Ангажиране и изследване: Аз-образ, самооценка и пирамидата на Маслоу
Раздел
Личност и себепознание
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Определя понятията Аз-образ и самооценка и разбира тяхната взаимовръзка;
- Познава модела на Ейбрахам Маслоу за описание на човешките потребности;
- Изследва своя Аз-образ и самооценка.
Необходими материали:
- Работен лист – Аз-образ и самооценка
- За учителя – Аз-образ и самооценка
- Пирамида Маслоу
- Карти с потребности и празна пирамида
- Лепящи листчета/ Онлайн инструмент за събиране на данни (например ментиметър)
Учениците участват в кратка дискусия, като извеждат свои лични характеристики, а след това обсъждат на какво се дължи това тяхно възприятие за себе си. Учителят въвежда темата за проекта, като запознава учениците с целите и заложения краен продукт - личен план за развитие.
Инструкции
“Скъпи ученици, днес с вас ще обсъдим важни за личността ни теми, а именно кои сме ние, каква е нашата самооценка и кои са нашите потребности. За целта ще започнем с кратка задача - в тетрадките си искам всеки да начертае таблица, като тази на дъската. Вашата задача е да запишете три думи, които ви описват, като можете да ползвате както съществителни, така и прилагателни имена. Срещу всяка дума поставете знак +, - или = в зависимост от това дали считате конкретното описание като силна страна, страна за подобрение или неутрална страна. До знака дайте кратко обяснение защо определяте конкретната страна като положителна, отрицателна или неутрална. Може да видите, че има зададена една дума, която е посочена като пример: ученик. Виждаме, че възприятието може да бъде различно за всеки - за някои това може да е силна страна, за други - слабост.
Имате 5 минути да попълните вашите таблици.
Чудесно, това, което направихте вие, беше в лявата колона да разгледате вашия така наречен “Аз-образ” - вашата представа за това кои сте. Аз-образът включва начина, по който човек възприема своите качества, способности, роли и мястото си в обществото.
Вдясно пък дадохте емоционална оценка на този Аз-образ, или казано по друг начин - това е вашата самооценка. Самооценката е пряко свързана с това доколко човек приема и одобрява себе си.
Кои фактори според вас влияят на нашата самооценка?
Ако имаме реалистичен Аз-образ, вероятно ще имаме по-уверена самооценка. Ако Аз-образът ни е изкривен (например виждаме само слабостите си), това може да доведе до ниска самооценка.”
Обобщение
“Сега ще имаме възможност да се впуснем в изследване на собствените ни личности, Аз-образ и самооценка, като започнем един проект, който ще продължи в следващите 4 учебни часа.
Проектът ще ни помогне да разберем по-добре себе си, мотивацията аи и ще ни подскаже как да изградим своята най-добрата версия. В края на проекта всеки от вас ще има изготвен личен план за развитие (пирамида на потребностите, SWOT-анализ и цели).”
Важно!
Запишете на дъската или представете в дигитален вариант двете понятия за Аз-образа и за самооценката. Може да дадете друг пример за Аз-образ (например “учител”), за да не сугестирате учениците. Или може да изтриете примера изцяло и да го дадете само ако учениците се затрудняват с първата задача.
Отворете пространство за дискусия относно факторите, които влияят на самооценката ни. Преди да дадете готови отговори на учениците, оставете ги да помислят и участват активно в дискусията. Можете да дадете една-две минутки и всеки да запише факторите, влияещи на самооценката самостоятелно, а след това да обсъдите, за да може всеки самостоятелно да е участвал, а не само вдигащите ръка. Представете под формата на мисловна карта факторите, които влияят на самооценката.
Материали за дейността
В тази дейност учениците ще изследват пирамидата на Маслоу и ще разгледат йерархията на потребностите.
5 мин. – Учителят представя пирамидата на Маслоу с кратко обяснение.
10 мин. – Учениците работят по групи (3-4 души). Всяка група получава карти с потребности (напр. „приятелство“, „безопасност“, „финансова стабилност“, „самоувереност“, „образование“, “сън” и др.).
Групите трябва да подредят картите според нивата на пирамидата на Маслоу и да аргументират избора си.
5 мин. – Всяка група споделя своите изводи. Учителят насочва дискусията към връзката между потребностите, Аз-образа и самооценката.
Инструкции
“А сега ученици да видим как потребностите ни са пряко обвързани с нашия Аз-образ и самооценката ни. Ще разгледаме пирамидата на Е. Маслоу. Ейбрахам Маслоу е американски психолог, който предлага теория за човешките потребности. Той смята, че хората имат различни нива на потребности и че не можем да се съсредоточим върху по-високите, преди да са задоволени основните. Маслоу представя тази идея под формата на пирамида с пет нива:
Петте нива на пирамидата са:
- Физиологични нужди (Ниво 1)
- Нужда от сигурност и безопасност (Ниво 2)
- Социални нужди (Ниво 3)
- Нужда от признание и уважение (Ниво 4)
- Самоактуализация (Ниво 5)
Сега ще се разделим по групи (общо 5 групи - всяка една в последствие ще представи едно от нивата), като всяка група ще получи няколко потребности. Вашата задача ще бъде да обсъдите всяка потребност и да я поставите на правилното ниво на пирамидата. Ще имате 10 мин. за задачата.
Времето за работа изтече. Нека да чуем как сте свързали потребностите с нивата. По 1 представител от всяка група ще сподели едно конкретно ниво и нуждите, обвързани с него. Започваме с физиологичните нужди…”
Обобщение
“Тази дейност ни помогна да разгледаме кои са човешките потребности според Маслоу. Ако се върнем в началото на часа, ще си спомним и темата за Аз-образа и самооценката. Всички фактори, определящи нашата самооценка, са са част от нашите потребности. Когато те са задоволени, се чувстваме добре със себе си. Когато не са – започваме да се съмняваме в себе си. Затова е важно да изследваме собствените си потребности и да наблюдаваме как влияят на нашата представа за себе си и мотивацията ни. Това ще направим през проектната ни дейност.”
Важно!
Важно е да следите отговорите на учениците и да валидирате казаното от всяка група. Също може да дадете за задача докато един екип споделя, останалите да си начертаят пирамидата в тетрадките и да си допълват нивата спрямо това, което чуват.
Материали за дейността
Учениците правят кратка, писмена рефлексия, като обвързват личните си преживявания с наученото през часа.
Инструкции
“За финал ще помоля всеки от вас да помисли върху следния въпрос: “Коя е най-важната потребност в моя живот в момента и към кое ниво на пирамидата спада тя?”. Запишете кратък отговор на лепящото листче пред вас и го залепете на дъската/ флипчарт листа на излизане от класната стая.”
Обобщение
“Разглеждайки Аз-образа, самооценката и потребностите ни, ние опознаваме по-добре себе си и можем да изградим план за по-успешно и здравословно съществуване. Нашето възприятие за себе си оформя самооценката ни, а тя влияе върху нашите потребности и мотивация.”
Важно!
Подгответе лепящи листчета за рефлексията. Можете да помислите и за друг начин за събиране на споделяния - например учениците си записват отговорите в тетрадките или през дигитална платформа.
Ако искате да реферирате към рефлексиите в края на проекта, гарантирайте си, че ги рефлексии някъде. Ако искате да получавате своеобразна обратна връзка за това какво мислят учениците и да го ползвате като формиращо оценяване, може да събирате отговорите и дори да накарате учениците да напишат имената си.



