Химична връзка. Ковалентна връзка. Кратност на ковалентната химична връзка.

Описание

В този урок по Химия за 8. клас учениците ще изследват природата на химичната връзка, като акцентът е поставен върху ковалентната връзка и нейната кратност. Те ще разберат защо атомите се свързват, как се образуват общи електронни двойки и как тези взаимодействия се представят чрез Люисови и структурни формули. Чрез анализ на модели, работа с диаграми и практическо представяне на връзките учениците ще развият логическо мислене, научна грамотност и способност за аргументирано обяснение на химични явления.

Учениците ще могат да:

  • обобщават причините за образуване на химична връзка

  • обясняват начина на образуване на ковалентна химична връзка

  • представят чрез Люисови или структурни формули образуването на ковалентна химична връзка в двуатомни молекули

  • класифицират ковалентната връзка според кратността въз основа на броя на общите електронни двойки в структурните формули

Компетенции, които развива урокът:

  • критическо мислене и научна грамотност

  • четивна грамотност и умение за извличане на информация от схеми и текст

  • сътрудничество, комуникация и аргументирано представяне на идеи

Ключови точки:

  • причините за образуване на химични връзки между атомите

  • образуване на ковалентната химична връзка

  • представяне на ковалентната връзка чрез Люисови и структурни формули

Фокус на урока:

Основната активност е „Как се изобразява ковалентната химична връзка?“, в която учениците самостоятелно работят по Задача 2 от работния лист. В рамките на 7 минути те анализират дадените диаграми и отговарят на въпроси. След това попълват липсващите думи в текст, като прилагат знанията си за електронните двойки и символите на Люис. След индивидуалната работа се провежда обща дискусия, в която учителят разяснява трите начина за представяне на ковалентна връзка – чрез Люисови формули, структурни формули и модели. Учениците сравняват представянето на връзката, обсъждайки разликата между единична и тройна връзка. Така те осмислят концепцията за кратност на връзката, като наблюдават как броят на споделените електронни двойки влияе върху структурата и стабилността на молекулата.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Амфотерни оксиди и хидроксиди
Метали от III A (13) група. Алуминий
Основни оксиди и хидроксиди
Метали от II A (2ра група). Калций и магнезий
Строеж и свойства на твърдите вещества. Водородна връзка.

Автор на урока

Stefan Michev
Автор на уроци
По образование съм химичен инженер, но истината е, че обичам да споделям знанията си от света на химията с ученици - от близо шест години преподавам както на английски, така и на български.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.