Раздел

Събиране и изваждане на числата до 1000 без преминаване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • извършват аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 1000 без преминаване;
  • решават текстови задачи в права форма с три пресмятания;
  • представят графично текстова задача.

Необходими материали:

  • бяла дъска
  • маркери за дъска
  • химикалки
  • работни листове “Текстови задачи с три действия” – за всяка група различен
Пример в три стъпки
10 минути
Въведение

Учителят показва задача с три действия и я решава заедно с учениците, за да въведе структурата на задачите.

Инструкции

- В този урок ще се упражняваме да решаваме последователно текстови задачи с три действия. Нека решим заедно една примерна задача:

Автобус изминал 230 км до първата спирка за почивка.
След това изминал още 110 км до втората спирка.
После изминал 140 км до третата спирка.
Оттам до крайната спирка оставали 215 км.
Колко километра е целият маршрут на автобуса?

- Ще ни помогне ли ако представим задачата графично, както правихме миналия път?

- Да опитаме и да запишем после цялото решение на задачата.

Решение (учителят записва на дъската):

  1. 230 + 110 = 340
  2. 340 + 140 = 480
  3. 480 + 215 = 695

Отговор: Целият маршрут е 695 км.

- Как може да се реши задачата с цял числов израз?

230 + 110 + 140 + 215 = 

Обобщение

Видяхме как се решава една задача с пътуване с три действия и как за това могат да ни помогнат графичното представяне и подредения последователен запис.

Важно!

  • Подчертайте „три стъпки“ – всяко действие е поредна стъпка от задачата.
  • Дайте възможност за предложения от децата за графично представяне на задачата.
  • Записвайте решението на дъската.
  • Обяснете защо е важно да се подреждат пресмятанията.
  • Насърчавайте учениците да използват цял числов израз при решаване на такива задачи, но уточнете, че и подходът с решаване на стъпки също е възможен.

Материали за дейността

Нашите три стъпки
20 минути
Групова работа

В групи учениците решават задачи с три действия, които са свързани с пътувания.

Инструкции

- Днес отново ще работите в групи по трима. Ще получите работен лист. Прочетете задачата внимателно. Представете я графично. Определете трите действия. Запишете ги подред или в цял числов израз. Извършете пресмятанията и проверете резултата. Обърнете внимание дали трябва да събирате или изваждате.

Обобщение

Упражнихме се да решаваме задачи в три стъпки и да подреждаме правилно пресмятанията.

Важно!

  • Насърчавайте графичното представяне на задачите.
  • Следете дали учениците подреждат действията последователно.

Материали за дейността

Да проверим заедно
10 минути
Презентация

Учениците представят своите решения пред класа.

Инструкции

- Ще проверим решенията на някои от задачите. Коя група иска да представи своята задача, визуализация и решение? 

- Изслушваме се и можем да даваме обратна връзка, коментари и въпроси. 

- Прочетете вашата задача. Как я представихте графично? Как ви помогна графичното представяне? Как решихте задачата?

Обобщение

Проверихме, че задачите с три действия могат да се решават лесно, ако ги подредим правилно.

Важно!

  • Насочвайте представянията с въпроси при нужда.
  • Насърчавайте коментари и въпроси от съучениците.
  • Подчертавайте положителни подходи и идеи и графичното представяне.
  • Подчертайте последователността на действията.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.