Делението в реалния живот: Можем ли да бъдем изследователи?
Раздел
Деление на многоцифрено число с двуцифрено число
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- делят многоцифрени числа с 10, 20…90;
- намират неизвестен множител, делител и делимо;
- разбират приложението на делението в реалния живот;
- използват знанията си за мерни единици и техните преобразувания.
Необходими материали:
- работен лист “Как делението ни помага в ежедневието?”
- бели листове за мисловни карти
- флипчарт лист за мисловна карта на учителя
Учениците работят в групи по предварително подготвени казуси. Целта е да се активират знания и да се провокира интерес към делението чрез примери от реалния живот.
Инструкции
- "Добре дошли, изследователи! През следващите две седмици ще се превърнем в истински математически детективи. Нашата мисия е да разкрием тайните на делението и измерването. Големият въпрос, който ще изследваме, е: „Как можем да използваме делението и мерните единици в реалния свят?“ Ще работим с реални задачи, ще планираме, измерваме и разпределяме ресурси, ще създаваме мисловни карти и ще откриваме различни стратегии за решаване. Всеки от вас ще бъде изследовател – готов ли е да започне приключението?
- Започваме с първото предизвикателство. Ще работите в по-големи групи. Всяка група ще получи листче с казус, който трябва да обсъдите и да предложите начини за решение. Помислете и обсъдете ситуациите от вашия казус. Запишете идеите си и бъдете готови да ги споделите с класа."
Казуси:
- Разполагате с 240 бутилки вода и трябва да ги разпределите по равно между 20 ученици. Колко ще получи всеки? А ако учениците са 30?
- Трябва да покриете площ от 120 кв. метра с плочки. Всяка плочка е 20 кв. м. Колко плочки са ви нужни? А ако всяка е 15 кв. м?
- Имате 4000 грама ориз. Колко килограма са това? Ако го разпределяте по 500 грама на човек – за колко души ще стигне?
- Преобразувайте 3000 милиграма в грамове. Какво действие използваме? А ако имаме 250 000 милиметра – колко километра са това?
Обобщение
Създаваме връзка между математиката и реалния живот, която ще бъде основа за целия проект.
Важно!
- Разделете класа предварително на групи по четирима и раздайте казусите. Може да се наложи някои групи да работят по един и същи казус.
- Учениците все още не са запознати с алгоритъма за деление с двуцифрен делител, но имат обща представа за концепцията на действието и ще се опитат да предложат различни стратегии за решаване на казусите.
- В дискусията след дейността насочвайте разговора чрез конкретни въпроси:
- Какво означава „по равно“ в този казус?
- Как решихте колко пъти се побира едно число в друго?
- Нужно ли беше преобразуване на мерни единици, за да получите отговора?
- Ако имаме повече ученици или по-малко ресурси – какво се променя?
- В кои други ситуации сме използвали деление, без да го наричаме така?
- Записвайте на дъската ключови думи от споделените идеи - деление, по равно, разпределяне, остатък, брой групи, колко пъти се побира, мерни единици, преобразуване, грам, килограм, литър, метър, километър, съкращаване на нули, действие и т.н.
Учениците работят в екипи по реална практическа задача, в която прилагат знанията си за деление. След това учителят прави обобщение с въвеждане на различните начини за решаване и алгоритъм за деление на числа с нули.
Инструкции
- "Сего отново ще работите в групи по четирима, като всички екипи ще решавате един и същи казус - казус номер 5 от работния лист:
Имате 2 000 000 милиграма сол. Колко грама са това, ако знаете че 1 гр=1000 мг, 1 кг= 1000 гр.? А колко килограма?
- Обсъдете в групата как можете да решите задачата. Можете да представите решението с чертеж, схематично или чрез изчисления. Накрая всеки екип ще сподели как е подходил и защо е избрал този начин."
Обобщение
Учениците преживяват процеса на решаване на реален проблем и виждат, че има повече от един начин да достигнем до верен отговор. Започват да разбират как делението помага при разпределяне и измерване – основа за решаване на реални проблеми. Въвежда се алгоритъм и правило за деление на числа с нули, който ще бъде използван и в следващите уроци и проектни дейности.
Важно!
- Наблюдавайте групите – насърчавайте различни подходи, без да насочвате към „правилния“.
- След предложените решения на задачата направете обобщение:
- За да преобразуваме милиграмите в грамове и килограми е необходимо да преценим колко пъти една мерна единица се съдържа в другата.
- При деление на числа, завършващи на нули, можем да премахнем отдясно толкова нули, колкото има в делителя:
- 1200 ÷ 10 → премахваме 1 нула = 120
- 45000 ÷ 100 → премахваме 2 нули = 450
- 700000 ÷ 1000 → премахваме 3 нули = 700
- 2400000 ÷ 100000 → премахваме 5 нули = 24
- 1200 ÷ 10 → премахваме 1 нула = 120
Учениците създават мисловна карта с идеи как делението се използва в ежедневието.
Инструкции
- "Сега ще създадем мисловна карта. Пред всеки от вас има бял лист. Напишете в центъра на листа “Делението в реалния свят”. Около него добавете идеи от дискусията и задачите днес. За къде и за какво може да ни служи делението на многоцифрено с двуцифрено число?
- Използвайте цветове или стикери за украса."
Обобщение
Учениците осмислят наученото и го свързват с живота си – създават лична връзка с темата и поставят основите на проекта.
Важно!
- Дайте на децата 5 минути, за да запишат идеите си.
- Насърчавайте личен опит и оригиналност.
- В последните 5 минути обобщете идеите, като подканите учениците да споделят написаното. Вие записвайте предложенията им в мисловна карта на флипчарт лист.
- Запазете мисловната карта в класната стая по време на проекта.
Подчертайте, че това ще бъде отправна точка за следващите дейности.
