Аз съм гражданин на България и Европейския съюз
Раздел
Българинът – гражданин на България и на Европа
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- определят своята национална идентичност и гражданство – „гражданин на България“ и „гражданин на ЕС“;
- обясняват основните си граждански права и задължения.
Необходими материали:
- работен лист “Права и задължения на децата като граждани”
- цветни моливи и флумастери
Учителят обсъжда с учениците понятията „гражданин на България“ и „гражданин на ЕС“. Класът дискутира какво означава да имаш права и задължения, като се дават примери от ежедневието.
Инструкции
- Какво означава да си гражданин на България? Какво означава да си гражданин на Европа?
- Какви права имате и какви задължения трябва да спазвате? Помислете за неща от вашето ежедневие.
Обобщение
Учениците разбират, че гражданството включва не само права, но и отговорности, което е основата за създаването на „Кът на малкия гражданин“.
Важно!
- Използвайте примери от живота на учениците – училище, семейство, общност.
- Подчертайте връзката между права и задължения.
Учениците се разделят на групи. Всяка група получава едно право и съответното му задължение, като задачата им е да подготвят кратки постери с рисунки и текст, обясняващи правото и задължението.
Инструкции
- Всеки екип ще получи работен лист с едно право и съответното му задължение. Задачата ви е с ваши думи да обясните какво означават правото и задължението, които са ви се паднали. Нарисувайте ситуация или символ, който показва как се спазват в ежедневието.
Обобщение
Учениците научават как правата и задълженията работят заедно, развиват умения за работа в екип и създават експонат за музея.
Важно!
- Насърчавайте учениците да обсъждат примери от живота си и да представят ситуациите визуално.
- Следете всички в екипа да участват активно.
Материали за дейността
Всяка група показва своя постер пред класа и обяснява правото и съответното задължение, като дава пример от ежедневието.
Инструкции
- Покажете постера си на класа и обяснете какво право представяте и какво задължение се свързва с него. Дайте пример от ежедневието и покажете как сте го визуализирали.
Обобщение
Учениците затвърдяват знанията си за гражданските права и задължения и развиват презентационни умения.
Важно!
- Дайте по 1–2 минути на група.
- Насърчавайте учениците да слушат внимателно и да дават положителна обратна връзка.
- Подчертайте връзката между права, задължения и гражданско поведение.
