Дефиниране на проблема: Дървото на конфликта
Раздел
Личност и социална среда
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Дефинират понятия като “конфликт”, “агресия”, “зависимост” и “психично здраве”;
- Идентифицират основния проблем, дълбоките причини и видимите последици на избран социален конфликт;
- Разграничават симптомите от същинските причини за даден проблем.конфликт;
- Прилагат критично мислене при анализ на сложни социални ситуации.
Необходими материали:
- Проектор/интерактивна дъска;
- Материали за писане (тетрадки, химикалки);
- Лепящи листчета;
- Разказ “Хрониките на Марс: десетилетие след кацането” (копие за всяка група);
- Голям лист хартия или флипчарт за всяка група за “Дървото на конфликта”;
- Маркери;
- (По желание) Примери за попълнено “Дърво на конфликта” (с други, по-прости казуси).
Чрез кратка дискусия учениците разсъждават върху разликата между видимите прояви на конфликт и неговите дълбоки причини, въвеждайки ключова терминология.
Инструкции
- "Предишния час избрахте един казус от “Хрониките на Арес”, в който е описан определена конфликтна ситуация. Сега да помислм заедно: какво е конфликт? Кога една ситуация се превръща в конфликт?"
- Каква е разликата между агресия и конфликт? А между зависимост и психично здраве?"
- Какви са видимите прояви на конфликт в избрания от вас казус? Да ги запишем на дъската/на лепящи листчета по екипи.
- А сега да помислим отново. Тези прояви ли са истинският проблем, или те са симптоми на нещо по-дълбоко? Какви според вас са причините за тези прояви?”
Обобщение
Тази дейност ангажира учениците с дефинирането на ключови понятия и ги подтиква да мислят критично за сложните връзки между видимите прояви на конфликт и техните дълбоки причини. Тя служи като важен въвеждащ етап към използването на "Дървото на конфликта", като им помага да разграничават симптоми от същински проблеми, което е основно умение за ефективен анализ и разрешаване на конфликти както в проекта, така и в реалния живот.
Важно!
- Въведете и дефинирайте основните понятия: конфликт, агресия, зависимост, психично здраве. Можете да запишете дефинициите на дъската и да ги издиктувате на учениците;
- Насочете дискусията към разграничаване на симптоми от причини. Подчертайте, че за да решим един проблем, трябва да разберем неговите корени.
Учениците в групи прилагат инструмента "Дърво на конфликта", за да анализират избрания от тях казус, идентифицирайки основния проблем (ствола), неговите причини (корени) и последствия (корона).
Инструкции
- "Сега ще използваме инструмента “Дървото на конфликта”, за да анализираме избрания от вас казус. Инструментът представлява едно дърво, което изобразява конфликта:
- Корените на дървото са дълбоките, често скрити причини за конфликта (напр. неравенство, страх, липса на доверие, културни различия, липса на представителство).
- Стволът е основният проблем – това, което е видимо и преживявано от участниците (напр. спор за ресурси, културно разделение, нарастваща престъпност, недоволство от управлението).
- Клоните и листата (короната) са последиците от конфликта (напр. агресия, изолация, разрушени отношения, вандализъм, депресии).
- Във вашите групи (3 човека), на голям лист хартия, нарисувайте едно голямо дърво. В центъра на ствола напишете основния проблем на избрания от вас казус.
- В корените на дървото запишете причините за този проблем. Помислете за дълбоките фактори, които водят до него. Защо се случва този проблем?
- В короната на дървото (клоните и листата) запишете последиците от проблема. Какво се случва в резултат на този конфликт? Какви са неговите проявления?
- Използвайте разказа “Хрониките на Марс” и вашите бележки от миналото занятие, за да попълните дървото си. Бъдете внимателни - някои неща може да изглеждат като проблеми, но всъщност са последици или причини!
- Аз ще обикалям и ще ви помагам с насоки и съвети."
Обобщение
Тази дейност предоставя на учениците ефективен аналитичен инструмент - "Дървото на конфликта". Чрез него те се научават да разграждат сложни социални проблеми на съставните им части – причини, проблем и последици. Това умение е от съществено значение за разработване на ефективни решения, тъй като позволява да се адресират корените на проблема, а не само неговите симптоми, което е ключово както за проекта, така и за разрешаване на конфликти в ежедневието.
Важно!
- Прожектирайте или нарисувайте голямо "Дърво на конфликта" на дъската, за да визуализирате концепцията. Препоръчваме ви да осигурите за всеки екип флипчарт или лист във формат, по-голям от А4, за да могат учениците да разположат върху него своето дърво на конфликта;
- Насърчете учениците да мислят извън очевидните отговори и да търсят по-дълбоки връзки. Подчертайте, че основният проблем трябва да е формулиран като неудовлетворена нужда или нерешен въпрос;
- Помогнете им да разграничават причини и последици - причината води до проблема, проблемът води до последиците.
Материали за дейността
Всяка група накратко представя попълненото си "Дърво на конфликта", акцентирайки върху основния проблем и най-важните причини/последици, които са идентифицирали.
Инструкции
- "Всяка група ще представи своето "Дърво на конфликта". Фокусирайте се върху:
-
- Кой е основният проблем, който идентифицирахте?
-
- Кои са 1-2 най-важни причини, които открихте?
-
- Кои са 1-2 най-значими последици?"
- "Помислете: Как ни помогна "Дървото на конфликта" да разберем по-добре проблема?"
Обобщение
Тази финална дейност консолидира разбирането на учениците за избрания конфликт чрез структурирания анализ с "Дървото на конфликта". Чрез представянето на своите "дървета", те затвърждават уменията си за идентифициране на проблеми, причини и последици, което е пряка подготовка за разработване на стратегии за разрешаване на конфликти в следващия урок и е ценно за всеки анализ на проблеми в бъдеще.
Важно!
- Осигурете бързи и фокусирани представяния;
- Съберете "Дърветата на конфликта" за преглед и обратна връзка;
- Подчертайте, че този анализ е основата за търсене на решения в следващия урок.
