Раздел
Числата до 1000
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават числата до 1000;
- представят числата до 1000 като сбор на единици от различни редове.
Необходими материали:
- състезателните карти на отборите
- турнирно табло
Учениците се запознават с правилата и по отбори измислят свои 10 числови пъзела – 5 от сбор към число и 5 от число към сбор.
Инструкции
- Днес вие ще влезете в ролята на създатели на математически пъзели!
- Разменете състезателните карти така, че на всеки отбор да се падне картата на някой друг. На страницата за състезание №4 всеки отбор трябва да напише запише 5 задачи в стил:
„200 + 30 + 5 = …“ Кое е това число? Точно така, това е 235.
- После създайте още 5 задачи наобратно:
„745 = …“ Как да го напишем в разширен вид? Записваме 700+40+5.
- Използвайте числа между 1 и 1000. Уверете се, че задачите са ясни и правилно записани, защото друг отбор ще ги решава.
Обобщение
Създадохме свои числови пъзели в двете посоки – от сбор към число и от число към сбор. Подготвихме предизвикателства за другите отбори и развихме уменията си да мислим творчески с числата.
Важно!
- Демонстрирайте по няколко примера от всеки вид.
- Проследете размяната на състезателните карти и се уверете, че всеки отбор записва своите задачи в чужда карта.
- При необходимост увеличете или намалете броят на примерите според възможностите на учениците.
- Следете всеки отбор да подготви точния брой задачи.
- Подканвайте учениците да работят заедно и да проверят задачите си преди размяната.
Отборите разменят състезателните си карти и решават задачите-пъзели, записани от другите групи.
Инструкции
- Вземете своята състезателна карта и отворете на страницата с написаните задачи от друг отбор.
- Решете всичките 10 примера, които сте получили:
- За задачите „сбор към число“ запишете кое е числото.
- За задачите „число към сбор“ запишете като сбор на стотици, десетици и единици.
- Работете заедно, като се стараете да сте бързи и точни. Подгответе се за проверката – тя ще реши дали ще получите точки! Когато сте готови, извикайте „Готово!“.
- След като всички са готови, ще направим проверка. Ако имате най-много една грешка в комплект от 5 примера, печелите 1 точка за съответния комплект. Първият правилно завършил отбор може да получи допълнителна точка.
- Ще запишем точките на турнирното табло.
Обобщение
Решихме задачите-пъзели, създадени от другите отбори, като упражнихме умението си да разлагаме числата и да ги представяме като сбор на единици от различни редове.
Важно!
- Проследете повторната размяната и се уверете, че всеки отбор ще получи своята състезателна карта, но със задачи от друг отбор.
- При нужда давайте подсказки, но не решавайте вместо учениците.
- Следете времето – около 8 минути за всички задачи.
Отборите проверяват работата си и печелят точки, които учителят записва върху турнирното табло.
Инструкции
- Нека проверим заедно примерите. Припомням, че печелите 1 точка за съответния комплект задачи, ако имате най-много една грешка в него. Т.е. Всеки отбор може да получи 1 точка за задачите “сбор към число” и 1 точка за задачите “число към сбор”.
- Една точка получава най-бързият отбор.
- Накрая записваме точките на турнирното табло.
Обобщение
Проверихме решенията на пъзелите, които получихме и показахме, че можем не само да измисляме, но и да решаваме предизвикателства. Продължаваме напред в турнира на числата.
Важно!
- Проверявайте решенията бавно и подредено - първо петте задачи от единия тип, после петте от другия.
- Поддържайте състезателния дух, като записвате точките веднага на таблото.
- Насърчавайте честната проверка и отбелязвайте успехите на всеки отбор.

