Раздел

Събиране и изваждане на числата до 20 с преминаване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците: 

  • извършват действията събиране и изваждане с числата до 20 с преминаване;
  • използват наименованията на компонентите и резултата при решаване на задачи от изваждане.

Необходими материали:

  • Картинка на ракета
  • табло за наименованието на компонентите при събиране
  • работен лист “Мисия “Зареди ракетата”
Мисия „Зареди ракетата“
5 минути
Въведение

Учителят въвежда учениците в космическа мисия – чрез математически изчисления да подготвят ракета за излитане.

Инструкции

  • "Събудихте ли се, екипаж? Получихме спешно съобщение от Космическата база! Нашата ракета “Смела звезда” трябва да излети до нова планета, за да помогне на учени, които имат нужда от нашата помощ. Но... тя още не е готова! Трябва да заредим точното количество храна, вода и инструменти – нито повече, нито по-малко, защото в космоса всичко трябва да е точно пресметнато - ще събираме и изваждаме до 20. Само така ще можем да излетим успешно.
  • Готови ли сте да влезете в ролята на космически математици и да подготвим ракетата за мисията?"

Обобщение

"Чудесно, екипаж! Вече знаете защо ще събираме и изчисляваме – нашата мисия в Космоса зависи от точните ви сметки. Ще използваме математиката, за да подготвим всичко нужно за излитане. Готови ли сте да продължим и да изстреляме ракетата?"

Важно!

  • Използвайте емоционален тон и поддържайте сюжетния контекст.
  • Покажете снимка или презентация с ракетата.
  • Провокирайте въпроси и хипотези от учениците.

Материали за дейността

Зареждаме ракетата
20 минути
Работа по двойки

Учениците “зареждат” ракетата с провизии, като в екипи решават задачи за събиране с преминаване, записвайки числови изрази на задачи, прочетени от учителя.

Инструкции

  • "Скъпи малки астронавти, днес ще работите по двама и ще имате специална мисия – да подготвите ракета за излитане в Космоса! 
  • Какво трябва да направите?
  1. Ще ви прочитам по една задача – ще я чета два пъти, за да я чуете добре.
  2. Вие и вашият партньор ще обсъдите задачата заедно, ще запишете числов израз със събиране и ще го решите (например: 3 + 5 = 8 ) 
  3. Ако имате нужда, може да рисувате, чертаете, ползвате пръстчета – всичко, което ще ви помогне!
  4. Задачите ще са общо 10. След всяка задача, ще изчаквате учителят да прочете следващата.
  5. Всички отговори ще записвате в работния лист.
  6. Накрая ще направим заедно проверка."

Обобщение

"Днес работихте по двойки и помогнахте да заредим ракетата! Слушахте задачи, броихте, рисувахте и записвахте числови изрази. Работихте като екип – браво, астронавти!"

Важно!

  • Наблюдавайте екипите и насочвайте при нужда, но не давайте оценка дали задачата е решена правилно.
  • Насърчавайте учениците да използват математическа терминология - събираемо, сбор.
  • Следете темпото на класа и при нужда намалете броя на задачите.

Материали за дейността

Проверка преди излитане
10 минути
Обратна връзка

Учениците проверяват решенията на задачите със събиране.

Инструкции

  • "Преди излитане трябва да направим последна проверка на ракетата. 
  • Сега всяка група ще прочете решението на една задача, а ние ще проследим дали е решена правилно."

Обобщение

"Поздравления! Всяка група представи решението си и заедно проверихме задачите. Проверката е много важна, защото така се уверяваме, че всичко е вярно. Продължавайте да работите заедно и да се подкрепяте!"

Важно!

  • Насърчавайте учениците да прочитат целия числов израз и решението и да използват математическа терминология (3+5=8, събираемите са 3 и 5, сборът е 8).
  • Подпомагайте с насочващи въпроси, при нужда визуализирайте на дъската или с предмети.
  • Насърчавайте партньорите в групите да си помагат.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.