Раздел
Личност и себепознание
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Ученикът анализира своето поведение чрез понятията потребности, мотиви и цели;
- Съотнася знанието за своите потребности и самооценка с плановете си за кариерно развитие;
- Прилага изучаваните понятия и теории за обясняване на ситуации от личното си развитие;
- Умее да анализира собствените си силни и слаби страни по отношение на процесите на учене и на постигането на лични и групови цели.
Необходими материали:
- Примерен SWOT анализ на учител
- SWOT
- Структура на пирамидата на моето “Аз” – пример
- План за личностно развитие – бланка
- Инструмент за визуализация – Canva шаблон, хартиен постер, цветни маркери и други материали, подходящи за визуализация.
- Дневник за саморефлексия/ лепящи листчета
Учителят раздава бланка за попълване на SWOT анализ (силни страни, страни за подобрение, възможности и заплахи) на учениците, като за кратко (2 мин.) представя примерно попълнена на дъската (може да е негов собствен SWOT анализ).
След това всеки ученик разглеждата бланката и я попълва, правейки си самоанализ в контекста както на училищната среда, така и извън нея.
Инструкции
“До момента разгледахме нашия Аз-образ, самооценка потребности и различните теории за развитие на нашата личност. Днес ще приложим всичко научено на практика за нас самите. За целта ще започнем с един кратък инструмент за самоанализ - SWOT:
- Силни страни (Какво умея добре? Какво ме прави уникален?)
- Области за подобрение (Какво трябва да подобря? Какво ме спира?)
- Възможности (Какви ресурси имам? Какво мога да използвам в моя полза?)
- Заплахи (Какви външни фактори могат да ми попречат?)
Представям ви анализа, който направих за себе си, за да може да си представите по-добре какво може да включва всяка една от категориите. На база на този анализ може да видите, че като следваща стъпка бих извела включването ми в обучение за дигитални инструменти в класната стая.
А сега нека всеки от вас да помисли кои са неговите силни страни, ресурси и предизвикателства и да ги попълни в бланката за анализ.”
Обобщение
“За да можем да си поставим адекватни цели за нашето развитие, е важно да сме наясно с нашите силни страни и области за подобрение. Така ще сме по-ефективни в преследването на целите и мечтите си.“
Важно!
При нужда задайте уточняващи въпроси, за да се уверите, че осмокласниците разбират какво е нужно да запишат във всяка една от графите. Докато учениците работят самостоятелно, минавайте покрай тях и ги насочвайте.
Учениците попълват план за личностно развитие, като добавят своя SWOT анализ, мислят за това кои потребности задоволяват и кои - не, и си набелязват цели и следващи стъпки за изпълнение. Целта е всеки да анализира себе си и да изготви план, който да следва.
Инструкции
“А сега нека си създадем план за личностно развитие. От вас се иска да разгледате SWOT анализите си, а след това да помислите кои са вашите лични потребности спрямо пирамидата на Маслоу - кои от тях към момента задоволявате и кои - пренебрегвате.
На база на тези два инструмента - SWOT и пирамидата на Маслоу - помислете за конкретни цели, които искате да постигнете в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план. Помислете например какво искате да постигнете до края на месеца, до края на учебната година и до края на престоя си в училище. Помислете за нещо конкретно, което не задоволявате като потребност или някакво предизвикателство, което искате да превъзмогнете.
Към всяка цел помислете за конкретни стъпки, които бихте предприели за постигането на целта. Например: “Искам да стана професионален баскетболист” - стъпки: “Ще тренирам 4 пъти седмично”, “Ще се запиша в баскетболен клуб”
Ще ви раздам бланка, върху която да работите.
Обобщение
“Попълването на плана за личностно развитие дава възможност на всеки един от вас да набележи своите следващи стъпки, за да постигне целите си. Ако не зададем ясни цели, то мечтите ни могат да си останат точно това - само мечти. Когато ги превърнем в план, то вече започваме активно да се стремим към превръщането им в реалност.“
Важно!
Може да дадете примерен план на учениците, който да разгледат и анализират, в случай че не знаят как да подходят към задачата.
Ако учениците приключат по-рано със задачата, може да ги разделите по двойки, за да споделят своите планове.
Учениците обмислят как да пресъздадат своя план за личностно развитие по визуален начин - чрез дигитална инфографика с пирамидата на потребностите, чрез постер със SWOT-анализ или чрез презентация на личните цели. Всеки ученик си изготвя кратък план как точно ще оформи визуално своя план за личностно развитие, като самата визуализация ще остане за домашна работа.
Инструкции
“Последната точка от нашата пирамида (или план за личностно развитие) е визуализацията. За да можем да завършим цялостно проекта ни, е нужно всеки от вас да превърне плана си за личностно развитие в разбираем визуален продукт, който да представи по време на следващия ни учебен час.
Може да си изберете един от трите формата, които ще ви предложа: дигитална инфографика с пирамидата на потребностите, постер със SWOT-анализ или презентация за личните цели.
Сега може да обсъдите с партньора си до вас кой метод би бил най-удачен за всеки от вас. Всеки в двойката ще има по 4-5 минутки, за да сподели кой формат му допада най-много и защо, като може да споделите и ключовите си цели - единият слуша, другият се обосновава. След изтичане на времето, сменяте ролите.
За домашна работа всеки от вас трябва да създаде визуализацията, като имате за задача да ми я изпратите (по имейл, на хартия в кабинета…).”
Обобщение
“Създаването на план е едно, умението да го представим - друго. Когато визуализираме и представяме нашите цели и следващи стъпки, те не само стават по-ясни за нас самите и имаме възможност да се ангажираме със следването им, а и може да се окаже, че някой от гостите може да ни бъде полезен в реализацията на нашите цели и стъпки.”
Важно!
Ако сметнете, че учениците ще имат нужда от ментори за изпълнение на своите цели, може да поканите вдъхновяващи ролеви модели, други педагогически специалисти от училището, както и родителите на учениците. Ако искате учениците да се почувстват уверени и горди от своите проекти, може да представят класа, включително и пред ученици от по-малките класове (ако има такива) с цел обясняване на плановете на достъпен и разбираем език.
Уверете се, че ще организирате интересно експо, в което всеки ученик ще може да разкаже за своите планове. Вие може предварително да им дадете обратна връзка и насоки.
След експозицията отделете 10-15 мин. за рефлексия в началото на следващия час, за да обсъдите как е протекло събитието и какво са научили учениците от проекта.
Учениците отговарят на няколко въпроса:
- свързани с плана и визуализацията: “Какво ми остава да допълня в моята пирамида/ план за личностно развитие?”, “Как ще го визуализирам?”
- свързани с цели: “Коя ще бъде първата стъпка, която ще предприема още в следващата седмица за постигане на моите цели?”.
Инструкции
“На база на днешния час помислете върху следните въпроси и отговорете във вашия дневник за рефлексия/ тетрадката/ на лепящо листче/ в дадената дигитална платформа:
- свързани с плана и визуализацията: “Какво ми остава да допълня в моята пирамида/ план за личностно развитие?”, “Как ще го визуализирам?”
- свързани с цели: “Коя ще бъде първата стъпка, която ще предприема още в следващата седмица за постигане на моите цели?”.
Обобщение
“Надявам се, че чрез тази дейност всеки от вас има конкретен план за това как да представи своето “Аз”, както и поне една конкретна стъпка, която да предприеме, за да осъществи своите цели.
Следващия час, който има желание, може да сподели пред класа повече за своите планове за личностно развитие. Уверете се, че визуалните ви проекти са в завършен вид и имайте готовност да ги представите.”
Важно!
Отново помислете как ще събирате отговорите на тези въпроси.



