Раздел

Текст и общуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
  • правят устен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
  • съчиняват текст по аналогия и по словесна опора (две думи).

Необходими материали:

  • листчета с предмети-герои (по двойки)
  • работен лист “Нашите герои оживяват!”
  • цветни листове, флумастери, моливи
  • лепящи листчета за табло „Скрин с идеи“
  • таймер или музикален сигнал за ориентиране по време
  • табло/флипчарт за заглавия на приказки
  • флипчарт лист/дъска с подкрепящи въпроси за представяне (по желание)
Предметите започват да говорят…
10 минути
Въведение

Учениците се подготвят за създаване на авторска приказка, като чрез въпроси и игра навлизат във въображаемия свят на предметите.

Инструкции

  • "Ученици, представете си, че сте в стая, в която няма хора, а само предмети. Помислете по следния въпрос: „Кои други предмети, освен чайникът и чашата от приказката на Светослав Минков, могат да се влюбят или да станат приятели?“
  • Назовете два предмета по ваш избор, които предполагате, че биха могли да имат приятелство помежду си – например… обувка и чадър? Или възглавница и часовник?
  • А каква може да е тяхната история? Може би единият се грижи за другия? Или пък се забавляват заедно?"

Обобщение

Тази дейност активира въображението на учениците и ги насочва към основната цел на урока - как да се създаде история, в която „живи” вещи могат да създадат приятелство помежду си.

Важно!

  • Подкрепете ученици, които се затрудняват, като посочите предмети от класната стая.
Нашите герои оживяват!
20 минути
Групова работа

Учениците работят в екипи, избират двойка предмети и описват какви герои биха били – как изглеждат, какъв е конфликтът им и какво ще се случи накрая. Представят скица на приказката.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще измислите свои приказки! Готови ли сте за малко вълшебство? 
  • Класът е разделен на екипи по 3–4 ученици. Всеки екип изтегля две листчета с предмети. Това ще бъдат вашите герои – например чадър и обувка, възглавница и часовник, молив и гума.
  • Помислете заедно и отговорете на следните въпроси в работния лист:
    • Кои са вашите герои? 
    • Как се казват? (Дайте им имена, които ги описват – например Сънчо Възглавничко и Тик-Так Часовникар)
    • Как изглеждат? (Опишете с цветове, размери, изражение, ако имат лице – може дори да имат обувки или очила!)
    • Защо се карат? Какъв е техният проблем? (Единият пречи на другия? Искат едно и също нещо?)
    • Какво се случва в началото, след това и накрая? Ще се сдобрят ли? Ще ги срещне ли трети герой, който ще ги помири?
  • Направете илюстрация – нарисувайте героите или сцена от вашата приказка. Не е нужно да сте художници – важно е да се вижда идеята!
  • Подгответе се да представите идеята си пред класа. Един от вас ще разказва, друг ще показва рисунката, третият може да играе герой – или всички заедно!"

Обобщение

С тази дейност учениците направиха първата важна стъпка към създаване на собствена приказка – изградиха героите и конфликта, което ще улесни писането и драматизацията в следващите уроци.

Важно!

  • Следете за балансирано участие на всички в екипа – насърчавайте да се редуват в измислянето, рисуването и представянето.
  • Наблюдавайте екипите, задавайте насочващи въпроси: „А какво ще се случи, ако...?“, „Ами ако се появи трети герой?“
  • Подгответе табло „Скрин с идеи“, на което учениците могат да залепят листчета с думи или фрази за вдъхновение.
  • Следете времето за работа. Ако учениците не успеят да завършат работния лист, осигурете допълнително време за завършване на задачата.

Материали за дейността

Героите в действие – представяме нашите истории!
10 минути
Презентация

Екипите представят своите идеи и илюстрации пред класа. Всеки разказва накратко кои са героите, какъв е конфликтът и как ще се развие историята.

Инструкции

  • "Чудесна работа, екипи! Сега е време да чуем и видим какво сте създали. Всяка група ще има до 2 минути, за да ни представи своята идея за приказка.
  • Разкажете:
    • Кои са героите ви (предметите)?
    • Какво се е случило между тях – къде се запознават? Защо искат да са приятели? Как се грижат един за друг?
    • И как според вас ще завърши приказката?
  • Може да покажете рисунката си и да я използвате, докато разказвате.
  • Ако имате идея за заглавие на приказката – споделете го с нас!
  • А след всяка презентация – един ученик от друг екип може да даде обратна връзка: „Кое ми хареса най-много?“ или да зададе въпрос."

Обобщение

Чрез тази дейност учениците развиват увереност в изказа и представянето на творчески идеи. Те се изслушват взаимно, дават обратна връзка и се вдъхновяват едни от други. Представянето е ключова стъпка преди писането и драматизацията на приказките в следващите уроци.

Важно!

  • Запишете на дъската или флипчарт лист въпросите, по които учениците ще представят.
  • Подгответе класa с изисквания за уважително слушане и позитивна обратна връзка.
  • Помогнете на по-притеснителните ученици с допълнителни въпроси.
  • Ако времето не стига, може да оставите 1–2 екипа за началото на следващия час.
  • По желание, съберете заглавията на историите на табло „Приказната библиотека“.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.