравнение на енергийни разходи”
  • разпечатани оферти за електроуреди от различни класове (при липса на устройства)
Какво знаем за електроенергията?
10 минути
Дискусия

Учителят въвежда класа в темата за електроенергията и разяснява понятието консуматор на електроенергия. Заедно с учениците обсъждат различни начини за пестене на енергия.

Инструкции

  • "Ученици, как си представите свят, в който електричеството не съществува?
  • В миналото хората са живели без електрическа енергия, т.е. без ток. Използвали са печки на дърва и газови лампи, перяли са дрехите си на ръка и т.н. В съвременния свят обаче толкова сме свикнали с електроенергията, че е трудно да си представим живота без нея. Няма да имаме лампи, телевизори, перални компютри и още доста други неща.
  • Когато говорим за електроенергия, няма как веднага да не се сетим за консуматорите на електроенергия в дома и в училище. Консуматори наричаме всички уреди, апарати и устройства, които преобразуват електрическата енергия в друг вид енергия - топлинна, светлинна, механична и т.н.
  • Кой ще ми даде пример за консуматор, който превръща електроенергията в топлинна? А в светлинна? А в механична - така че да задвижва нещо?
  • Ученици, всички тези консуматори водят до т.нар. енергийни разходи - това са разходите на домакинствата, институциите, каквито са училищата, заводите за електроенергия, както и за други източници на отопление - газ, въглища, дърва, парно.
  • Някой от вас знае как се измерват енергийните разходи? 
  • Разходите за електроенергия се измерват в kWh, т.е. колко kW ще бъдат изразходвани за един час.
  • Важно е да пестима енергията - не само защото това спестява пари на домакинството, а и намалява замърсяването на околната среда. Ние всички можем да пестим енергия, като използваме енергоспестяващи уреди с по-висок енергиен клас. Най-високият енергиен клас - т.е. този, който използва най-малко количество електроенергия и е най-икономичен - е клас А. Тези уреди са по-скъпи като инвестиция, но след това разходите са ел. енергия с тях са по-малки и ние реално си възвръщаме тази инвестиция.
  • Ученици, какво друго можем да правим ние вкъщи и в училище, за да пестим електроенергия?"

Обобщение

"Тази кратка дискусия ни помогна да се запознаем с това какво представляват консуматорите на електроенергия, какво са енергийни разходи и как се измерват. Сега предстои да задълбочим познанията си, като работим по двойки и направим няколко изчисления!"

Важно!

  • Преди старта на часа разделете учениците по двойки, съобразно техните предпочитания, интереси и умения. Организирането може да се осъществи и на случаен принцип, ако целта ви е учениците да умеят да работят с всеки свой съученик в отбор.
  • Започнете часа с въведението и преминете към разясняване на новите понятия. Очаквани отговори за консуматори, които превръщат електрическата енергия в топлинна са печка, радиатор, хладилник, за трансформиращи електрическата енергия в светлинна - крушка, а в механична - вентилатор.
  • Очаквани отговори за действия, насочени към пестене на енергия: използване на енергоспестяващи крушки и слънчеви батерии, изолация на жилището и училището, спиране на уредите, когато в помещението няма никого.
Проучване на енергоспестяващи уреди
20 минути
Работа по двойки

По двойки учениците попълват работен лист и решават първата задача от него. Тя е насочена и към развиване на математическа грамотност, тъй като изисква изчисляване на разходваната електроенергия от различни електроуреди.

Инструкции

  • „Ученици, отворете произволен сайт за продажба на електроуреди. 
  • На работния лист, задача 1, имате написани няколко домакински електроуреда. Изберете един такъв уред с висок енергиен клас и един с нисък енергиен клас. Когато кликнете върху енергийния клас, вие ще видите какъв е разходът на този уред в kWh. Пресметнете колко ще изхарчи всеки от уредите за един ден, за една седмица и за един месец, а след това намерете разликата енергийните разходи за един месец. 
  • На работния лист имате пример със сушилня. 
  • За тази дейност имате 15 минути.“

Обобщение

"Вече говорихме за това колко е важно да пестим енергия, но сега вече и самите вие проучихте енергоспестяващи уреди за домакинството и се убедихте в разликите между различните класове."

Важно!

  • Уверете се, че всеки отбор има необходимите материали за следващата дейност - компютър или лаптоп и работен лист. Ако не разполагате с устройства, потърсете необходимата информация предварително и разпечатайте (проектирайте на дъската) няколко оферти за електроуреди от различни класове.
  • Съдействайте на учениците и ги насърчавайте да си помагат взаимно. 
  • След като времето за работа изтече, помолете няколко двойки за споделят своите изчисления и направете обобщение. 
  • Наблегнете на извода, че използването на енергоспестяващи уреди у дома и в училище наистина е важно.

Материали за дейността

Какво трябва да знаем за енергоспестяващите лампи?
10 минути
Работа по двойки

Учениците преминават към втората задача от работния лист - проучване на енергоспестяващите крушки, като отговарят на въпроси към кратък текст.

Инструкции

  • "Ученици, в задача 2 е даден текст, който е свързан енергоспестяващите лампи. Прочетете го и отговорете на въпросите след него. Тези въпроси са свързани с математически пресмятания.
  • Имате 8 минути време за работа."

Обобщение

"С тези дейности вие задълбочихте познанията си за пестенето на енергия и опазването на околната среда и се подготвихте за следващия етап от проекта - създаване на информационни брошури за енергоспестяване вкъщи и в училище."

Важно!

  • Ако времето за работа в часа не достигне, дайте втората задача от работния лист за домашна работа.
  • След като времето за работа изтече, помолете няколко двойки да споделят своите изчисления.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.