Визуализирай пътуването
Раздел
Събиране и изваждане на числата до 1000 без преминаване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 1000 без преминаване;
- представят графично текстова задача.
Необходими материали:
- графитни моливи
- чертожни линии
- работен лист “Карта на България” – от първия урок
- работен лист “Графично представяне на текстова задача” – за всяка група различен
Учителят задава текстова задача за пътуване и пита учениците как биха я представили графично.
Инструкции
- В този урок ще се научим да представяме графично текстови задачи, свързани с маршрути из България. Да разгледаме една примерна задача.
Семейството на Иван пътува от Бургас до София (приблизително 380 км). След като изминали 250 км, спрели за почивка. Колко километра остават до София?
- Помислете как може да се покаже визуално разстоянието и маршрута. Как бихте изобразили това пътуване на чертеж или схема? Споделете идеи.
- Да използваме предложените визуализации и да решим задачата.
Обобщение
Разбрахме как визуализацията помага за по-лесно разбиране на задачите и планиране на маршрути.
Важно!
- Покажете и използвайте различни начини за визуализация/графично представяне на задача:
- Линия от 380 км, разделен на две части (250 км и ? км);
- Маршрут на карта с отбелязани старт, почивка и крайна точка;
- Диаграма с оцветени участъци за изминато и оставащо разстояние.
- Чертайте предложенията на дъската или дайте възможност на учениците, които са предложили, да начертаят.
- Обърнете им внимание на това как визуализацията помага за по-лесното намиране на решението и за разнообразието от варианти, от които всички са подходящи и всеки си намира своя начин.
В групи учениците представят графично текстови задачи.
Инструкции
- Днес отново ще работите в групи по трима. Всяка група ще получи работен лист с текстова задача. Обсъдете задачата в групата и я представете графично. След това я решете. Подгответе се да представите визуализацията си пред класа.
- Проверете върху картата на България.
Обобщение
Изпробвахме как графичното представяне улеснява разбирането и решаването на задачи за пътуване.
Важно!
- Наблюдавайте и подпомагайте групите при нужда.
- Подкрепяйте правилното графично представяне.
- Дайте възможност на групите да направят повече от една визуализация, ако имат време и желание.
Учениците представят своите графични решения пред класа и обсъждат подходите, приликите и различията.
Инструкции
- Всяка група ще представи своята задача, визуализация и решение. Изслушваме се и можем да даваме обратна връзка, коментари и въпроси.
- Прочетете вашата задача. Покажете графичното представяне. Обяснете защо сте избрали този начин на визуализация. Как решихте задачата? Как визуализацията ви помогна при решението?
Обобщение
Развиваме уменията си за графично представяне на текстови задачи, което е полезно за решаване на бъдещи задачи и в живота.
Важно!
- Насочвайте представянията с въпроси при нужда.
- Насърчавайте коментари и въпроси от съучениците.
- Подчертавайте положителни подходи и идеи.

