Математика на пътя: изпреварвания и срещи

Описание

В този урок по Математика за 7. клас учениците ще изследват реални ситуации, свързани с движение, чрез моделиране на изпреварвания и срещи, като акцентът е върху разбиране на връзката между път, скорост и време. Работата ще включва съвместно откриване, сравнение на стратегии и обсъждане на решения в малки екипи.

Учениците ще могат да:

  • обясняват и използват връзката между път скорост и време

  • различават видове движение

  • съставят уравнения за решаване на текстови задачи от движение

Компетенции, които развива урокът:

  • моделиране на реални ситуации чрез математически зависимости

  • решаване на практически задачи чрез сътрудничество и дискусия

  • аргументиране на избора на метод и представяне на решения пред група

Ключови точки:

  • зависимост между път скорост и време

  • видове движение

  • приложение на линейни уравнения при текстови задачи от движение

Фокус на урока:

Основната активност „Среща на влакове“ ангажира учениците в работа по двойки или групи, където те избират неизвестното време до срещата и попълват таблица със съответните зависимости. Те отразяват закъснението на експресния влак, сравняват скоростите и обсъждат какво означава сборът на изминатите пътища в контекста на общото разстояние. Учителят насочва вниманието им към логическите връзки и ги подкрепя да формулират условието математически. В следващ етап учениците съставят уравнението по дадения модел, решават го и проверяват резултата. Работата завършва с кратко представяне на решенията от всяка група, сравнение на различните подходи и дискусия за ролята на формулата при анализ на движение.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Колко злато има в златото? - математика със смеси и сплави
От левче до богатство: математика на капитала
Тайната на съвместната работа
Как измерваме колко можем да свършим?
Скорост под контрол - задачи за движение с промяна на скоростта

Автор на урока

Недка Балталийска
Автор на уроци
Завършила е висше образование със специалност "Математика и информатика". Има над 30 години опит като учител по математика в прогимназиален етап. През годините е натрупала богата методическа практика и умения за работа с ученици с различни потребности и нива на подготовка. Участвала е в множество обучения, квалификационни курсове и програми за повишаване на педагогическата компетентност. Притежава дълбоко познаване на учебните програми и стремеж да прави математиката достъпна, разбираема и интересна за всеки ученик.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.