Раздел
Диалог
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- анализират няколко източника на информация, обобщават и оценяват чужди текстове;
- изслушват събеседника си и оспорват мнение, като проявяват толерантност и учтивост в общуването;
- се ориентират в комуникативната ситуация и създават писмен официален имейл, като използват уместно формулите на речевия етикет и поставят логическо ударение, съобразено с комуникативната цел.
Необходими материали:
- попълнените шаблони на социална мрежа (от предходния проект)
- визитки инфлуенсъри (от предходния проект)
- попълнените шаблони за онлайн общуване
- текстове за откриване на клубове по интереси
- попълнените изводи за клубовете по интереси
- изпратените имейли с кандидатури
- електронни устройства (компютри/лаптопи/телефони) за всеки ученик
- слушалки
- цветни маркери
Учителят ангажира учениците с последната им задача - да се превърнат в ръководител на клуб по интереси и да отсъдят дали приемат кандидатствалия инфлуенсър. Всеки ръководител самостоятелно изследва всички налични източници на информация с цел изграждане на обективно мнение.
Инструкции
- "Нали не сте забравили, че вече имате нова роля? Този час ще бъдете един отговорен възрастен, може да го наречем дори съдия! А защо съдия? Защото ще трябва да отсъдите обективно според няколко улики!
- Ето как ще протекат тези 45 минути: всеки от вас ще има достъп до визитката, профила и онлайн разговора с инфлуенсъра. Освен това пред вас ще бъдат текстовете и изводите за клубовете по интереси. Всеки ще работи самостоятелно, като разгледа получените файлове и листове, а и електронното писмо от пощата си. Ще трябва да изградите мнение дали кандидатствалият е подходящ за вашия клуб и да му отговорите чрез официално писмо.
- Нека изследването на уликите да започне сега!"
Обобщение
"Страхотно! Разгледахте обстойно всички данни, водихте си бележки, чудихте се и разследвахте като истински детективи! Тези умения ще ви бъдат необходими през целия ви живот, когато ще се срещате с различни източници на информация и ще трябва да си направите изводи от тях. А изграждането на мнение изобщо не е задача за подценяване!"
Важно!
- Уверете се, че всички ученици имат достъп до изброените източници на информация.
- Напътствайте ги да разгледат всички и да формират обективно мнение, което след това да изразят словесно.
Учениците съставят официален имейл от името на ръководител на клуб, в който приемат или не приемат кандидатствалия инфлуенсър. Аргументират преценката си.
Инструкции
- "Вече веднъж създадохте официален имейл. Освен това сте готови с преценката си дали да приемете кандидата за клуба ви по интереси. Време е да изразите себе си! Последната ви задача е да отговорите на онлайн писмото, като, разбира се, следвате изискванията на формата.
- Какво трябва да включите в имейла си:
- От кого е имейлът?;
- До кого е имейлът?;
- Тема;
- Подходящо обръщение (тъй като вие сте ръководител и се обръщате към ученик може да не бъдете строго официални в обръщението и да говорите на “ти”);
- Кратко представяне (трябва да кажете, че сте ръководителя на клуба);
- Уведомление дали ученикът е приет или не;
- Обосновка на мнението според предоставените източници на информация;
- Ако не приемате кандидата, трябва да му предложите друг клуб, който според вас би бил по-подходящ за него;
- Ако приемате кандидата, трябва да дадете допълнително информация за първата среща и да споделите, че на нея предстои попълване на заявление за записване;
- Завършете по подобаващ начин (благодарност или нетърпение за започването на занятията);
- Накрая употребете уместен поздрав и запишете отново имената и длъжността си."
Обобщение
"Ето че завършихте този проект! Браво на вас! Минахте през толкова роли - бяхте инфлуенсъри, почитатели, дори и ръководители! Научихте се да комуникирате официално и неофициално, като използвате формулите на речевия етикет и поставяте логическото ударение според конкретната задача! Най-важното е, че изградихте умения за общуване, за съставяне на официален имейл и за аргументация!"
Важно!
- Следете за изпълнението на задача и при необходимост съдействайте с подходящи формули на речев етикет или при оформяне на имейла.
- Разрешете на учениците си да използват интернет, за да открият уместни изрази и примери.
Учителят посочва няколко от ръководителите, които представят своето мнение и аргументация. Следва кратка дискусия по изпълнението на задачата.
Инструкции
- "Хайде да обсъдим работата на ръководителите. Докато слушате официалните имейли, мислете по следните въпроси:
- Правилно ли е структуриран имейлът?
- Започва ли с подходящ поздрав?
- Представя ли се накратко ръководителят?
- Става ли ясно дали ученикът е приет в клуба?
- Аргументирано ли е решението на учителя? Обективни ли са доводите му?
- Дадена ли е допълнителната информация в края на имейла?
- Завършва ли с подходящ поздрав?"
Обобщение
"Като анализирахме официалните имейли на ръководителите, научихме как правилно се структурира официално писмо, как се представят убедителни аргументи и как да даваме конструктивна обратна връзка. Тази дейност ще ни помогне да подобрим собствените си умения за писмена комуникация."
Важно!
- Прожектирайте имейлите на екран, така че всички ученици да могат да се включат в обсъждането.
- След прочит започнете дискусия, като стимулирате възможно най-голяма част от класа да изкаже мнение.
- Изисквайте аргументация, редакция и предложения.
Учениците излизат на дъската и пишат с различни цветове маркери какво са научили. Оформя се мозъчна атака - обобщение на проекта.
Инструкции
- "В края на този проект искам да видя какво сте научили? Нека един ученик да излезе на дъската и да запише какво е запомнил от тези няколко урока. Може да запишете някой нов термин, някакво умение или знание. Нека видим колко много сме се обогатили!"
Обобщение
- "Браво! Вижте цяла дъска със знания и умения! С помощта на нашите инфлуенсъри, почитатели и ръководители научихме толкова много нови понятия - речева ситуация, диалог, елементи на речева ситуация, логическо ударение, речев етикет, официално и неофициално общуване, пряко и непряко, писмено и устно. Създадохме заедно официален и не толкова строго официален имейл, разследвахме различни текстове и търсихме важната информация в тях, оглеждахме се за улики, изграждахме, аргументирахме и презентирахме мнение! О, спорихме също! Усъвършенствахме се заедно, като приехме градивна критика от останалите, защото знаем, че няма никой безгрешен!"
Важно!
- Включете колкото се може повече ученици, за да се запълни дъската с нови знания и умения!



