Раздел

Числата от 11 до 20

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

 Учениците:

  • разпознават точка и отсечка; 
  • използват чертожна линия за измерване и чертане на отсечка по дадена дължина; 
  • записват резултата от измерването на отсечка в сантиметри; 
  • познават мерната единица за дължина сантиметър и нейното означение (см);
  • извършват действията събиране и изваждане с мерната единица сантиметър.
Как се чертаят улици?
5 минути
Въведение

Учениците си припомнят как се чертае отсечка.

Инструкции

  • "Днес всеки от вас ще си направи карта на град. Но преди да започнем да чертаем улиците, нека си припомним:
    • Какво е отсечка?
    • С какво се измерва отсечката?
    • Как започваме да чертаем отсечка? Къде поставяме „нула“?
  • Сега всеки ще начертае една пробна отсечка – улица с дължина 12 см.
  • Поставете линийката внимателно, започнете от 0 и начертайте права линия. После до нея напишете: Улица „Проба“ – 12 см."

Обобщение

"Вече можем да чертаем точно с линийка. Това ни помага да планираме картата на нашия град и да знаем колко място ще заема всяка улица."

Важно!

  • Демонстрирайте правилната употреба на линийка.
  • Подкрепете учениците при поставяне на 0 на линията.
  • Мотивирайте ги да назовават и записват мерната единица.

Материали за дейността

Създаваме карта на града с улици
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците създават собствени "карти" на улици с точни размери, като спазват зададени от учителя дължини в сантиметри.

Инструкции

  • "Сега всеки от вас ще направи своя карта на улиците в града. Следвайте внимателно какво казвам - ще назовавам с каква дължина да чертаете всяка от улиците на вашите листове. След като начертаете улицата, запишете до нея дължината й в сантиметри. Хубаво преценявайте откъде да започнете да чертаете на листа, за да ви стигне мястото за цялата отсечка.
    • Начертайте улица с дължина 12 см – където вие прецените на листа.
    • Сега начертайте друга улица с дължина 15 см, така че да се пресича с първата.
    • Начертайте къса уличка с дължина 5 см.
    • Начертайте „главна улица“ с дължина 18 см.
  • Оцветете всяка улица в различен цвят, измислете ù име и го запишете."

Обобщение

"Научихме се да чертаем отсечки по зададена дължина. Използвахме въображението си, за да подредим улиците, и упражнихме работа с линийка. Това ще ни помогне да създадем целия макет на нашия град и да разберем защо точността в измерването е важна."

Важно!

  • Говорете бавно, повтаряйте всяка инструкция.
  • Насърчавайте учениците да избират сами местата за чертане.
  • При необходимост обяснете какво означава “да се пресичат”. Използвайте възможността да обясните образуването на кръстовище.
  • Помагайте при чертането, особено при поставяне на линията на 0 и началото на отсечката, за да им стига мястото на листа.
  • Напомняйте да записват дължината на улиците в сантиметри и техните имена.
  • Поддържайте интерес – „Това е вашето градче! Вие решавате как да изглежда.“

Материали за дейността

Разходка из нашите градове
10 минути
Презентация

Учениците представят своите градски карти пред класа и обясняват какво и как са начертали.

Инструкции

  • "Покажете своя град. 
  • Коя улица е най-дълга? Коя е на-къса?
  • Как решихте къде да ги поставите на листа?
  • Как се казват улиците?
  • Някой друг иска ли да зададе въпрос по “картата”?"

Обобщение

"Днес се упражнихме да измерваме и чертаем отсечки, като създадохме карти на своя град. Това ни помага да бъдем по-точни и да използваме знанията си от математиката в реалния живот."

Важно!

  • Дайте думата на няколко ученици (повече при възможност).
  • Насърчавайте ги да използват мерни единици и да обясняват избора си.
  • Дайте възможност за въпроси и коментари.
  • Поддържайте позитивна, подкрепяща атмосфера.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.