Делим бързо и практично: Как да използваме делението с кръгли десетици в реалния свят?
Раздел
Деление на многоцифрено число с двуцифрено число
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- умеят да делят с кръгли двуцифрени числа (напр. 10, 20, 30…);
- разпознават ситуации, в които се използва деление в реалния свят;
- използват алгоритъм и стратегии за бързо изчисление;
- преобразуват мерни единици чрез деление с 10, 100, 1000.
Необходими материали:
- работен лист “Как да използваме делението с кръгли десетици в реалния свят?”
- таймер/часовник
- флумастери
- мисловните карти на учениците от предходния урок
Учителят демонстрира алгоритъм за деление с кръгли десетици и показва стратегии за съкращаване на нули. Учениците решават примерни задачи заедно.
Инструкции
- "Ще започнем днешния урок с една текстова задача, която ще решим заедно - задача 1 от работния лист пред вас:"
В аптека разпределили 1500 хапчета, като ги сложили в опаковки по 10 хапчета. След това разпределили опаковките в 3 кашона. Колко хапчета има във всеки кашон? Колко кутии са получили? Какъв числов израз бихте използвали?
Обобщение
Учениците разбират как делението им помага в различни житейски ситуации, като свързват математическите операции с реалния свят. Установяват основни принципи като равномерно разпределение и комплектуване на ресурси.
Важно!
- Раздайте на всеки ученик работен лист “Как да използваме делението с кръгли десетици в реалния свят?”.
- След като изслушате предлодложенията за решаване, обобщете, че съществуват поне три верни стратегии за решаване:
- (1500 : 10) : 3 – първо намираме броя на опаковките, после ги делим на 3 кашона;
- (1500 : 3) : 10 – първо разпределяме хапчетата в 3 кашона, после изчисляваме колко опаковки са нужни;
- 1500 : (10 × 3) – намираме директно колко хапчета влизат в един кашон.
- Подчертайте, че и трите начина водят до един и същи отговор – 50 хапчета в кашон, но показват различни стратегии на мислене.
- От направените изчисления обобщете, че когато и делимото, и делителят завършват на нули, можем да премахнем равен брой нули от двете числа и да изчислим по-лесно частното.
Учениците работят в малки групи и решават числови изрази, текстови задачи и реални казуси с разстояние, време и разходи, като прилагат стратегии за деление и преобразуване на мерни единици.
Инструкции
- "Сега ще сформираме екипи от двама или трима ученици.
- Всеки екип ще работи по комплект задачи, включващ числови изрази, текстови задачи и реални казуси. За казусите имате подсказки как да ги решите.
- Имате 20 минути време за работа. Разпределете ролите в групата - един чете, друг записва решението, третият проверява."
Обобщение
Учениците прилагат алгоритми за деление в реални ситуации и тренират групова работа и логическо мислене.
Важно!
- Насърчавайте дискусия за стратегии на решаване (съкращаване на нули, опростяване).
- При нужда насочвайте учениците с въпроси като: „Можем ли да опростим израза?“, „Има ли начин да разделим по-бързо?“
Учениците обогатяват мисловната карта от предишния час, като добавят нови примери за деление в реалния свят.
Инструкции
- "Вземете мисловната карта, която създадохте в предишния урок.
- Добавете нови клонове/балончета с приложения на делението, за които не сте се сетили в началото на темата.
- Използвайте цветни флумастери, символи, кратки обяснения."
Обобщение
Учениците осмислят къде и как делението им е необходимо, като визуализират връзките в мисловната карта.
Важно!
- Насърчавайте конкретни примери от живота на учениците.
- Оставете свобода за визуално и творческо оформление.
- Направете кратка дискусия какво ново са включили в картите си.
