Раздел
Числата от 6 до 10. Събиране и изваждане на числата до 10
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават количествените характеристики на числата до 10 и техните означения с цифри;
- разбират принципа за изграждане на редицата на естествените числа;
- броят до 10 в прав, в обратен ред и поредно.
Необходими материали:
- торбичка
- карти с картинки на определен брой плодове/зеленчуци от един вид
- карти на горски животни
- карти с числата от 0 до 10
- историята на Горския пазар
- карта с пазарска количка с до 10 продукта от 2–3 вида
Учителят показва мистериозна „горска торбичка“ с продукти и децата отгатват кое животно е пазарувало. Преброяват предметите и записват съответните цифри.
Инструкции
- "Ученици, сега ще ви разкажа за горския пазар и заедно ще видим какво има в торбичката. Ще вадим по една карта, на коята са показани определен брой продукти и ще броим заедно. Опитайте се да отгатнете кое горско животно е пазарувало – ще познаете като видите какво му трябва за зимата или за да си сготви нещо."
След тегленето на всяка карта питайте:
- "Колко са плодовете/зеленчуците? Кое число ги означава?
- Как мислите, кое животно си е пазарувало тези продукти?"
Прочетете на учениците историята на Горския пазар, за да ги въведете в темата на проекта.
- "Знаете ли обаче, че горските обитатели имат писмо за вас? Сега ще ви го прочета."
Обобщение
"Научихме как предметите от пазара се свързват с числа и цифри. Това ще ни помогне да броим, когато започнем да играем ролите на купувачи и продавачи."
Важно!
- Използвайте торбичка с няколко карти с картинки на определен брой плодове/зеленчуци от един вид
- Изваждайте картите една по една, докато учениците броят гласно.
- Показвайте съответното число на големите карти с числата от 0 до 10. Може да записвате числата и на дъската.
Материали за дейността
Учениците работят в групи по двама. Броят продукти и записват съответните цифри. После подреждат числата в правилен ред.
Инструкции
Разделете класа на екипи по двама.
- "Ще работите в групи по двама. Всяка двойка ще получи карта с горско животно и карта с пазарска количка, пълна с продукти.
- Вашата задача е:
- да преброите колко продукта има от всеки вид в количката;
- да поставите съответните карти с числа;
- под всяка картинка да напишете съответното число (напр. 5 круши, 2 ябълки);
- да запишете всички числа, като ги подредите от най-малкото към най-голямото;
- да кажете числата на глас в прав и обратен ред."
Обобщение
"Припомнихме си как броим и изписваме числата до 10. Научихме също как да подреждаме числата и да ги казваме в прав и обратен ред. Това е началото на нашето участие в горския пазар!"
Важно!
- Пригответе комплекти за всяка група (една карта с животно и една количка с до 10 продукта от 2–3 вида)
- След попълване, обиколете групите и задавайте подкрепящи въпроси: "Как броите?", "Как знаеш, че са точно 6?"
- Поощрете ги да казват числата на глас.
- На по-бързите двойки дайте бонус картинки.
Материали за дейността
Учениците оцветяват и съчетават число с количество, което го представя - рисуват толкова горски продукта, колкото сочи цифрата.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик бял лист.
- "Всеки да си избере едно число от 1 до 10 и да го напише в средата на листа. После да нарисува около него толкова продукта от горския пазар (жълъди, ябълки и т.н.), колкото показва числото. Например – ако сте избрали 7, нарисувайте 7 ябълки. Изберете само един вид от продуктите - само ябълки, само моркови или само ягоди. Не смесвайте продуктите."
Обобщение
"Показахме, че разбираме значението на числата от 1 до 10. Това е важно за следващия път, когато ще започнем да сравняваме кои животни имат повече или по-малко продукти."
Важно!
- Наблюдавайте дали броят на нарисуваните предмети отговаря на числото.
- В края дайте възможност на учениците да представят рисунките си или направете изложба с тях.




