Раздел
Оптични явления
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват същността и функционирането на електрическия ток;
- посочват основните видове отражение на светлината;
- описват Закона за отражение на светлината;
- откриват зависимост между напрежението, тока и съпротивлението на проводника в електрическа верига;
- описват устройството и функциите на трансформаторите.
Необходими материали:
- Изработените от учениците устройства;
- Работен лист “Технологична карта за изработване на безкраен тунел”;
- Схема “Основни стъпки в инженерния процес”;
- Работен лист “Оценка на ПБО “Оптична илюзия “Безкраен тунел”.
Започнете часа, като поздравите учениците за свършената до момента работа. Дискутирайте какво включва работата на един инженер по електротехника и различните етапи, през които преминава работният процес. Покажете на учениците схема на инженерния процес.
Класът обсъжда през кои от посочените етапи е преминал и дискутира:
- Защо инженерният процес включва толкова много етапи?
- Може ли някой от тях да бъде пропуснат?
- Кой от етапите е най-важен?
- А кой е най-труден?
Инструкции
“Поздравявам ви за свършената работа и положените усилия до момента. Ще започнем днешния час с кратък преглед на направените стъпки. За целта ще ви покажа схема на инженерния процес, която всички инженери следват в своята работа. Заедно ще я разгледаме и ще обсъдим всеки от етапите и начина по който вие самите преминахте през тях.”
Обобщение
“С помощта на тази дейност установихме, че инженерният процес се състои от логическа последователност от стъпки, които помагат на специалистите в различни сфери да създават изделия, отговарящи на определени изисквания.”
Важно!
Насърчете учениците да участват активно в обсъждането и да проявяват уважение към мнението на съучениците си.
Всяка работна група представя своя продукт, обяснява как е направен и за какво може да бъде използван. Учениците споделят също какви трудности са срещнали и как са успели да се справят с тях.
При представянето си учениците от всяка група трябва да отговорят на следните въпроси:
- От какви компоненти е съставено изделието?
- Каква е ролята на всеки от тях?
- Как е постигнат търсеният визуален ефект?
- Какво захранване е използвано?
- Какви затруднения са срещнали учениците по време на работния процес?
- Какви стъпки са предприети за подобряване на представянето?
- За какво може да бъде използвано изработеното устройство?
- Има ли нужда от още подобрения? Ако да - какви?
След представянето на всяка от групите останалите ученици могат да дадат конструктивна обратна връзка и предложения за подобряване на дизайна.
Инструкции
“След като вече сте изминали целия път от идеята до готовия продукт, всяка група трябва да демонстрира пред класа работата на своето устройство. Представянето трябва да включва също кратко описание на градивните компоненти, избрания дизайн и начин на захранване. Освен това всеки екип трябва да разкаже какви трудности са възникнали по време на работния процес и как са били преодолени. Накрая ще обсъдим къде и по какъв начин могат да бъдат използвани вашите безкрайни тунели.”
Обобщение
“Представянето е важен момент от производството на всеки продукт. От неговия дизайн, функционалност и пригодност към нуждите на клиентите зависи до каква степен продуктът ще се реализира на пазара.”
Важно!
Насърчете учениците да проявяват уважение към работата на съучениците си и да дават конструктивна обратна връзка.
Завършете часа с кратко обобщение на наученото. За целта раздайте на учениците по един работен лист за оценяване на проекта, в който да отбележат:
- четири неща, които са научили по време на проекта;
- три неща, които са провокирали интереса им;
- две неща, за които искат да знаят повече;
- едно важно нещо, което искат да запомнят.
Инструкции
“В работните листове, които ви раздадох искам всеки от вас да отбележи какво ще си вземе от този проект. Какво беше най-полезно и интересно за вас? Кое е най-важното, което ще запомните? ”
Обобщение
“Тази дейност ни помогна по-добре да осмислим целия процес, през който преминахме. Вече знаете как на практика работят инженерите по електротехника и колко е важна тяхната работа за създаването на нови продукти, задоволяващи различни нужди на потребителите.”
Важно!
Насърчете учениците да бъдат откровени и да запишат реалните си впечатления.

