Раздел

География на континентите и страните. Африка

Времетраене

80 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • затвърждават знанията си за основните природни особености, природните зони, населението и стопанството на Африка;
  • изразяват отношение към културното разнообразие и значението на природните ресурси;
  • работят в екип, като съчетават познания и умения за създаване на общ продукт и неговото представяне.

Необходими материали:

  • сценарий за финалното събитие;
  • състезателна кръстословица за Африка;
  • пластелин;
  • листчета с животни;
  • кутия/съд за теглене на листчета;
  • кафе на зърна;
  • четири пластмасови купички/чаши;
  • устройство за пускане на музика;
  • лепящи листчета.
Готови да се докоснем до Африка
5 минути
Въведение

Учителят припомня постиженията по проекта и обявява финалното състезание между отборите “Масаи” и “Бушмени”.

Инструкции

“Скъпи откриватели на Африка, дойде моментът, който чакахме толкова дълго – нашето голямо приключение  -  състезанието “Да се докоснем до Африка”!

Помните ли колко много направихте досега? Заедно изучихме природата на Африка, срещнахме различни народи и техните традиции, изработихте маски, създадохте дигитални изображения с изкуствен интелект. Това е истинска колекция от знания и умения!

Днес ще преминем през финалното предизвикателство за африканския континент, в което ще покажете какво сте научили, но и колко сте бързи, сръчни и сплотени като екип. Ще има игри, в които ще трябва да се движите бързо, да решавате задачи, да мислите, да се подкрепяте и да се забавлявате.

Нека да видим двата отбора, които днес ще премерят сили: от тази страна е отбор “Масаи” - символ на сила, смелост и ярки цветове. Капитан на масаите е [име]. А от тази страна е отбор “Бушмени” - символ на наблюдателност, ловкост и мъдрост. Капитан на бушмените е [име].

След състезателните игри ще подредим изложба с всичко, което създадохте - вашите маски, изображенията от изкуствения интелект и саксиите с мушкато, които сте донесли.

Готови ли сте за това приключение? Нека да започнем!”

Обобщение

Тази дейност припомня на учениците направеното по време на проекта и помага за създаването на приповдигната атмосфера.

Важно!

Поздравете учениците и припомнете накратко целия път на проекта. Ако имате външни гости, поканете ги да останат след състезанието, за да разгледат изложбата на децата.

Готови - старт
50 минути
Игра

Учениците участват в състезание между отборите, включващо пет игри: изработка на маска от пластелин, африканска кръстословица, асоциации с животни, предаване на зрънце кафе и танц. Часът завършва с рефлексия.

Инструкции

“Ето го моментът, в който Африка ще оживее във вашите ръце! Отборите ще преминат през няколко игри и задачи. Ще има проверка на знания, бързина, сръчност и също, надявам се, забавление и много смях. След всяка игра ще обявяваме резултатите и ще се подготвяме за следващото предизвикателство.

А сега нека дадем думата на водещите на съревнованието.”

Преди часа си подгответе пространство за изложбата. Може да пуснете подходящ музикален фон и да украсите с карта на Африка.

Започнете часа с кратко приветствие и представете водещите. Проведете петте игри, като след всяка от тях записвате на дъската точките на отбора.

Игра 1 – Изработка на маска от пластелин

Отборите се разделят по тройки. Всяка тройка стига до определеното за работа място и когато целият отбор е заел работната си позиция, обявете 5 минути за създаване на африканска маска. Точка се дава за всяка изработена маска.

Игра 2 – Африканска кръстословица

Всеки участник стига по трасе до кръстословицата, решава една от думите и се връща за да предаде щафетата на свой съотборник. Точка се дава за бързина и за всяка правилно попълнена дума.

Игра 3 – Асоциации с африкански животни

Отборите играят последователно. Участник от отбора тегли картинка и с мимики и жестове показва животното на своите съотборници, които трябва да разпознаят животното. Точка се дава за всеки верен отговор, като отборите разполагат с 3 минути.

Игра 4 – Предай зрънцето кафе

Отборите застават в колона. Пред първия играч се поставя купичка, пълна с кафе на зърна, а зад последния - празната купичка. Първият играч взима зрънце от купичката и то се подава по веригата до последния играч, който го поставя в празната купа. Действието се повтаря, като играта е с продължителност 3 минути. След изтичане на времето се преброяват кафените зрънца - всяко от тях носи точка за отбора.

Игра 5 – Общ танц – “Йерусалима“

Отборите имат 10 минути, за да подготвят групов танц на песента “Йерусалима”. Оценете представянията, като дадете точки за синхрон, оригиналност, настроение в екипа. 

След приключване на игрите пребройте точките за всеки критерий.

Обобщение

Дейността съчетава знания, практически умения, бързина и творчество. Учениците показват екипност, уважение и готовност да споделят наученото. Това е кулминация на проекта и доказателство, че знанието може да бъде и празник.

Важно!

  • Подгответе предварително всички материали: пластелин, шаблони на маски, зрънца кафе, саксии, растения, кръстословица.
  • Насърчавайте всички участници, особено тези, които се затрудняват.

Материали за дейността

Африка оживява: изложба и споделяне
25 минути
Обратна връзка, Рефлексия

Учениците подреждат изложба със своите маски, изображения, саксии с мушкато и табла с африкански факти. Всеки отбор представя избрани моменти от работата си. Учениците създават лично “африканско послание“ върху картонче, което украсяват и залепват на общо табло. Така се отбелязва краят на проекта с празнична и интерактивна атмосфера.

Инструкции

“Мили деца, сега ще направим още нещо специално за финал - ще споделим всичко, което научихме и създадохме, за да може видим продуктите от вашата работа и вашето старание.

Заповядайте да видим изложбата!

Сега ще подредим столовете в два големи кръга - за отбор “Масаи” и за отбор “Бушмени”. Всеки екип ще има 15 минути да обсъди кое беше най-интересното, кое ви затрудни и какво научихте по време на проекта. Помислете добре – това е вашият момент да се върнете назад и да си припомните важните моменти. След това капитаните на отборите ще обобщят обсъденото.

Накрая всеки от вас ще получи лепящо листче. На него напишете вашето послание за Африка и/или спомен от проекта. Може да нарисувате малък африкански символ или украса. Ще изпратим всички картончета в един плик до Баобаб, нашия приятел от Африка.”

Обобщение

Чрез изложбата и рефлексията учениците осмислят всичко, което са научили и изработили по време на проекта. Затварянето на плика за писмо създава завършеност на проекта.

Важно!

  • Разгледайте изложбата. Ако има външни гости, за тях може би ще е интересно да научат от децата как се създадени дигиталните изображения
  • Подредете столовете в два кръга и засечете 15-20 минути. Запишете въпросите за обсъждане на дъската. Например: кое ти беше най-интересно, кое те затрудни, с какво се гордееш, какво научи, какво те изненада.
  • Нека отборите да се съберат и да направят рефлексията, като капитанът задава въпросите последователно на всеки член на екипа. Те самите също трябва да споделят впечатленията си. След изтичане на времето за рефлексия поканете капитаните да представят накратко какво са обсъдили в отбора. Ако е нужно, насочвайте с въпроси.
  • Раздайте на всеки ученик по едно лепящо листче и дайте време за размисъл. След това съберете листчетата в плик, който символично да изпратите до Африка.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.