Раздел
Планиране и конструиране
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават и използват мащаби и линии за чертане и оразмеряване;
- изобразяват геометрични построения и разгъвки на обемни тела;
- проявяват толерантност при работа в група, обсъждат и вземат общо решение по проблем или тема.
Необходими материали:
- милиметрова хартия;
- молив;
- гума;
- линия;
- работен лист с разгъвки на геометрични тела;
- работен лист за дом. работа “Класна стая на мечтите”: ЕТАП “ИЗСЛЕДВАНЕ”.
Въведение на новия материал
10 минути
Въведение
Учениците се запознават с чертожни материали, скица, чертеж, мащаб и разгъвки.
Инструкции
- “Ученици, къде се намираме в момента? Огледайте се в нашата класна стая. Ако днес вие бяхте архитектите, какво бихте променили или добавили? Как мислите, че архитектите и дизайнерите започват своите проекти? Директно ли започват да строят, или първо планират? Как биха могли да покажат на другите как ще изглежда една идея? По-лесно ли е да направим бърза рисунка с молив, за да хванем идеята, или да изготвим точен чертеж с всички размери?
- Скица е графично изображение, което е направено без чертожни инструменти, и показва формата и размерите на дадено изделие. Чертежът е графично изображение, което е направено с чертожни инструменти и дава пълна информация за форма, размери и материал. Дава ни точна информация за изгледа - дали изделието се вижда отгоре, отдясно или отляво.
- Материалите, с които създаваме скици и чертежи, са моливи, гуми, тънкописци. Хартията, върху която се правят чертежите, си има определени размери. Досещате ли се за размер на хартията, който познавате?
- Когато нещо в реалността е твърде голямо или твърде малко, как мислите, че го рисуваме така, че да се побере на лист хартия? Често се случва да правим графично изображение на нещо, което е много по-голямо или пък много по-малко от размера на хартията. За да го изобразим ясно използваме т.нар. мащаб. Мащабът е съотношението на отсечка от чертежа към реалния размер на изделието. Например ако мащабът е 1:50, то това означава, че 1 см от чертежа отговаря на реални 50 см от изделието. Ако правите скица на пералня и едната ѝ страна реално е 1 метър, а на скицата е 5 см, то мащабът ще пресметнем като разделим 5 см на 100 см или го представим като обикновена дроб 5/100, която да съкратим до 1/20 или 1:20 (едно към 20).”
Обобщение
Дейността въвежда новия материал и подготвя учениците за предстоящата работа по проекта.
Важно!
- Преди старта на часа разделете учениците в екипи по трима и организирайте по подходящ начин работното пространство.
- Започнете часа с обсъждане на новите понятия, които ще са ви необходими за изпълнението на задачата. Попитайте учениците дали знаят каква е разликата между скица и чертеж. Обяснете им значението на двете понятия и покажете в учебника или друг източник нагледни примери. Обсъдете с учениците какво представляват чертожните инструменти и материали. Попитайте ги за чертожни инструменти, които познават от училище и часовете по математика. Очаквани отговори: линия, пергел, триъгълник, транспортир. Когато говорите за размера на хартията обяснете, че колкото по-малко е числото след буквата А, толкова по-голям е листът. Завършете тази дейност като обясните значението на понятието “мащаб”. Дайте пример за пресмятане на мащаб на скица:
Скица на мечтаната класна стая
25 минути
Практическа задача
Учениците създават скица на мечтана класна стая с изчислен мащаб и сглобяват разгъвки на тела, планирайки обзавеждането.
Инструкции
- “В следващите часове ще влезете в ролята на създатели на мечтаната класна стая. Днес ви предстои първата задача - да създадете скица на класна стая на мечтите - такава, каквато си я представяте, и каквато бихте искали да бъде. Разполагате с 20 минути, в които да направите скица на стаята с всички мебели в нея. Нека едната стена на стаята ви е 20 см. Накрая изчислете мащаба на скицата като имате предвид, че реалната стена на класната стая е 4 метра.
- Ученици, нека всеки член на екипа вземе по една разгъвка, която да превърне в геометрично тяло като я изреже и залепи. Помислете и обсъдете в отбора как трите геометрични тела ще станат част от макета на класна стая, който ще създадете.”
Обобщение
Практическата задача има за цел да предизвика интерес и активно участие от страна на учениците.
Важно!
- Уверете се, че всеки отбор разполага с необходимите материали за следващата дейност - един лист А4 милиметрова хартия, моливи, гумичка, линия.
- Дайте ясни инструкции за задачата. Съдействайте на учениците при нужда и ги насърчавайте да си помагат взаимно. Докато всички работят, обикаляйте из класната стая и задавайте въпроси: Какво различно от това, което има в нашата класна стая ще включите? Къде ще разположите мебелите? Прозорците и вратите къде са?
- Помолете един отбор да сподели как се изчислява мащаба на скицата. Насочете вниманието на учениците към работния лист с разгъвките на геометричните тела паралелепипед, куб, пирамида. Дайте задача на учениците да изрежат разгъвките и да ги залепят така, че да получат трите геометрични тела. Ако разполагате с достатъчно време, дайте задача на учениците сами да начертаят разгъвките на трите геометрични тела.
Материали за дейността
Разгъвки на геометрични тела
5 минути
Обратна връзка
Скица на мечтаната класна стая
Инструкции
- “Този час се запознахме с това какво представляват скицата и чертежът и с какви инструменти и материали се създават. Научихте, че всяко графично изображение си има и мащаб и дори го изчислихте. Накрая си припомнихте разгъвките на геометричните тела паралелепипед, куб и пирамида, които да станат част от вашите макети. А именно това ни предстои в следващия час по технологии и предприемачество - да създадете макети от отпадъчни материали, които да ни покажат мечтаната класна стая.”
Обобщение
Основната цел на дейността е учениците да получат по-задълбочени познания относно скиците и превръщането им в макети.
Важно!
- Завършете часа с обобщение на най-важното от часа, както и кратко обсъждане относно това какво следва в останалите етапи на проекта.
- Задайте задачата за домашна работа: всеки ученик получава работен лист с готова скица на апартамент, който да попълни у дома. Децата трябва да разсъждават върху скицата, като нанесат наименованията на частите на обзавеждането и да помислят от какъв отпадъчен материал могат да бъдат изработени макетите на мебелите и електроуредите.
- Другата част от домашната работа е събирането на материали, от които всеки отбор ще създаде макет на мечтаната класна стая (например кашон, кутии, бутилки, кенчета, клечки за зъби, пластилин, плат, цветна хартия и др.). Обобщете накратко какви материали ще са необходими за макетите на мечтаните класни стаи и помолете децата да се подготвят за следващия час.

