Анализ и оценка на съдържанието на въглехидрати в хранителните продукти

Раздел

Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • анализират количественото и процентното съдържание на различните видове въглехидрати в хранителните продукти;
  • представят графично получените резултати от експериментите.

Необходими материали:

  • Чертожни инструменти;
  • Работен лист “Видове въглехидратите в хранителните продукти”.
В обувките на диетолога
15 минути
Презентация

В началото на часа учениците трябва да представят приготвените менюта, възложени като домашна работа в предходния урок. Помолете всички ученици, които са приготвили менюта за спортисти, да се изправят. Изберете трима ученици, които да представят своите менюта пред класа и да обяснят избора си на продукти. След това дайте думата на останалите ученици, които са изготвяли менюта за спортисти, за да изкажат аргументирано мнение за избраните от съучениците им храни. 

По същия начин разгледайте менютата за хора с непоносимост към лактоза и менютата за диабетици, възложени на другите ученици.

Въз основа на направените проучвания, могат ли гимназистите да определят дали продукти като кисело мляко, шоколад и плодове са полезни за съответните групи хора и в какви количества могат да ги консумират?

Инструкции

Ще започнем днешния час като разгледаме менютата, които сте съставили за различните групи хора като домашна работа. За начало ще помоля онези от вас, които са направили хранителен режим за спортисти, да се изправят. Ще избера няколко ученици, които да споделят с класа своето меню и да обяснят избора си на продукти. След това ще продължим по същия начин с менютата за останалите две групи хора със специфични изисквания към храната.

Обобщение

Хранителният режим на всеки човек трябва да бъде съобразен с неговите собствени нужди и здравословно състояние. За да може да бъде изготвено балансирано меню, диетологът трябва да познава както нуждите на своите пациенти, така и концентрациите на веществата, съдържащи се в различните продукти.

Графично представяне на данните
10 минути
Самостоятелна работа

Продължете часа като възложите на учениците да представят графично получените данни за съдържание на различни видове въглехидрати в хранителните продукти. 

Най-подходяща в случая би била стълбовидната графика. По оста x се поставят имената на изследваните продукти, а по оста у - концентрацията на глюкоза в пробите. Учениците трябва да нанесат по три показания на нивата на глюкозата за всяка от пробите (преди добавяне на ензими, след добавяне на инвертаза и след добавяне на лактаза).

Инструкции

Сега всеки от вас трябва да представи графично резултатите, които получихте за съдържанието на различните видове въглехидрати в хранителните продукти. Направете стълбовидна графика, с която да отразите концентрацията на глюкоза във всеки от продуктите на вашата работна група преди добавяне на ензими, след добавяне на инвертаза и след добавяне на лактаза. На оста х поставете изследваните продукти, а на оста у - концентрацията на глюкозата. Ако някоя от пробите е била разредена по време на експеримента, не забравяйте да преизчислите резултатите си, така че на графиката да поставите само реални концентрации.

Важно!

  • Ако учениците са разреждали някоя от пробите си по време на експеримента, те трябва да отчетат това в графиките си. По този начин ще бъдат отразени концентрациите на неразредена глюкоза и получените резултати ще бъдат сравними.
Анализ и обобщаване на данните
10 минути
Самостоятелна работа

На база направената стълбчеста графика, учениците трябва да анализират и обобщят получените резултати.

В работните си листове те трябва да запишат наблюденията си по отношение на следните въпроси:

  • Съдържат ли всички изследвани продукти глюкоза, лактоза и захароза?
  • Кои продукти съдържат най-голямо общо количество въглехидрати?
  • Кои продукти са най-бедни на въглехидрати?
  • В кои храни се съдържа най-голямо количество лактоза?
  • Има ли продукти, за които получените резултати са изненадващи?
  • Подходящи ли са изследваните продукти за включване в хранителния режим на спортисти/хора с непоносимост към лактоза/диабетици?

Учениците разполагат с 10 минути за тази дейност. Насърчете ги да използват записките си от предходните дейности и да дискутират помежду си, ако се колебаят за отговора на някой от въпросите.

Инструкции

В рамките на 10 минути запишете в работните си листове заключенията, които могат да бъдат направени на база измерените стойности. Посочете кои от продуктите могат да бъдат включени в хранителния режим на групата хора, които проучихте за домашна работа. Аргументирайте отговора си.

Обобщение

Графичното представяне на данните ни помага по-добре да разберем и анализираме получените данни от експериментите. На база направената визуализация можем лесно да сравним данните за различните хранителни продукти и да определим кои от тях са подходящи за включване в хранителния ни режим, в зависимост от индивидуалните ни нужди.

Обобщение
10 минути
Обратна връзка, Рефлексия

В края на часа поздравите учениците за свършената работа по проекта и обобщете получените резултати. На база направените наблюдения и изводи, всеки ученик трябва да отбележи в работния си лист:

  • защо е важно да знаем какви са количествата на различните видове въглехидрати в храната ни;
  • как можем на практика да използваме в ежедневието си получените резултати от експериментите и направените анализи;
  • в какви професионални направления може да ни бъде полезна тази информация;
  • как като евентуални бъдещи предприемачи можем да използваме новите знания?

Инструкции

Сега всеки от вас трябва да отбележи в работния си каква е за него ползата от направените експерименти и анализи. Имат ли те за вас практическо приложение и в какво се изразява то? В рамките на пет минути отговорете на поставените въпроси. След това ще ви дам думата да споделите впечатленията си.

Обобщение

В рамките на този проект установихме, че е важно да знаем какви количества и какви видове въглехидрати има в храната, която консумираме, за да можем да се храним балансирано и здравословно. Освен това можем да използваме тези познания, докато упражняваме различни професии - фитнес инструктори, диетолози, лекари и производители на хранителни добавки.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.