Езикови археолози: От какво са изградени думите?

Описание

Този урок по Български език за 4. клас въвежда основните понятия от словообразуването – корен и представка. Учениците ще се научат да разпознават частите на думата, да различават сродни думи от синоними и сами да създават нови думи по зададен модел.

Учениците ще могат да:

  • разпознават и назовават корен и представка в дума

  • разграничават сродни думи от синоними

  • образуват нови думи чрез добавяне на представка към даден корен

  • създават нови думи по зададен модел

Компетенции, които развива урокът:

  • работа в екип и сътрудничество

  • умения за езиково наблюдение и анализ

  • презентационни умения и ясно изразяване

  • рефлексия върху индивидуалния принос и екипната работа

Ключови точки:

  • думите се състоят от части: корен и представка

  • коренът носи основното значение на думата

  • представката се добавя преди корена и променя значението

  • сродните думи имат общ корен; синонимите имат близко значение, но различен корен

Фокус на урока:

Основната активност „Археологически разкопки“ пренася учениците в света на изследователите. Класът се разделя на пет екипа, като разпределението се прави с мисъл за включване на всички – по-напреднали ученици работят заедно с тези, които се нуждаят от повече подкрепа. Всеки екип получава археологическа шапка (символично средство за въвеждане в роля) и „свитък“ с пет скрити думи. Задачата на екипите е да запишат думите, да открият и отбележат корена и представката, и да обсъдят резултатите.

След 5 минути всеки отбор избира говорител, който представя анализа на една от думите пред класа. Говорителят записва думата на дъската, показва къде е коренът и коя е представката, а при нужда учителят насочва с въпроси. Това създава усещане за истинско научно изследване. Учениците не просто научават термини, а ги прилагат с разбиране и в контекст.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Видове изречения по цел на изказване
Подробен преразказ на басня
Разлика между синоними и антоними
Подробен преразказ на приказка

Автор на урока

Калина Дабкова
Автор на уроци
Калина е завършила магистратура "Начална училищна педагогика" в Пловдивски университет "Паисий Хилендарски". Работи като учител в начален етап.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.