Раздел
Числата от 11 до 20
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават точка и отсечка;
- използват чертожна линия за измерване и чертане на отсечка по дадена дължина;
- записват резултата от измерването на отсечка в сантиметри;
- познават мерната единица за дължина сантиметър и нейното означение (см);
- извършват действията събиране и изваждане с мерната единица сантиметър.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- чертожни линии
- бели листове
Учениците си припомнят как се чертае отсечка.
Инструкции
- "Днес всеки от вас ще си направи карта на град. Но преди да започнем да чертаем улиците, нека си припомним:
- Какво е отсечка?
- С какво се измерва отсечката?
- Как започваме да чертаем отсечка? Къде поставяме „нула“?
- Сега всеки ще начертае една пробна отсечка – улица с дължина 12 см.
- Поставете линийката внимателно, започнете от 0 и начертайте права линия. После до нея напишете: Улица „Проба“ – 12 см."
Обобщение
"Вече можем да чертаем точно с линийка. Това ни помага да планираме картата на нашия град и да знаем колко място ще заема всяка улица."
Важно!
- Демонстрирайте правилната употреба на линийка.
- Подкрепете учениците при поставяне на 0 на линията.
- Мотивирайте ги да назовават и записват мерната единица.
Материали за дейността
Учениците създават собствени "карти" на улици с точни размери, като спазват зададени от учителя дължини в сантиметри.
Инструкции
- "Сега всеки от вас ще направи своя карта на улиците в града. Следвайте внимателно какво казвам - ще назовавам с каква дължина да чертаете всяка от улиците на вашите листове. След като начертаете улицата, запишете до нея дължината й в сантиметри. Хубаво преценявайте откъде да започнете да чертаете на листа, за да ви стигне мястото за цялата отсечка.
- Начертайте улица с дължина 12 см – където вие прецените на листа.
- Сега начертайте друга улица с дължина 15 см, така че да се пресича с първата.
- Начертайте къса уличка с дължина 5 см.
- Начертайте „главна улица“ с дължина 18 см.
- Оцветете всяка улица в различен цвят, измислете ù име и го запишете."
Обобщение
"Научихме се да чертаем отсечки по зададена дължина. Използвахме въображението си, за да подредим улиците, и упражнихме работа с линийка. Това ще ни помогне да създадем целия макет на нашия град и да разберем защо точността в измерването е важна."
Важно!
- Говорете бавно, повтаряйте всяка инструкция.
- Насърчавайте учениците да избират сами местата за чертане.
- При необходимост обяснете какво означава “да се пресичат”. Използвайте възможността да обясните образуването на кръстовище.
- Помагайте при чертането, особено при поставяне на линията на 0 и началото на отсечката, за да им стига мястото на листа.
- Напомняйте да записват дължината на улиците в сантиметри и техните имена.
- Поддържайте интерес – „Това е вашето градче! Вие решавате как да изглежда.“
Материали за дейността
Учениците представят своите градски карти пред класа и обясняват какво и как са начертали.
Инструкции
- "Покажете своя град.
- Коя улица е най-дълга? Коя е на-къса?
- Как решихте къде да ги поставите на листа?
- Как се казват улиците?
- Някой друг иска ли да зададе въпрос по “картата”?"
Обобщение
"Днес се упражнихме да измерваме и чертаем отсечки, като създадохме карти на своя град. Това ни помага да бъдем по-точни и да използваме знанията си от математиката в реалния живот."
Важно!
- Дайте думата на няколко ученици (повече при възможност).
- Насърчавайте ги да използват мерни единици и да обясняват избора си.
- Дайте възможност за въпроси и коментари.
- Поддържайте позитивна, подкрепяща атмосфера.