Библейският разказ за Сътворението

Раздел

Митологичен модел за света

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • се запознават с библейския разказ за Сътворението;
  • описват какво е създадено във всеки от седемте дни според Библията;
  • развиват умения за възприемане и анализ на текст с религиозно-културно съдържание.

Необходими материали:

  • Работен лист “Седемте дни на Сътворението”.
Друга история за началото
5 минути
Въведение

Учителят въвежда темата за библейския разказ като още една важна история за сътворението, различна от древногръцката.

Инструкции

“В миналия час разгледахме как древните гърци са си представяли създаването на света и боговете. Спомняте ли си някои ключови моменти?

Днес ще се запознаем с друга много древна и влиятелна история. Ще видим как е започнало всичко според Библията. Чували ли сте нещо за тази история?”

Обобщение

  • Направете кратък преговор на основните моменти от гръцкия мит за сътворението, за да създадете контраст с библейската история. Направете преход към новата тема.

Важно!

“Тази кратка дейност ни настрои да разгледаме още една гледна точка към началото на света. Припомнихме си гръцкия мит, за да можем по-късно да направим сравнение. Готови сме да чуем и разберем библейския разказ.”

Седемте дни на сътворението
25 минути
Работа по двойки

Учениците четат адаптирания библейски текст за Сътворението и попълват работен лист, описвайки или рисувайки какво е създадено през всеки от седемте дни.

Инструкции

  • “Работете със съседа по чин. Прочетете внимателно разказа за Сътворението на света според Библията. Обърнете внимание какво се случва през всеки от седемте дни.
  • Ще получите работен лист. В него има таблица със седем празни полета - по едно за всеки ден от Сътворението. За всеки ден запишете и нарисувайте какво е създал Бог.”

Обобщение

“Чрез тази дейност се запознахме подробно с библейския разказ за Сътворението. Научихме как според тази история Бог е създал света и всичко в него за седем дни. Подредихме информацията и вече имаме ясна представа за тази версия на началото, което е важно за сравнението, което ще правим, и за нашия проект.”

Важно!

  • Използвайте адаптирания текст от учебника.
  • Раздайте на всеки ученик работен лист. Насърчете учениците да направят цветна рисунка, за да бъде работата си по-ангажираща.

Материали за дейността

Един Създател, подреден свят
10 минути
Дискусия

Учениците обсъждат основните характеристики на библейския разказ (един Бог, сътворение чрез слово, подреденост). Поставят се въпроси за сравнение на библейския с гръцкия модел.

Инструкции

  • “Какво ви направи най-силно впечатление в библейския разказ за Сътворението?
  • По какво се различава това от древногръцкия мит, който учихме? Колко богове участват в създаването на света според тази история? 
  • Как Бог създава нещата в библейския разказ - чрез какво действие/сила?
  • Изглежда ли ви подреден светът, който се описва? Защо?
  • Какви прилики и разлики намирате дотук между древногръцките митове за сътворението и библейския разказ? Запишете поне по една прилика и една разлика в тетрадките си.”

Обобщение

“В тази заключителна част на урока обсъдихме важни особености на библейския разказ за Сътворението. Откроихме идеята за един Бог-Творец и за подредеността на създадения свят. Започнахме да мислим за приликите и разликите с древногръцкия модел, което ни подготвя за следващия урок, където ще ги сравним по-подробно и ще започнем работа по финалния си проект.”

Важно!

  • Насочете дискусията към ключовите разлики между двата модела: монотеизъм (един Бог) срещу политеизъм, сътворение чрез божествено слово/воля срещу борби и раждане между богове, идеята за ред и цел.
  • Задачата за записване на прилика/разлика е подготовка за следващия урок и за сравнителната част на проекта.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.