Енергийните тайни на дома и училището
Раздел
Техника
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- дават примери за консуматори на електрическа енергия в дома и в училище;
- познават средства за измерване на енергийните разходи;
- разбират екологичното значение на пестенето на електрическа и топлинна енергия.
Необходими материали:
- компютър или лаптоп
- работен лист “Сравнение на енергийни разходи”
- разпечатани оферти за електроуреди от различни класове (при липса на устройства)
Учителят въвежда класа в темата за електроенергията и разяснява понятието консуматор на електроенергия. Заедно с учениците обсъждат различни начини за пестене на енергия.
Инструкции
- "Ученици, как си представите свят, в който електричеството не съществува?
- В миналото хората са живели без електрическа енергия, т.е. без ток. Използвали са печки на дърва и газови лампи, перяли са дрехите си на ръка и т.н. В съвременния свят обаче толкова сме свикнали с електроенергията, че е трудно да си представим живота без нея. Няма да имаме лампи, телевизори, перални компютри и още доста други неща.
- Когато говорим за електроенергия, няма как веднага да не се сетим за консуматорите на електроенергия в дома и в училище. Консуматори наричаме всички уреди, апарати и устройства, които преобразуват електрическата енергия в друг вид енергия - топлинна, светлинна, механична и т.н.
- Кой ще ми даде пример за консуматор, който превръща електроенергията в топлинна? А в светлинна? А в механична - така че да задвижва нещо?
- Ученици, всички тези консуматори водят до т.нар. енергийни разходи - това са разходите на домакинствата, институциите, каквито са училищата, заводите за електроенергия, както и за други източници на отопление - газ, въглища, дърва, парно.
- Някой от вас знае как се измерват енергийните разходи?
- Разходите за електроенергия се измерват в kWh, т.е. колко kW ще бъдат изразходвани за един час.
- Важно е да пестима енергията - не само защото това спестява пари на домакинството, а и намалява замърсяването на околната среда. Ние всички можем да пестим енергия, като използваме енергоспестяващи уреди с по-висок енергиен клас. Най-високият енергиен клас - т.е. този, който използва най-малко количество електроенергия и е най-икономичен - е клас А. Тези уреди са по-скъпи като инвестиция, но след това разходите са ел. енергия с тях са по-малки и ние реално си възвръщаме тази инвестиция.
- Ученици, какво друго можем да правим ние вкъщи и в училище, за да пестим електроенергия?"
Обобщение
"Тази кратка дискусия ни помогна да се запознаем с това какво представляват консуматорите на електроенергия, какво са енергийни разходи и как се измерват. Сега предстои да задълбочим познанията си, като работим по двойки и направим няколко изчисления!"
Важно!
- Преди старта на часа разделете учениците по двойки, съобразно техните предпочитания, интереси и умения. Организирането може да се осъществи и на случаен принцип, ако целта ви е учениците да умеят да работят с всеки свой съученик в отбор.
- Започнете часа с въведението и преминете към разясняване на новите понятия. Очаквани отговори за консуматори, които превръщат електрическата енергия в топлинна са печка, радиатор, хладилник, за трансформиращи електрическата енергия в светлинна - крушка, а в механична - вентилатор.
- Очаквани отговори за действия, насочени към пестене на енергия: използване на енергоспестяващи крушки и слънчеви батерии, изолация на жилището и училището, спиране на уредите, когато в помещението няма никого.
По двойки учениците попълват работен лист и решават първата задача от него. Тя е насочена и към развиване на математическа грамотност, тъй като изисква изчисляване на разходваната електроенергия от различни електроуреди.
Инструкции
- „Ученици, отворете произволен сайт за продажба на електроуреди.
- На работния лист, задача 1, имате написани няколко домакински електроуреда. Изберете един такъв уред с висок енергиен клас и един с нисък енергиен клас. Когато кликнете върху енергийния клас, вие ще видите какъв е разходът на този уред в kWh. Пресметнете колко ще изхарчи всеки от уредите за един ден, за една седмица и за един месец, а след това намерете разликата енергийните разходи за един месец.
- На работния лист имате пример със сушилня.
- За тази дейност имате 15 минути.“
Обобщение
"Вече говорихме за това колко е важно да пестим енергия, но сега вече и самите вие проучихте енергоспестяващи уреди за домакинството и се убедихте в разликите между различните класове."
Важно!
- Уверете се, че всеки отбор има необходимите материали за следващата дейност - компютър или лаптоп и работен лист. Ако не разполагате с устройства, потърсете необходимата информация предварително и разпечатайте (проектирайте на дъската) няколко оферти за електроуреди от различни класове.
- Съдействайте на учениците и ги насърчавайте да си помагат взаимно.
- След като времето за работа изтече, помолете няколко двойки за споделят своите изчисления и направете обобщение.
- Наблегнете на извода, че използването на енергоспестяващи уреди у дома и в училище наистина е важно.
Учениците преминават към втората задача от работния лист - проучване на енергоспестяващите крушки, като отговарят на въпроси към кратък текст.
Инструкции
- "Ученици, в задача 2 е даден текст, който е свързан енергоспестяващите лампи. Прочетете го и отговорете на въпросите след него. Тези въпроси са свързани с математически пресмятания.
- Имате 8 минути време за работа."
Обобщение
"С тези дейности вие задълбочихте познанията си за пестенето на енергия и опазването на околната среда и се подготвихте за следващия етап от проекта - създаване на информационни брошури за енергоспестяване вкъщи и в училище."
Важно!
- Ако времето за работа в часа не достигне, дайте втората задача от работния лист за домашна работа.
- След като времето за работа изтече, помолете няколко двойки да споделят своите изчисления.
