Анализ и оценка на имунната памет

Раздел

Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • посочват факторите, които влияят върху ефективността на имунния отговор;
  • анализират и обобщават получените резултати;
  • представят графично данните от експеримента;
  • оценяват значимостта на ваксините за справянето на организма с опасни заболявания и ограничаването на повсеместното им разпространение.

Необходими материали:

  • Чертожни инструменти;
  • Работен лист “Патогенни микроорганизми и методи за справяне с тях”.
ЗА и ПРОТИВ ваксините
20 минути
Дискусия

В началото на часа поздравете учениците за свършената до момента работа. Направеният експеримент до голяма степен отразява каква е ролята на ваксините за справяне с редица смъртоносни заболявания. Те имат за цел да “запознаят” организма с патогенните микроорганизми, които причиняват заболяването, за да може имунната система да ги “запомни” и по-лесно да ги неутрализира при нова среща. Същевременно, за да бъде ваксината безопасна и да не доведе до разболяване, болестотворните микроорганизми са предварително омаломощени.

Направете дебат с класа на тема “ЗА и ПРОТИВ ваксините”. Обществото ни напоследък също е разделено по тази тема. Половината ученици в класа трябва да потърсят доказателства в подкрепа на ваксините, а другата половина - срещу ваксините. Дайте на учениците 5 минути да потърсят информация. Можете да им предложите списък с източници, които да използват или да им дадете свобода сами да подберат материали в интернет.

Когато изтече времето за проучване, изберете доброволец, който да открие дебата с аргументирано твърдение от типа:

Аз смятам, че ваксините са полезни/вредни, защото според ………………., тяхното използване може да доведе до ………………………… 

След това дайте думата на ученик от другия “лагер”, който да обори изказаното твърдение или да разкрие доказателства в подкрепа на срещуположното мнение.

Дейността приключва когато всички доводи вече са представени и е направено заключение за необходимостта от използването на ваксините.

Инструкции

Ученици, поздравявам ви за добре свършената до момента работа! Както видяхме по време на експеримента, за организма е важно да познава болестотворните микроорганизми, за да може бързо и лесно да се справи с тях. В тази връзка сега ще направим кратък дебат на тема “ЗА или ПРОТИВ поставянето на ваксини”. Половината ученици в класа ще бъдат ЗА ваксините, останалите - ПРОТИВ. Имате десет минути да потърсите доказателства за тезата, която защитавате. След това ще изслушаме последователно мненията на ученици от двата “лагера”, за да можем накрая да направим заключения за необходимостта от използването на ваксините.

Обобщение

Както за всяка друга тема, така и за ваксините, могат да се намерят много аргументи ЗА и ПРОТИВ използването им. Вярно е, че някои ваксини могат да имат странични ефекти, които са вредни за здравето, или да разболеят хората от заболяванията, срещу които са създадени. Безспорен факт обаче е, че множество изключително смъртоносни заболявания са били неутрализирани във времето именно с помощта на ваксини, които са развили имунна памет и изграждането в организма на антитела срещу патогените.

Важно!

  • Обособете ясни правила по време на дебата. Учениците нямат право да се прекъсват по време на изказванията.
  • Насърчете учениците да търсят информация само от достоверни източници на информация.

Материали за дейността

Графично представяне на данните
10 минути
Самостоятелна работа, Практическа задача

На база вече проведените дейности по проекта, учениците трябва да обменят данните, получени от различните работни групи и да представят таблично и графично резултатите.

  • В таблицата с данни в работните листове се записват количествата уловени антигени от единичното антитяло и от групата антитела, след което се сумират. Изчислява се средно аритметичното количество антигени, което едно антитяло улавя.

Например, ако в група от три антитела, едното антитяло е неутрализирало 3,2 g антигени, второто антитяло - 2,7 g, а третото антитяло - 3,5 g, тогава общото уловено количество антигени ще бъде 9,4 g (3,2 g + 2,7 g + 3,5 g = 9,4 g), а средно аритметичното - 3,13 g.

  • С така изчислените стойности, учениците трябва да направят стълбчеста графика. В нея трябва да бъдат отразени следните показатели:
  • Количество уловени антигени от единично антитяло;
  • Общо количество антигени, уловени от група от три антитела;
  • Средната стойност уловени антигени от едно антитяло в групата от три антитела.

Учениците могат да направят графиката на ръка или да използват различни уеб инструменти, като Create a Graph, за да направят графиката на компютъра и да я отпечатат. 

Теглото на антигените (в грамове) се поставя върху оста y, а изследваните показатели се поставят на оста x. Така върху оста х всеки ученик трябва да има по три стълбчета за всяка работна група. Ако класът е разделен на четири работни групи, графиката трябва да съдържа общо 12 стълбчета.

Инструкции

В следващите десет минути всеки от вас трябва да представи таблично и графично получените резултати. В работните листове имате таблица, в която вече са нанесени резултатите от проведения от вашата работна група експеримент. Един ученик от всяка група трябва да дойде при мен и да напише на дъската получените резултати. След това всеки от вас трябва да попълни в работния си лист резултатите и на останалите екипи. С тези данни трябва да начертаете стълбчеста графика. Нанесете количеството уловени антигени на оста x, а на оста у поставете изследваните параметри от различните групи. За всяка работна група трябва да имате по три стълбчета в графиката.

Обобщение

Неделима част от всеки научен проект е обобщаването и анализирането на данните. Това помага за по-доброто осмисляне на получените резултати от експериментите, а често води и до възникване на нови въпроси, които се нуждаят от изследване.

Важно!

  • Следете работата на учениците и им помагайте, ако срещат затруднения.

Материали за дейността

Анализ и обобщаване на данните
10 минути
Самостоятелна работа

На база направената стълбчеста графика, учениците трябва да анализират и обобщят получените резултати.

В работните си листове учениците трябва да намерят отговорите на следните въпроси:

  • Проявяват ли антителата селективност спрямо уловените частици или еднакво се свързват с патогените и с човешките клетки?
  • Въз основа на резултатите в графиката, изглежда ли, че само едно антитяло е също толкова ефективно, колкото три антитела заедно, или трите антитела заедно са по-ефективни от едно самостоятелно антитяло?
  • Има ли разлика в количеството неутрализирани антигени от едно антитяло, ако то действа самостоятелно или ако е част от група антитела?
  • По какъв начин имунната памет помага за по-бързото справяне с патогенните микроорганизми?
  • Как можем да стимулираме имунната система да запомни даден патоген?

Инструкции

В рамките на 10 минути запишете в работните си листове заключенията, които могат да бъдат направени на база измерените стойности и наблюдаваните зависимости между количеството на уловените антигени, броя на антителата и поредността на срещата им с антигените.

Обобщение

С помощта на тази дейност установихме, че има редица фактори, които влияят върху ефективността на имунната защита. Промяната на един или друг фактор може да помогне на организма да се справи по-бързо с патогенните микроорганизми.

Важно!

  • Насърчете учениците да използват записките си от предходните дейности и да дискутират помежду си, ако се колебаят за отговора на някой от въпросите.

Материали за дейността

Оценка на проекта
5 минути
Самостоятелна работа

В края на часа отделете няколко минути, за да поздравите учениците за свършената работа по проекта и да обобщите получените резултати. На база направените наблюдения и изводи, всеки ученик трябва да отбележи в работния си лист и да сподели с класа:

  • четири нови неща, които е научил по време на проекта;
  • три неща, които са провокирали интереса му;
  • две неща, за които би искал да научи повече;
  • едно важно нещо, което ще запомни със сигурност от проекта.

Инструкции

Сега всеки от вас трябва да отбележи в работния си лист какво ще си “вземе” от този проект - какво е научил, какво му е било интересно и какво ще запомни. “Пречупвайки” учебния материал през вашия собствен опит, кое е най-важното нещо, което научихте?

Обобщение

Днес разбрахме, че имунната памет е много важна не само за оцеляването на даден индивид, но също и за формирането на групов имунитет, който може да предотврати масовото разпространение на определени болестотворни микроорганизми. Това се дължи на факта, че при следваща среща на организма с даден вид патоген, за много кратко време се произвеждат много голям брой антитела, които успяват много по-бързо да неутрализират нарушителите.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.