Раздел

Клетката - основна структурно-функционална единица на организмите; Биологични катализатори; Фактори на ензимната активност.

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • посочват факторите, които влияят върху скоростта на каталитичните реакции;
  • анализират и обобщават получените резултати;
  • представят графично данните от експеримента.

Необходими материали:

  • Чертожни инструменти;
  • Листчета с концепции за разиграване;
  • Работен лист за изследване на ензимната активност.
"Питаш ме, питам те"
10 минути
Игра

В началото на часа поздравете учениците за свършената до момента работа и положените усилия. С цел затвърдяване на усвоените знания, предложете на учениците да направите една кратка игра.

Гимназистите записват на лист хартия въпрос, свързан с проведения проект. След това смачкват листа на топка и по ваш сигнал го хвърлят произволно из стаята. Всеки ученик взима по една топка, разгъва листа и отговаря на поставения въпрос. Посочете няколко ученика, които да прочетат своя въпрос и отговор. След това учениците записват нов въпрос на листа и отново го смачкват на топка. Така посочената последователност от действия се повтаря няколко пъти, докато се уверите, че всички ученици са имали възможност да прочетат по веднъж своя въпрос и отговор.

За да избегнете изгубване на някой от листовете или нежелано поведение по време на играта, можете да определите участък от класната стая, в който да бъдат хвърляни топките хартия, или да осигурите импровизиран “баскетболен кош”. Когато всички ученици са хвърлили своите въпроси, можете да изберете двама доброволци, които да ги раздадат.

Инструкции

“Всеки от вас трябва да запише върху лист хартия въпрос, свързан с изучените понятия и процеси, получените от експеримента резултати или направените анализи. След това смачкайте листа на топка и го хвърлете на указаното място. На случаен принцип всеки ще получи въпрос от свой съученик, на който трябва да отговори, след което да запише нов въпрос отдолу. Всеки път ще посочвам по няколко ученика, които да прочетат въпроса, който им се е паднал и отговора, който са написали.”

Обобщение

“Тази дейност ни позволи по един забавен начин да проверим до каква степен сме усвоили учебния материал и сме разбрали смисъла на проведените до момента дейности. Това ще ни бъде необходимо, за да анализираме и обобщим получените резултати.”

Важно!

Обособете ясни правила по време на играта. Учениците имат право да задават въпроси, свързани единствено с изучените по време на проекта понятия и процеси, извършения експеримент и обработката на данните.

Графично представяне на данните
10 минути
Самостоятелна работа

След като са проведени всички тестове за активността на ензима каталаза при различна температура на водородния пероксид, учениците могат да преминат към обобщаване и анализиране на данните.

За целта те трябва да направят графика с получените резултати в работните си листове. Върху двете оси се нанасят измерените температури и времето за протичане на каталитичната реакция при всяка от тях. Уверете се, че учениците са нанесли правилно стойностите върху двете оси. Измерените температури са между 0 и 40 градуса, следователно могат да се нанесат по оста х числата 0, 10, 20, 30 и 40 през равни интервали. На оста у се нанася времето, измерено в секунди. Тук диапазоните могат силно да варират и всеки ученик трябва да прецени през какви интервали ще нанася числа върху оста у, в зависимост от най-високата измерена стойност. Например, ако най-голямото измерено време е 5 минути (300 секунди), интервалът може да бъде 50 секунди.

Инструкции

“Всеки от вас трябва да представи графично получените резултати. В работните листове имате начертана координатна система. Нанесете температурата (в Целзий) на оста x. По тази ос трябва да отбележите всички температури, при които сте тествали активността на ензима каталаза. На оста у нанесете времето в секунди. Тук трябва да бъде отбелязано времето, за което филтърът с каталазния разтвор е изплувал отново на повърхността на водородния пероксид при всяка от измерените температури. Разграфете правилно двете оси и начертайте линейна графика на изменението на ензимната активност при различна температура на субстрата.”

Обобщение

“Визуализирането на получените резултати ни помогна по-добре да осмислим научните данни. Това ще ни улесни при обобщаването на информацията и оформянето на научно обосновани изводи.”

Важно!

Помогнете на учениците да определят подходящите интервали между стойностите на двете оси на графиката.

Материали за дейността

Анализ и обобщаване на данните
10 минути
Самостоятелна работа

На база направената линейна графика учениците трябва да анализират и обобщят получените резултати.

Всеки трябва да може да обясни:

  • Каква температура е най-подходяща за оптималното функциониране на ензима каталаза?
  • В кои случаи температурата действа като инхибитор на ензимната активност?
  • На какво се дължат наблюдаваните зависимости между ензимната активност и температурата на средата?

Инструкции

“Всеки самостоятелно трябва да анализира получените резултати и графиките, които начертахте. В рамките на 10 минути запишете в работните си листове изводите, които могат да бъдат направени на база измерените стойности и наблюдаваните зависимости между скоростта на каталитичната реакция и температурата на средата.”

Обобщение

“С помощта на тази дейност обобщихме каква е зависимостта между различни фактори на средата и скоростта на биохимичните процеси. Научихме се да мислим научно и аналитично, което ще ни бъде полезно във всяка една сфера на живота.”

Важно!

Следете работата на учениците и ги насочвайте, ако срещат затруднения.

Материали за дейността

Аз - ензимът
15 минути
Практическа задача

За завършек на проекта, възложете на учениците да визуализират получените резултатите и направените анализи посредством кратка сценка. Напишете на листчета няколко важни концепции, които бихте искали учениците да представят. Ето няколко примера:

  • Ензимите ускоряват протичащите в организма реакции, като намаляват необходимата енергия за тяхното протичане.
  • По какъв начин концентрацията на ензимния разтвор влияе върху скоростта на каталитичната реакция?
  • Как промяната на температурата на субстрата влияе върху скоростта на каталитичната реакция?
  • По време на изследваната реакция водородният пероксид се разгражда до вода и кислород.

Дайте няколко минути на учениците да обмислят как да изпълнят задачата, след което всяка група трябва да представи пред класа своята сценка. Останалите ученици трябва да познаят какво точно демонстрира представящата група.

Инструкции

“Сега всяка група има за задача да представи пред класа кратка сценка, с помощта на която да визуализира определено понятие, процес или концепция. Представител на всеки екип ще дойде при мен и ще изтегли задача, която ще сподели единствено със своите съотборници. След това, в рамките на 5 минути, всяка група трябва да измисли начин да представи концепцията си, така че останалите ученици в класа да я познаят. Нямате право да използвате думи.”

Обобщение

“Поздравявам всички за добре свършената работа по проекта. Научихме колко важни са ензимите за нашия организъм и какво приложение имат в различните индустрии. Изследвахме как са изградени и как функционират техните молекули. Анализирахме по какъв начин активността им може да бъде повлияна от различни фактори. Работихме в екип и си помагахме. Забавлявахме се. А най-важното е, че развихме умения, които могат да ни бъдат полезни както в ежедневието, така и във всяко едно професионално направление.”

Важно!

  • Учениците нямат право да използват думи по време на тяхното представяне. Могат обаче да използват цветове, числа или символи за енергия и температура.
  • Следете времето, за да сте сигурни, че всяка група ще има възможност да представи своя процес/концепция.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.