Раздел
Българинът – гражданин на България и на Европа
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- определят посоките на света с помощта на карта;
- посочват държавните граници на България на географска карта;
- ориентират се къде се намира България на Балканския полуостров;
- разбират значението на географското положение на България за нейното развитие.
Необходими материали:
- работен лист “България на картата”
- карта на Европа и Балканския полуостров
- карта на България
- флумастери и цветни моливи
Учителят показва географска карта на Европа и Балканския полуостров. Учениците определят посоките на света, обсъждат местоположението на България и нейните граници.
Инструкции
- Ученици, нека открием България на картата на Европа!
- Кои страни са наши съседи?
- По картата на България може да определим и посоките на света. Това са изток, запад, север и юг. Ако застанем с лице към картата, главата ни сочи север, краката - юг, дясната ръка - изток, лявата - запад. Кой иска да опита?
- България се намира на много важно място в Европа. Защо мислите, че е така?
Обобщение
Учениците осъзнават значението на посоките, границите и съседните държави за местоположението на България.
Важно!
- Използвайте карти на Европа и България за визуализация.
- Подкрепете учениците да определят посоките на света с помощта на картата на България.
- Подчертайте връзката между географското положение и развитието на държавата ни.
Учениците изработват собствена карта на България, отбелязват посоките на света, държавните граници, столицата София и важни градове. Добавят текст „Защо е важно местоположението на България?“, като обясняват влиянието на географското положение върху историята, икономиката и развитието на страната.
Инструкции
- Отново ще работим на групи. Всяка група трябва да създа своя карта на България. Отбележете:
- посоките на света;
- удебелете границите на България;
- отбележете страните, които са съседни на България;
- маркирайте столицата и други големи градове - Пловдив, Варна, Бургас;
- напишете кратко обяснение защо местоположението на България е важно за хората и страната.
Обобщение
Учениците научават как да използват карта, за да създадат своя собствена. Разбират връзката между географско местоположение и развитието на една страна.
Важно!
- Насърчавайте учениците да работят заедно, да обсъждат разположението и да се допитват до картата за точност.
- Може да им помогнете с идеи за текста, свързан с географското значение.
Всяка група представя своята карта пред класа, обяснява посоките, границите, столицата и важните градове. Чете краткия текст за географското значение на България.
Инструкции
- Покажете вашата карта и обяснете как сте обозначили посоките, границите, столицата и важните градове. Кажете защо мислите, че местоположението на България е важно.
Обобщение
Представянето помага на учениците да затвърдят знанията си за карта, географско местоположение и значение на България, както и да развият презентационни умения.
Важно!
- Дайте 1-2 минути на група за презентация.
- Насърчавайте учениците да слушат внимателно и да задават въпроси.
- Подчертайте важността на географското положение за живота на хората и развитието на страната.
