Раздел
Планиране и конструиране
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват частични конструктивни изменения на обекти;
- проявяват толерантност при работа в група, обсъждат и вземат общо решение по проблем или тема;
- дават обратна връзка;
- представят резултатите от собствената си работа;
Необходими материали:
- готови макети на класни стаи;
- скици на класни стаи;
- чек лист за оценка.
Добре дошли
5 минути
Въведение
Учителят открива часа и споделя какво предстои.
Инструкции
- “През изминалите три седмици, ученици, вие подробно се запознахте с това какво са чертожните инструменти и материали, скиците, конструкциите и изискванията към тях. Беше ви поставена конструктивна задача - да помислите и да създадете макет на класна стая на мечтите. Сега е време целият клас, както и нашите гости, да разберат повече за вашите проекти”
Обобщение
Учениците и публиката се подготвят да видят представянето на отборите.
Важно!
- Подредете пространството по подходящ начин: добре е да предвидите “сцена”, където екипите ще представят макетите си. Предварително на дъската или флипчарт напишете въпросите, по които учениците трябва да говорят.
- Когато часът започне, поздравете учениците за добре свършената работа и положените усилия. Ако има външни гости - родители, други учители, директор и т.н., приветствайте ги.
Представяне на макетите
25 минути
Презентация
Учениците по екипи представят работата си по проекта. Попълват чеклиста.
Инструкции
- “Време е за представянията на всички отбори. Знаете въпросите, на които трябва да отговорите по време на презентациите си. Разкажете ни за работния процес, покажете скиците, които сте направили, както и макетите.
- Пред всеки отбор има чек лист. Докато гледате и слушате презентацията на даден отбор, отбелязвайте на листа дали е отговорено на всички въпроси”
Обобщение
Учениците развиват умението си за говорене пред публика.
Важно!
- Преминете към представянето на проектите на учениците. Раздайте чек листовете за оценка на груповата работа и дайте инструкции.
- Докато децата представят проектите си, оценете работата им, попълвайки чек листа за всеки отбор по следните критерии:
- Отборът е направил скица на класната стая. - 2 точки
- Завършен е макетът на класна стая. - 2 точки
- Представени са материалите, от които е направен макетът. - 2 точки
- Отборът е разказал за разликите със сегашната им класна стая. - 1 точка
- Всеки в отбора е имал роля. - 2 точки
- Поне двама ученика участват в презентацията. - 1 точка
- Може да раздадете чек листове и на гостите, така че да съберете повече оценки на работата на учениците.
Материали за дейността
Рефлексия
10 минути
Рефлексия
Учениците отговарят на въпроси, които насочват мисълта им към преживяното и наученото по време на проекта.
Инструкции
- “Справихте се чудесно, ученици. Личи колко много труд сте положили. Бяхте помислили по всички въпроси и показахте колко много сте научили през изминалите седмици.
- “За да може в бъдеще да създаваме още по-интересни проекти, сега е нужно да обсъдим няколко въпроса:
- Какво ви хареса най-много в този проект?
- Кое ви затрудни? Как се справихте с тази трудност?
- Какви други проекти бихте искали да имаме в часовете по технологии и предприемачество?”
Обобщение
Въпросите за рефлексия помагат на учениците да осмислят развитите умения и практическата им приложимост.
Важно!
- Преминете към рефлексията. Задавайте въпросите един по един и насърчавайте различни ученици да участват в споделянето. Може да поканите гостите също да участват в обсъждането.
- Водете си записки, за да използвате получената обратна връзка от учениците при реализирането на бъдещи проекти. Не забравяйте да обсъдите с класа резултатите от оценяването по критериалните матрици и чек листовете - в час на класа или в следващ час по технологии и предприемачество.
