Ако предметите можеха да разказват…
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация.
Необходими материали:
- текст на приказката “Квакащата пощенска кутия” от Доналд Бисет
- илюстрации от “Красавицата и звярът”(вариант на У. Дисни) и “Алиса в страната на чудесата”
- анимирани картинки на предмети
- флипчарт листове
- тетрадки за записване
Използвана литература:
Учениците влизат в ролята на малки изследователи на въображението. Чрез дискусия, водена от въпроса „Ако един предмет можеше да говори, какво би разказал?“, те започват да мислят по нов, творчески начин.
Инструкции
- "Ученици, затворете очи за миг. Представете си стаята си вкъщи – леглото, рафта с книги, стола, чантата ви. В един момент всички тези предмети започват да разговарят. Какво ли ще кажат? Ще се оплачат ли? Ще се похвалят? Ще разкажат смешна история?
- Отворете очи и споделете – ако може да изберете един предмет, който да проговори, кой ще е той? И какво ще ни разкаже?
- Вашата задача - всеки ще сподели един предмет от своята стая и ще каже едно изречение, което този предмет би казал. Нека бъде интересно, смешно или дори малко странно, както би било в един във вълшебен свят!"
Пример:
- Раницата: „Ох, пак трябва да нося учебниците!”
- Възглавницата: „Мечтая за още пет минути сън!“
- Лампата: „Светя цяла нощ и никой не ми благодари!“
Обобщение
Дейността провокира въображението и поставя началото на идеята за герои-предмети, което е основата на предстоящия проект.
Важно!
- Ако учениците се колебаят, дайте примери от анимационни филми (напр. Красавицата и звяра).
- Насърчавайте забавни и нестандартни идеи.
Материали за дейността
Учениците се запознават с приказки с необичайни герои и записват три предмета от дома си, които биха могли да разказват истории.
Инструкции
- "Ученици, сега ще си припомним приказки, в които има герои-предмети. Помните ли омагьосаните вещи в “Красавицата и звяра”? Или говорещите предмети в “Алиса в страната на чудесата”?
- Някой от вас чел ли е приказката на Доналд Бисет ”Квакащата пощенска кутия”. Сега ще ви я прочета.
- Вече знаете няколко приказки с герои-предмети. Как тези неодушевени неща се превръщат в герои – какви чувства, мисли и желания имат те? Какво ги прави интересни герои? Каква е тяхната роля в историята?
- Нека всеки от вас да избере три предмета от своята стая – може да са любими, често използвани или просто странни. Запишете ги в тетрадката си. До всеки напишете каква история може да разкаже този предмет. Не пишем още приказка – само идеи!"
Примери:
- Будилник – разказва как се ядосва, че никой не му обръща внимание, докато хората от дома не закъснеят.
- Раница – споделя как не й харесва да носи тежки тетрадки.
- Стол – обича, когато някой чете върху него книга.
Обобщение
Учениците вече имат начална колекция от предмети-герои, която ще послужи при създаването на авторски приказки. Създават се условия за пренос на идеи и развитие на въображение.
Важно!
- Подгответе и покажете кратък откъс с анимирани предмети (възможно и с картинка/сцена от книжка) и илюстрации от “Красавицата и звярът” и “Алиса в страната на чудесата”.
- Подхождайте с хумор – колкото по-смешни идеи, толкова по-смели ще станат учениците.
- Прочетете приказката на Доналд Бисет “Квакащата пощенска кутия”.
Материали за дейността
Учениците се подготвят за предстоящото четене на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков чрез кратко писане и споделяне на очаквания и въображаеми идеи, вдъхновени от заглавието.
Инструкции
- "Днес с вас направихме първата крачка към един приказен свят, в който не хората, а предметите разказват истории.
- Сега ще разберете заглавието на приказката, която ще четем в следващия час. Готови ли сте?
(Учителят изписва заглавието на дъската - “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков). - Според вас – кои ще са героите? Какво може да разкаже един чайник и на кого?
- Вашата задача е в тетрадката си запишете отговори на следните въпроси:
- Какви герои си представяте – как изглежда чайникът?
- Какво си мислите, че ще се случи в приказката?
- Какво бихте попитали чайника, ако беше тук?
- След това ще споделим някои идеи и ще видим колко различно въображението ни рисува историята."
Обобщение
Тази дейност подготвя учениците да влязат с интерес и очакване в приказния текст. Те вече имат свои образи и въпроси, които ще ги водят при четенето и разбирането на “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков.
Важно!
- Не издавайте съдържанието – запазете приказката в тайна до следващия час.
- Насърчете смели, забавни предположения, без да поправяте или ограничавате отговорите.
- Задайте само един въпрос, ако времето е кратко: „Какво ще ни разкаже чайникът според теб?“
- Позволете учениците да говорят по двойки, преди да споделят в клас – така по-несигурните деца ще се включат по-лесно.