Раздел

Философия, ценности, норми.

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават и разграничават понятия като ценности и блага, традиции и норми;
  • разбират влиянието на културния контекст върху формирането на ценности и норми;
  • анализират специфични ценностни системи и етични подходи на различни култури;
  • развиват умения за критичен анализ на информация от източници.

Необходими материали:

  • проектор/интерактивна дъска;
  • материали за писане (тетрадки, химикалки);
  • работен лист “Ценности, традиции, норми на коренното население”;
  • (по желание) изображения или кратки видеоклипове за живота на ацтеките/маите.
Един непознат свят: Първи впечатления
10 минути
Дискусия

Учениците се потапят в света на коренното население на Новия свят, разсъждавайки за предизвикателствата при срещата с непозната култура.

Инструкции

Инструкции към учениците:

  • "Представете си, че сте монах от вашия орден, пристигнал току-що в Новия свят. Пред вас стои едно напълно непознато общество - с различни езици, обичаи, вярвания. Какво би било най-трудното за вас, за да ги разберете и да общувате с тях?
  • Какво очаквате да научите за местните? Какво според вас е важно да разберете, преди да се опитате да ги покръстите или да изградите общност с тях?
  • Помислете за понятията "ценности", "традиции" и "норми". Какво означават те и защо са важни за всяка култура?".

Обобщение

Тази дейност ангажира учениците с темата за културните различия и предизвикателствата на междукултурното общуване. Подготвя ги за задълбоченото изследване на ценностите, традициите и нормите на коренното население, което е от съществено значение за разбирането на контекста на философския диалог и за развитието на умения за културна компетентност.

Важно!

  • Насърчете учениците да споделят свободно своите първоначални представи и евентуални стереотипи (връзка с материала от осми клас). Подчертайте значението на културното разбиране и емпатията при междукултурни срещи;
  • Можете да покажете няколко изображения на ацтекски/майски артефакти или архитектура, за да стимулирате въображението.
Ценностите на нахуа (ацтеките)
25 минути
Групова работа

Учениците в групи изследват ценностите, традициите и нормите на коренното население (нахуа/ацтеки) чрез описателен текст в работния лист и дискутират тяхното значение.

Инструкции

  • "Продължаваме работа във вашите малки групи! Ще получите Работен лист “Ценности, традиции, норми на коренното население”.
  • Внимателно прочетете предоставения описателен текст в Част 1 за живота, вярванията и обществото на нахуа (ацтеките). Докато четете, опитайте се да си представите един ден в тяхната общност.
  • В Част 2 на работния лист използвайте информацията от текста, за да отговорите на въпросите. Първо, изведете основните ценности, традиции и норми на коренното население. След това преминете към по-специфичните въпроси за религиозни вярвания, социална структура, отношение към природата и собствеността, и право и справедливост.
  • Дискутирайте в групата си: как тези ценности и норми биха се сблъскали или съчетали с ценностите на Францисканския и Доминиканския орден? Какви потенциални конфликти или точки на съгласие виждате?".

Обобщение

Тази дейност задълбочава разбирането на учениците за културното многообразие и сложността на ценностните системи. Чрез анализа на коренното население те развиват умения за извличане на информация, критично мислене и междукултурен анализ. Това е ключово за подготовката на техния философски диалог, където ще трябва да аргументират визии, които отчитат и двете страни - европейската и индианската.

Важно!

  • Насочете учениците към критичен прочит на текста, търсейки връзки между вярвания, поведение и ценности. Подчертайте, че целта е да се разбере логиката на друга култура, а не да се съди.
  • Обикаляйте между групите, за да помагате при анализа и да отговаряте на въпроси.

Материали за дейността

Мост между светове: първи размисли
5 минути
Рефлексия

Учениците рефлектират върху наученото за коренното население и получават задача за домашна работа.

Инструкции

  • "След като научихте повече за коренното население, какво мислите, че ще е важно за вашата мисия като монаси от [Францисканския/Доминиканския] орден?
  • В работния лист ще намерите задача за домашна работа. Трябва да изберете една конкретна традиция или обичай на ацтеките извън споменатите в текста и да опишете каква ценност стои зад нея. Потърсете информация за това как испанските мисионери (францисканци или доминиканци) са се опитвали да се адаптират към местните култури и пример за конфликт между испанци и коренно население, произтичащ от различни ценности или норми”.

Обобщение

Тази финална рефлексия набляга на наученото за културата на коренното население и го свързва с ролята на учениците в проекта. Тя ги подготвя за следващия урок, където ще структурират своите аргументи за философския диалог, като вече имат по-цялостна картина на предизвикателствата и възможностите за изграждане на общност в Новия свят.

Важно!

  • Поставете въпроса и дайде възможност на учениците да споделят размишленията си. Подчертайте, че разбирането на другата страна е първата стъпка към конструктивен диалог.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.