Минало и настояще в родното селище

Раздел

Светът на детето

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците свързват промени в начина на живот на хората с миналото и настоящото развитие на родното селище.

Необходими материали:

  • снимки „Тогава и сега“ на сгради и места от родния край
  • работен лист “Минало и настояще в родното селище”
  • цветни моливи или флумастери
  • Откривателските дневници на учениците
Тогава и сега
10 минути
Дискусия

Учениците сравняват две снимки на една и съща сграда или място – от миналото и днес – и обсъждат как се е променило селището и живота на хората.

Инструкции

  • "Днес ще изследваме миналото на нашето родно селище и ще открием как то се е променило към днешна дата. Погледнете тези две снимки. Познато ли ви е това място?
  • Разгледайте внимателно как се е променила сградата/мястото. Какво е различно? Как хората живеят по различен начин сега?"

Обобщение

Учениците осъзнават, че животът и обликът на селището се променят с времето и че миналото и настоящето са свързани. Това ще им помогне при попълването на страницата в дневника.

Важно!

  • Изберете добре познати сгради или места от родното селище, които учениците ще разпознаят. 
  • Покажете ги на интерактивен дисплей или ги принтирайте на лист А4, за да се виждат добре.
  • Насърчавайте всички деца да участват в дискусията, задавайте въпроси като „Какво е било различно?“ или „Какво се е запазило?“
Минало и настояще в родното селище
20 минути
Работа по двойки

Учениците рисуват стария и новия облик на селището и записват 2–3 изречения за разликите в живота на хората, попълвайки страница от откривателския дневник.

Инструкции

  • "Ученици, отново продължаваме работата си по двойки. Вземете работния лист „Минало и настояще в родното селище“ и откривателския си дневник.
  • В горната част на листа нарисувайте как е изглеждало селището в миналото. В долната част нарисувайте как изглежда сега.
  • Под рисунките напишете 2–3 изречения за това как се е променил животът на хората – какво правят различно, как се е променил обликът на селището."

Обобщение

Учениците осмислят промяната на селището и живота на хората, като визуално и текстово я документират, подготвяйки материал за представяне.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват собствени наблюдения и разкази от семейството.
  • При необходимост подкрепете с още снимки „Тогава и сега“ на сгради и места от родния край. Нека учениците ги използват за вдъхновение при рисунките.
  • Подкрепяйте децата, които се затрудняват с писането, като им дадете примерни изречения.

Материали за дейността

Представяне на работните листове
5 минути
Презентация

Няколко екипа представят своите страници "Минало и настояще" пред класа, а останалите задават въпроси и обсъждат наблюдаваните промени.

Инструкции

  • "Кой екип иска да представи своята страница от дневника?
  • Представете рисунките и прочетете своите изречения на класа. 
  • Останалите слушайте внимателно. Може да задавате въпроси на съучениците си. Например „Защо се е променило мястото?“ или „Какво се е запазило?“"

Обобщение

Децата упражняват представяне и слушане, осмислят промените в селището и свързват миналото с настоящето. Това затвърждава разбирането за промяната на живота и облика на родния край.

Важно!

  • Изберете различни примери, за да се видят различните подходи и наблюдения.
  • Поддържайте позитивна атмосфера, поощрявайте въпросите и коментарите.
  • В края на дейността помолете учениците да поставят работния лист като следваща страница в дневника.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.