Раздел
Електромагнитни явления
Времетраене
4 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват същността и функционирането на електрическия ток;
- назовават основните характеристики на електромагнитните вълни;
- дефинират следните термини и понятия: дължина и честота на вълната, ъгъл на падане, ъгъл на отражение, отразен лъч, пречупен лъч, граничен ъгъл; спектър на електромагнитните вълни, видима светлина, спектър на видимата светлина, инфрачервени лъчи, ултравиолетови лъчи, показател на пречупване, оптическа плътност, пълно вътрешно отражение, електричен заряд, електрично поле, проводник, напрежение, съпротивление;
- посочват основните видове отражение на светлината;
- описват Закона за отражение на светлината;
- откриват зависимост между напрежението, тока и съпротивлението на проводника в електрическа верига;
- начертават електрическа верига;
- описват устройството и функциите на трансформаторите.
Цели по умения:
Учениците:
- подобряват критичното и аналитичното си мислене чрез намиране на причинно-следствени връзки между характеристиките на използваните конструктивни елементи и ефективността на работа на крайния продукт;
- развиват предприемаческата компетентност чрез откриване на начини за използване на изследваните зависимости за решаване на съвременни проблеми;
- прилагат творческо мислене и конструктивна комуникация в процеса на създаване на изделие, отговарящо на предварително зададени критерии;
- създават умения за продуктивна работа в екип.
Изследователски въпрос:
Как можем да създадем визуална илюзия в ролята на инженери по механика и електротехника?
Краен продукт:
Устройство, което при захранване с постоянен или променлив ток създава оптична илюзия за безкраен тунел.
Необходими материали:
- Презентация “Реално или нереално”;
- Презентация “Пречупване и отразяване на светлината”;
- Работен лист “Изследване на оптичните явления”;
- Работен лист за домашна работа – “Изкривената реалност”;
- Работен лист “Изследване на електрическата верига”;
- Работен лист “Технологична карта за изработване на безкраен тунел”;
- Списък “Необходими материали за безкраен тунел”;
- Работен лист “Вярно или невярно? (твърдения за ток и светлина)”;
- Работен лист “Оценка на ПБО “Оптична илюзия “Безкраен тунел”;
- Схема “Основни стъпки в инженерния процес”;
- Примерни изображения на оптичната илюзия “Безкраен тунел”;
- Проектор;
За устройствата:
- Затворени електрически вериги – по една за всяка работна група;
- Огледало;
- Плексиглас или акрилен лист;
- Огледално фолио за прозорци;
- Картонена или пластмасова кутия;
- Светодиоди;
- Проводник;
- Поялник и припой или отвертка и лустер клеми;
- Резистор и/или трансформатор;
- Захранване (батерии или захранващ кабел), щепсел;
- Тиксо или лепило;
- Макетен нож;
- Предпазни очила.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.