Часовниците по света сочат различно време

Раздел

Планетата Земя

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Дават примери за влиянието на движенията на Земята върху природата и върху живота на човека: обясняват причините за съществуването на часовите зони и понятието “часова разлика”;
  • Развиват умения за работа с карти и приложения и логическото мислене.

Необходими материали:

Защо не е еднакъв часът навсякъде?
5 минути
Дискусия

Чрез въпроса “Защо един приятел може да е на работа, а друг да спи по едно и също време?“ учениците изказват предположения и дискутират. Учителят ги насочва към темата за часовите зони и различията в местното време.

Инструкции

“Представете си, че имате приятел в САЩ. Ако сега му се обадите, какво мислите, ще прави той? Колко часът ще е там?

Важно е да разберем, че в различни точки на Земята не се среща едно и също време – денят е там, където е светла част, и нощ – там, където е тъмна. Светът е разделен на 24 часови зони, за да бъде по-лесно да се организират часовете според разпределението на слънчевата светлина.

Зннието за часовите зони е особено важно, когато пътуваме или работим с хора от далечни държави? Сега ще научим повече за часовите зони и се гответе – предстои ни самолетно пътешествие!"

Обобщение

Чрез реална и лесно разбираема ситуация учениците осъзнават, че часът по света не е универсален. Дейността ги подготвя емоционално и логически за темата, създавайки вътрешна мотивация да разберат как работят часовите пояси. Това е основа за работа с карта, приложение и изчисления, които предстоят.

Важно!

  • Започнете часа с въпрос, който да ангажира учениците и да ги провокира да мислят за реална ситуация.
  • Подтикнете ги да осъзнаят, че моментът на ден и нощ зависи от местоположението им. Насърчете ги да предложат обяснение.
  • Въведете концепцията за “часова зона” и обяснете смисъла му.
  • Подчертайте практическите приложения: пътуване, международни разговори, работа и участие в събития.
Часови пояси – разбери за точното време по света!
30 минути
Практическа задача

Учениците научават за часовите зони чрез видео, карта и приложение. Разглеждат примери, проследяват полети и изчисляват часова разлика, като прилагат знанията си в реален контекст.

Инструкции

Преди да поемем на пътешествието, нека да поговорим за часовите пояси. Земята е разделена на 24 часови пояса, всеки с разлика от 1 час. Вие вече знаете, че причината за това е въртенето на Земята, което кара различни места да “преживяват” ден и нощ в различно време.

Сега ще разглеждаме световната карта с часовите пояси. Ще ви задам няколко въпроса. Колко часа е в Лондон, ако в София е 12:00? С кои части на Земята имаме най-голямата часова разлика? Кои държави имат нетипични часови зони?

Часовите разлики влияят на хората, които общуват и работят с хора от други държави? Можете ли да дадете примери?

Нека сега заедно да разгледаме една интерактивна карта на часовите зони. С помощта на приложението може да видим колко е часът в различни краища на света в Източното и Западното полукълбо и да последим часовата разлика с нашата държава. Ще поканя всеки от вас трябва да си избере една дестинация. Ще видим колко е часът там, а в тетрадките си искам да изчислите часовата разлика.И накрая нещо забавно. Да подредим пъзела с часовите зони!”

Обобщение

Учениците осмислят как въртенето на Земята поражда необходимостта от часови зони. Развиват умения за ориентиране във времето, които ще използват в следващия урок при симулирано пътуване и изчисляване на часови разлики.

Важно!

  • Обяснете, че Земята е разделена на 24 часови пояса, всеки с разлика от 1 час от предходния и следващия. По желание може да пуснете видеото Time zones for Kids | Educational Video for Children, като заредите автоматичните субтитри на български език.
  • Покажете картата с часовите зони. Дайте възможност на учениците да си изберат дестинации по света и с помощта на онлайн платформата проверете колко е часът там и каква е часовата разлика спрямо българско време.
  • За нареждането на пъзела може да работите заедно на интерактивната дъска. Ако имате възможност, може всеки ученик да подреди пъзела на индивидуално устройство.
Подготовка за полет
5 минути
Обратна връзка

Учениците обобщават знанията си за часовите зони и се подготвят за следващия урок, в който ще симулират пътуване със самолет и ще изчисляват часови разлики. Получават домашна задача за проучване какво е джетлаг как големите самолетни компании правят своите авиорaзписания.

Инструкции

“Дайте пример: как знанията за часовите зони ви помагат в реални ситуации? В следващия урок ще “летим“ до различни точки на света и ще решаваме колко е часът там.

За домашна работа проучете как авиокомпаниите планират разписанията си спрямо часовите зони. Разберете какво е „джетлаг“ и защо хората го изпитват при пътуване на дълги разстояния.”

Обобщение

Тази дейност затвърждава разбирането на понятието “часова зона“ и го свързва с реални предизвикателства при пътуване. Домашната работа ще подготви учениците за практическата задача в следващия урок - симулация на пътуване и прилагане на наученото за ориентиране във времето.

Важно!

  • Обобщете накратко наученото:
    • Часовите зони съществуват поради въртенето на Земята;
    • Разликата във времето влияе на комуникацията и пътуванията.
  • Насочете вниманието към следващия урок: учениците ще бъдат пътешественици и ще трябва да изчислят часовата разлика, да изберат удобно време за разговор с близки и да представят резултатите.
  • Дайте задачата за домашна работа. Ако прецените, споделете с децата информацията от файла “Как авиокомпаниите изготвят разписанията за полети”.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.