Раздел
Светът на детето
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците свързват промени в начина на живот на хората с миналото и настоящото развитие на родното селище.
Необходими материали:
- снимки „Тогава и сега“ на сгради и места от родния край
- работен лист “Минало и настояще в родното селище”
- цветни моливи или флумастери
- Откривателските дневници на учениците
Учениците сравняват две снимки на една и съща сграда или място – от миналото и днес – и обсъждат как се е променило селището и живота на хората.
Инструкции
- "Днес ще изследваме миналото на нашето родно селище и ще открием как то се е променило към днешна дата. Погледнете тези две снимки. Познато ли ви е това място?
- Разгледайте внимателно как се е променила сградата/мястото. Какво е различно? Как хората живеят по различен начин сега?"
Обобщение
Учениците осъзнават, че животът и обликът на селището се променят с времето и че миналото и настоящето са свързани. Това ще им помогне при попълването на страницата в дневника.
Важно!
- Изберете добре познати сгради или места от родното селище, които учениците ще разпознаят.
- Покажете ги на интерактивен дисплей или ги принтирайте на лист А4, за да се виждат добре.
- Насърчавайте всички деца да участват в дискусията, задавайте въпроси като „Какво е било различно?“ или „Какво се е запазило?“
Учениците рисуват стария и новия облик на селището и записват 2–3 изречения за разликите в живота на хората, попълвайки страница от откривателския дневник.
Инструкции
- "Ученици, отново продължаваме работата си по двойки. Вземете работния лист „Минало и настояще в родното селище“ и откривателския си дневник.
- В горната част на листа нарисувайте как е изглеждало селището в миналото. В долната част нарисувайте как изглежда сега.
- Под рисунките напишете 2–3 изречения за това как се е променил животът на хората – какво правят различно, как се е променил обликът на селището."
Обобщение
Учениците осмислят промяната на селището и живота на хората, като визуално и текстово я документират, подготвяйки материал за представяне.
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват собствени наблюдения и разкази от семейството.
- При необходимост подкрепете с още снимки „Тогава и сега“ на сгради и места от родния край. Нека учениците ги използват за вдъхновение при рисунките.
- Подкрепяйте децата, които се затрудняват с писането, като им дадете примерни изречения.
Няколко екипа представят своите страници "Минало и настояще" пред класа, а останалите задават въпроси и обсъждат наблюдаваните промени.
Инструкции
- "Кой екип иска да представи своята страница от дневника?
- Представете рисунките и прочетете своите изречения на класа.
- Останалите слушайте внимателно. Може да задавате въпроси на съучениците си. Например „Защо се е променило мястото?“ или „Какво се е запазило?“"
Обобщение
Децата упражняват представяне и слушане, осмислят промените в селището и свързват миналото с настоящето. Това затвърждава разбирането за промяната на живота и облика на родния край.
Важно!
- Изберете различни примери, за да се видят различните подходи и наблюдения.
- Поддържайте позитивна атмосфера, поощрявайте въпросите и коментарите.
- В края на дейността помолете учениците да поставят работния лист като следваща страница в дневника.
