Раздел

Икономика

Времетраене

60 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • проучват актуални пазарни тенденции;
  • разработват SWOT анализ на своята бизнес идея.

Необходими материали:

  • бланка “Бизнес план за ученици” – трети раздел
Пазарен анализ и SWOT в екип: Стратегия за успех
60 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки върху третия раздел от своя бизнес план – анализ на пазара. Те проучват пазарните тенденции, конкуренцията и определят очаквания пазарен дял. Извършват SWOT анализ на своята бизнес идея, като разграничават вътрешните и външни фактори, които влияят на успеха ù. Дейността развива умения за стратегическо мислене и критичен поглед към реализацията на предприемачески проекти.

Инструкции

  • Бизнес план:
    • Разгледайте третия раздел от бизнес плана - анализ на пазара.
    • Попълнете първата точка “Пазарни тенденции” като отговорите на въпроса какви са текущите тенденции на пазара, на който ще оперирате - какво е модерно, какво се търси. Мислете за вашия пазар, свързан с вашия бизнес.
    • Напишете кои са основните ви конкуренти и какво предлагат те.
    • Помислете и попълнете какъв дял от пазара очаквате да завладеете - ако целият пазар е един кръг, то каква част от този кръг искате да е за вашия бизнес?
    • Направете SWOT анализ на вашия бизнес. В таблицата напишете силните и слабите страни на вашата фирма. В долната част на таблицата запишете възможностите и заплахите за вашия бизнес.
  • Как се прави SWOT анализ?
    • Силни страни - това са нещата, които един бранд прави добре или по начин, който го различава от конкурентите. Мисли се за предимствата пред останалите. Това може да е достъпа до определен ресурс, уникална екипна работа, добре структурирана вътрешна организация или екип от креативни хора.
    • Слаби страни - също се търсят вътре в организацията. Там търсим фактори, които може да подобрим, както и практики и действия, които е по-добре да избягваме.
    • Възможности - това са всички отворени пътища, които ще доведат бранда до нещо позитивно. Това са външни обстоятелства, които не зависят от вътрешната организация и трябва да бъдат активно търсени и забелязани.
    • Заплахи - това са външните обстоятелства, които могат да навредят на бранда. Това може да са внезапни промени на пазара (като пандемия), проблеми при продукция, липса на кадри и др. Важно е тези заплахи да бъдат предвидени и действията по предотвратяването им да са планирани предварително.
    • Ще работите върху трети раздел от бланката “Бизнес план за ученици”. Помагайте си с приложението “Насоки за SWOT анализ”.

Обобщение

Учениците се научават как да изследват пазара и неговите особености. Анализират конкуренти, определят пазарен дял и разпознават силни и слаби страни, възможности и заплахи чрез SWOT анализа. Това им помага да мислят критично и реалистично за своята бизнес идея и ги подготвя за следващите етапи от проекта, в които ще планират маркетинг, финанси и развитие на бизнеса.

Важно!

  • Съберете учениците и дайте инструкции за изпълнение на тази извънкласна дейност/домашна работа.
  • Съберете ги повторно след изпълнението и помолете всяка двойка да сподели какво е написано в третия раздел от бизнес плана.
  • Обсъдете кратко всяка от точките от този раздел и дайте обратна връзка на учениците. Ако е необходимо, нека коригират отговорите си.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.