Раздел

Диалог

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • анализират няколко източника на информация, обобщават и оценяват чужди текстове;
  • изслушват събеседника си и оспорват мнение, като проявяват толерантност и учтивост в общуването;
  • се ориентират в комуникативната ситуация и създават писмен официален имейл, като използват уместно формулите на речевия етикет и поставят логическо ударение, съобразено с комуникативната цел.

Необходими материали:

  • попълнените шаблони на социална мрежа (от предходния проект)
  • визитки инфлуенсъри (от предходния проект)
  • попълнените шаблони за онлайн общуване
  • текстове за откриване на клубове по интереси
  • попълнените изводи за клубовете по интереси
  • изпратените имейли с кандидатури
  • електронни устройства (компютри/лаптопи/телефони) за всеки ученик
  • слушалки
  • цветни маркери
Поставяне на нова задача - изследване на улики
14 минути
Самостоятелна работа

Учителят ангажира учениците с последната им задача - да се превърнат в ръководител на клуб по интереси и да отсъдят дали приемат кандидатствалия инфлуенсър. Всеки ръководител самостоятелно изследва всички налични източници на информация с цел изграждане на обективно мнение.

Инструкции

  • "Нали не сте забравили, че вече имате нова роля? Този час ще бъдете един отговорен възрастен, може да го наречем дори съдия! А защо съдия? Защото ще трябва да отсъдите обективно според няколко улики! 
  • Ето как ще протекат тези 45 минути: всеки от вас ще има достъп до визитката, профила и онлайн разговора с инфлуенсъра. Освен това пред вас ще бъдат текстовете и изводите за клубовете по интереси. Всеки ще работи самостоятелно, като разгледа получените файлове и листове, а и електронното писмо от пощата си. Ще трябва да изградите мнение дали кандидатствалият  е подходящ за вашия клуб и да му отговорите чрез официално писмо. 
  • Нека изследването на уликите да започне сега!"

Обобщение

"Страхотно! Разгледахте обстойно всички данни, водихте си бележки, чудихте се и разследвахте като истински детективи! Тези умения ще ви бъдат необходими през целия  ви живот, когато ще се срещате с различни източници на информация и ще трябва да си направите изводи от тях. А изграждането на мнение изобщо не е задача за подценяване!"

Важно!

  • Уверете се, че всички ученици имат достъп до изброените източници на информация.
  • Напътствайте ги да разгледат всички и да формират обективно мнение, което след това да изразят словесно.

Материали за дейността

Как да изразяваме мнението си?
13 минути
Практическа задача

Учениците съставят официален имейл от името на ръководител на клуб, в който приемат или не приемат кандидатствалия инфлуенсър. Аргументират преценката си.

Инструкции

  • "Вече веднъж създадохте официален имейл. Освен това сте готови с преценката си  дали да приемете кандидата за клуба ви по интереси. Време е да изразите себе си! Последната ви задача е да отговорите на онлайн писмото, като, разбира се, следвате изискванията на формата. 
  • Какво трябва да включите в имейла си:
    • От кого е имейлът?;
    • До кого е имейлът?;
    • Тема; 
    • Подходящо обръщение (тъй като вие сте ръководител и се обръщате към ученик може да не бъдете строго официални в обръщението и да говорите на “ти”);
    • Кратко представяне (трябва да кажете, че сте ръководителя на клуба);
    • Уведомление дали ученикът е приет или не;
    • Обосновка на мнението според предоставените източници на информация;
    • Ако не приемате кандидата, трябва да му предложите друг клуб, който според вас би бил по-подходящ за него;
    • Ако приемате кандидата, трябва да дадете допълнително информация за първата  среща и да споделите, че на нея предстои попълване на заявление за записване;
    • Завършете по подобаващ начин (благодарност или нетърпение за започването на занятията); 
    • Накрая употребете уместен поздрав и запишете отново имената и длъжността си."

Обобщение

"Ето че завършихте този проект! Браво на вас! Минахте през толкова роли - бяхте инфлуенсъри, почитатели, дори и ръководители! Научихте се да комуникирате официално и неофициално, като използвате формулите на речевия етикет и поставяте логическото ударение според конкретната задача! Най-важното е, че изградихте умения за общуване, за съставяне на официален имейл и за аргументация!"

Важно!

  • Следете за изпълнението на задача и при необходимост съдействайте с подходящи формули на речев етикет или при оформяне на имейла. 
  • Разрешете на учениците си да използват интернет, за да открият уместни изрази и примери.

Материали за дейността

Представяне
14 минути
Дискусия

Учителят посочва няколко от ръководителите, които представят своето мнение и аргументация. Следва кратка дискусия по изпълнението на задачата.

Инструкции

  • "Хайде да обсъдим работата на ръководителите. Докато слушате официалните имейли, мислете по следните въпроси:
    • Правилно ли е структуриран имейлът?
    • Започва ли с подходящ поздрав?
    • Представя ли се накратко ръководителят?
    • Става ли ясно дали ученикът е приет в клуба?
    • Аргументирано ли е решението на учителя? Обективни ли са доводите му?
    • Дадена ли е допълнителната информация в края на имейла?
    • Завършва ли с подходящ поздрав?"

Обобщение

"Като анализирахме официалните имейли на ръководителите, научихме как правилно се структурира официално писмо, как се представят убедителни аргументи и как да даваме конструктивна обратна връзка. Тази дейност ще ни помогне да подобрим собствените си умения за писмена комуникация."

Важно!

  • Прожектирайте имейлите на екран, така че всички ученици да могат да се включат в обсъждането.
  • След прочит започнете дискусия, като стимулирате възможно най-голяма част от класа да изкаже мнение. 
  • Изисквайте аргументация, редакция и предложения.

Материали за дейността

Какво научих?
4 минути
Рефлексия

Учениците излизат на дъската и пишат с различни цветове маркери какво са научили. Оформя се мозъчна атака - обобщение на проекта.

Инструкции

  • "В края на този проект искам да видя какво сте научили? Нека един ученик да излезе на дъската и да запише какво е запомнил от тези няколко урока. Може да запишете някой нов термин, някакво умение или знание. Нека видим колко много сме се обогатили!"

Обобщение

  • "Браво! Вижте цяла дъска със знания и умения! С помощта на нашите инфлуенсъри, почитатели и ръководители научихме толкова много нови понятия - речева ситуация, диалог, елементи на речева ситуация, логическо ударение, речев етикет, официално и неофициално общуване, пряко и непряко, писмено и устно. Създадохме заедно официален и не толкова строго официален имейл, разследвахме различни текстове и търсихме важната информация в тях, оглеждахме се за улики, изграждахме, аргументирахме и презентирахме мнение! О, спорихме също! Усъвършенствахме се заедно, като приехме градивна критика от останалите, защото знаем, че няма никой безгрешен!"

Важно!

  • Включете колкото се може повече ученици, за да се запълни дъската с нови знания и умения!

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.