Раздел
Събиране и изваждане на числата до 20 без преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват действията събиране и изваждане на числата до 20 без преминаване;
- сравняват стойностите на числови изрази;
- използват наименованията на компонентите и резултата при решаване на задачи от събиране;
- използват чертожна линия за измерване и чертане на отсечка по дадена дължина.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- чертожни линии
- работен лист “Пиратска карта” – за всяка група
- готовата пиратска карта със залепените й части
Учителят показва сглобената от учениците карта и заедно обсъждат как трябва да начертаят пътеките на картата, за да стигнат до съкровището.
Инструкции
"Картата вече е почти пълна - страхотна работа, пирати! Но вижте - няма ясно нарисувани пътеки! Как ще стигнем до съкровището, ако не знаем откъде да минем? За щастие имаме инструмент – линийка! Да си припомним как я използваме и как се чертае отсечка, за да направим точните пътища през острова."
Обобщение
"Пирати, днес разбрахме, че картата не е всичко - трябва да начертаем точните пътеки сами! Без тях няма как да стигнем до съкровището. Време е да използваме нашия инструмент - линийката, и да станем истински изследователи на острова!"
Важно!
- Покажете отново сглобената карта от предишния урок.
- Акцентирайте върху липсата на пътеки.
- Припомнете понятията точка, отсечка, сантиметър.
- Направете демонстрация на дъската как се чертае отсечка с линийка.
Учениците чертаят и измерват отсечки, свързващи точки на картата.
Инструкции
- "Сега ще работите в групи. Всеки екип получава карта с обозначени точки - места, през които да минете. Картите са еднакви, но всяка група ще направи свой път до съкровището.
- Ще чертаете отсечки между спирките на картата, като измервате и записвате дължината на всяка от отсечките.
- Започвате от пиратския кораб и трябва да стигнете до ковчежето. Изглежда лесно и близо, но преди да стигнете съкровището трябва да минете през камъните, пещерата, храстите, палмите, скалата, боровете.
- Начертайте отсечки като измервате внимателно с линийката и свързвате точките с права линия. Чертайте с линия и молив!"
Обобщение
"Вие начертахте пътеки-отсечки, преминахте през острова! Видяхте, че линийката ни помага да стигнем точно там, където искаме – дори до сандък със съкровище!"
Важно!
- Разделете класа на групи по двама или трима.
- Запишете на дъската спирките по пътя: пиратски кораб - камъни - пещера - храсти - палми - скала - борове - съкровище. Ако учениците не могат да четат още, означете пътя със символите от картата.
- Дайте пример на дъската и помогнете при първите измервания.
- Насочвайте вниманието към точността на чертаене и използване на геометрични понятия.
- Стимулирайте учениците да коментират какво измерват и защо.
Материали за дейността
Учениците показват картите си и споделят как са начертали и измерили пътеките. Обсъждат защо е важно да можем да измерваме точно.
Инструкции
- "Сега всяка група пирати ще покаже пътеките, които е начертала.
- Колко отсечки начертахте, за да стигнете до сандъка?
- Колко сантиметра са всички отсечки?
- Как мислите – защо е важно да можем да измерваме и чертаем точно?"
Обобщение
"Всяка група начерта свой път – точно като истински пиратски изследовател! Научихме, че измерването е важно, за да не се изгубим и да стигнем до целта. Пътищата вече са ясни… А дали ни чакат още тайни? Ще разберем в следващото приключение!"
Важно!
- Оставете време за споделяне на групите, като следите за кратко и ясно изказване.
- Дайте позитивна обратна връзка.
- Акцентирайте върху значението на измерването за ориентиране, строителство, пътуване.

