Раздел
Словообразуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават сложните думи като образувани от два корена;
- образуват сложни думи по различни начини;
- използват правилно сложни думи в речта си;
- пишат правилно сложни думи.
Необходими материали:
- цветни листчета и химикалки
- флипчарт лист с примерни думи за вдъхновение
- визуални примери (по желание) – картинки или думи като „ракета“, „котка“, „шапка“, „робот“, „вълна“
- шаблон за презентация
- таймер
- дигитални устройства (таблети/компютри) с достъп до Canva
- проектор или интерактивна дъска
- компютър с достъп до Canva
Учениците създават свои собствени сложни думи, които не съществуват.
Инструкции
- "Представете си, че сте изобретатели, но не на машини, а на… думи! Вашата задача е да измислите нова сложна дума – такава, която не съществува, но би описала чудно изобретение или фантастично същество.
- Например:
- ако съчетаете „книга“ и „летя“, може да получите „книголет“ – книга, която те пренася навсякъде, щом я прочетеш.
- от „робот“ и „чистач“ – „робочистач“ – робот, който чисти сам.
- Стъпки, по които да работите:
- Помислете за две думи, които можете да свържете – например „часовник“ + „котка“.
- Съединете ги в една нова дума.
- Запишете я на листче и посочете кои две думи сте използвали.
- Опитайте да съставите и изречение с тази дума: Какво прави тя? За какво служи?
- Разполагате със 7 минути. Готови ли сте, изобретатели?"
Обобщение
Учениците осъзнават как могат творчески да прилагат знанията си за сложните думи, като влизат в роля на създатели. Това ги подготвя за същинската работа по изработването на собствена презентация
Важно!
- Мотивирайте учениците, като им покажете 1–2 забавни примера на измислени сложни думи.
- При нужда дайте подсказки: „Какво ново изобретение си мечтаеш да има?“, „Какво животно би искал да създадеш?“
- Позволете използването на речник, ако някой ученик се затруднява при свързването на думи.
Материали за дейността
Учениците работят в екипи по 3–4 ученици и създават по 3 слайда, в които прилагат знанията си за сложните думи и представят свое творческо езиково откритие.
Инструкции
Разделете класа на екипи по 3-4 ученици.
- "Сега ще работите по групи като всеки екип ще създаде презентация от три слайда. Ще покажете какво сте научили за сложните думи и ще приложите това знание в творческо предизвикателство! Вашата задача е следната:
Слайд 1:
- Изберете една позната сложна дума (например „слънчоглед“)
- Напишете я, обяснете от кои думи е съставена и какво означава.
(Пример: „Слънчоглед“ = слънце + гледам → растение, което се обръща към слънцето.)
Слайд 2:
- Представете една сложна дума, която вие сте измислили.
- Обяснете как сте я създали и какво означава.
(Пример: „Рисуволет“ = рисувам + самолет → вълшебен самолет, който рисува по небето.)
Слайд 3:
- Съставете изречение с новата дума.
- Нарисувайте или създайте изображение, което да я илюстрира. Може да използвате изкуствен интелект (AI) за това – например чрез приложение за генериране на изображения.
- Ще работите с Canva. Разполагате с 20 минути."
Обобщение
Учениците прилагат знанията си, за да създадат не само нови думи, но и визуално и смислово представяне на езиковите си открития. Дейността обединява език, творчество, технологии и работа в екип.
Важно!
- Споделете шаблона за обща презентация. Определете номерата на слайдовете, върху които ще работи всеки от отборите.
- Мотивирайте учениците, като им покажете 1–2 забавни примера на измислени сложни думи.
- Подгответе предварително названия на инструменти за генериране на изображения с изкуствен интелект, ако ще се използват (такива онлайн приложения може да откриете в самата Canva).
- Следете групите и насочвайте при нужда – особено за съчетаването на думи и формулиране на значения.
- Насърчавайте ясното, кратко и красиво оформление на слайдовете.
- Помогнете при технически затруднения с платформата Canva.
- Ако нямате възможност да използвате дигитални инструменти или предпочитате работа извън дигитална среда, тази дейност може успешно да се осъществи и на плакат. Всеки екип може да изработи своите три "слайда" ръчно – като оформи страници с текст и илюстрации, използвайки цветни моливи, флумастери или изрезки. Основната цел е творческото мислене и прилагането на знанията, а не формата на представяне.
Материали за дейността
Учениците репетират представянето на презентацията.
Инструкции
- "Поздравления, ученици! Вече имате почти готова своя презентация с чудесни нови думи и красиви изображения. Сега е моментът да се подготвим как ще представите своята работа пред останалите.
- Всеки екип ще има 2 минути, за да уточни представянето на своите 3 слайда. Обсъдете кой какво ще казва – един ученик може да представи първия слайд, друг втория, трети – последния. Ако имате повече участници, може да добавите допълнителни коментари.
- Докато слушате другите екипи – бъдете активна публика. Може да коментирате с положителна обратна връзка или да зададете въпрос."
Обобщение
Учениците развиват умения за публично представяне и рефлектират върху наученото, като свързват езиковите знания с творческо и дигитално мислене.
Важно!
- Насърчавайте всички ученици да участват.
- Обърнете внимание на темпото и яснотата на говорене.
- Дайте позитивна обратна връзка.