Раздел

Диалог

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • изброяват елементите на речевата ситуация и видовете общуване;
  • се ориентират в комуникативната ситуация, определят елементите ѝ и създават уместни текстове по зададените параметри;
  • създават писмен официален имейл, като използват уместно формулите на речевия етикет и поставят логическо ударение, съобразено с комуникативната цел.

Необходими материали:

  • електронни устройство (компютри/лаптопи/телефони) за всеки ученик
  • предложения за кандидатстване
  • екран
  • листчета с имейлите на учениците
Как да НЕ кандидатстваме?
3 минути
Въведение

Учителят влиза в ролята на петокласник, като заговаря един от учениците. Преподавателят демонстрира как да НЕ кандидатстваме за клуб по интереси. Следва кратка дискусия на лошия пример.

Инструкции

  • "Сега пред вас ще застане един петокласник, който иска да бъде включен в клуб по интереси. Нека един от вас да бъде ръководителя на този клуб. Слушайте внимателно, защото ще трябва да анализирате видяното!"

Обобщение

"Научихме, че неподходящият тон и липсата на речев етикет могат да оставят лошо впечатление. Тази дейност ни помага да подготвим собствени официални кандидатури, като внимаваме за правилната форма и уважителния тон – умение, което ще ни е полезно не само за проекта, но и в реални житейски ситуации, когато кандидатстваме за клуб, курс или работа."

Важно!

  • Изберете един ученик от класа, който да влезе в роля на ръководител на клуб “Еко герои”. Инструктирайте го да не се притеснява и да не казва нищо, да не отговаря, че това е кратка демонстрация и е нормално да се чувства неудобно, особено в компанията на следващия образ. 
  • Застанете пред класа и разиграйте кратък етюд, в който Вие (в ролята на петокласник) изразявате желанието си да бъдете част от клуба. Вашите реплики може да звучат така:

“Здрасти, госпожо Петрова. Как е? Заговорих те тука набързо в коридора, ‘щото искам да се включа в клуба ти по интереси. Как се казваше… Да де, беше някакъв готин, див! Аз съм същият и мисля, че ще си пасна идеално там! Разбрахме се нали? Супер! Бройте ме. В сряда 14:30 съм на линия в 210-та! О, четвъртък ли беше! Така кажи, ха-ха! Пак съм свободен. Хайде, дотогава!”

Материали за дейността

Обсъждане на лошия пример
7 минути
Дискусия

След краткия етюд на учителя класът разсъждава по видяното. Чрез дискусия се достига до изводи как НЕ трябва да изглежда и звучи една кандидатура.

Инструкции

  • "Нека да анализираме кандидатурата, която видяхте преди малко. Отговорете на следните въпроси:
    • Ако вие бяхте на мястото на госпожа Петрова, какво бихте отвърнали? 
    • Ще приемете ли кандидатстващия? Защо?"

Обобщение

  • "Вие сте истински детективи! Това беше пример за това как да НЕ кандидатстваме за клуб по интереси. Но ми се струва, че беше твърде лесна задача за мозъци като вас!
  • Кандидатурата под формата на неофициален пряк устен диалог определено е несериозна заявка! А всеки кандидат трябва да се представи като ангажиран, отговорен и подходящ за съответния клуб. 
  • Вече сте една стъпка по-близо до това да напишете вашата кандидатура, но преди това нека разгледаме още няколко примера -  този път в подходящия формат - официален, непряк и писмен. Но дали пък същността на тези текстове ще е уместна, за да си гарантират кандидатите така желаното място в клуба по интереси? Ще прецените вие!"

Важно!

  • Задавайте допълнителни въпроси, с които да стимулирате аргументацията на учениците:
    • Какъв тип общуване наблюдавахте? Пряко или непряко? Устно или писмено? Официално или неофициално?
    • Според вас чрез такъв тип общуване ли се кандидатства за клуб по интереси? А какъв?
    • Диалог ли наблюдавахте? Защо? (Сега е моментът, в който можете да обясните на учениците какво е монолог)
    • Как се обърна кандидатстващият към ръководителя? Коя формула на речев етикет бихте употребили вие? 
    • Кой бях аз? Представих ли се изобщо?
    • Не е ли редно да се представим при кандидатстване?
    • Какво ще споделим за себе си при кандидатстване?
    • Кое в представянето звучеше безотговорно? Какви качества трябва да покажем при кандидатстване?

Материали за дейността

Как да НЕ пишем официален имейл?
7 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки на електронен носител на информация (компютър, лаптоп, телефон), като анализират и оценяват два официални имейла.

Инструкции

  • "За следващата задача сте разпределени по двойки. Сега сте отбор, който трябва да анализира заедно, защото две глави мислят по-добре от една! Разгледайте двата имейла. Маркирайте в зелено това, което смятате за уместно при кандидатстване за клуб по интереси, и в червено онова, което определяте за неуместно. 
  • Обсъждайте активно! А след това ще преценим всички дали сте разследвали като Шерлок Холмс!"

Обобщение

"С тази дейност се научихме да разпознаваме правилните и неправилните елементи в официалното писмено общуване. Научихме се да анализираме имейли, да оценяваме тяхната уместност и да откриваме грешки в тона и формата. Това умение ще ни помогне да създадем собствени официални имейли за кандидатстване за клуб по проекта."

Важно!

  • Тази дейност Ви препоръчваме да изпълните в компютърен кабинет. Ако нямате тази възможност, размножете работния лист толкова пъти, колкото екипи имате. Нека маркират със зелен и червен молив/флумастер.
  • Разпределете класа по двойки. Предварително размножете файла с предложения за кандидатстване толкова пъти, че да има за всяка двойка ученици. 
  • Поставете файловете в споделеното пространство, което вече сте създали за онлайн визитките на инфлуенсърите. За да е по-лесна организацията, направете отделна папка “Текстове за кандидатстване” и кръстете файловете “Team1”, “Team2” и т.н. Посочете разпределените по двойки класове и им отредете номер на отбора, за да знаят върху кой файл да работят.
  • Насърчавайте учениците да работят заедно, като обсъждат прочетените предложения. Стимулирайте ги да изразяват мнение, да се аргументират, дори да спорят, за да може успешно да защитят решенията си по-късно пред класа.

Материали за дейността

Обсъждане на неуместни имейли
10 минути
Дискусия

Учителят започва дискусия по предложените имейли, в която отборите аргументират оценките си за официалните текстове и предлагат редакция.

Инструкции

  • "Хайде да обсъдим тези кандидатствания. Въпросите са същите като от преди малко:
  • Ако вие бяхте на мястото на госпожа Петрова, какво бихте отвърнали? 
  • Ще приемете ли кандидатстващия? Защо? 
  • Какво бихте редактирали и как?"

Обобщение

  • "Както сами разкрихте, тези имейли бяха изпълнени с множество неуместни елементи!                
  • Вашата кандидатура трябва да започне с подходящо обръщение, като например „Уважаема госпожо Петрова“ и да продължи в учтива форма (на Вие). Със сигурност трябва да се представите накратко, като споменете име, клас, училище (ако е необходимо), след това да изразите вашата лична мотивация за записване в конкретния клуб, като посочите качествата си, които ви правят подходящ. Хубаво е да отбележите готовност и ангажираност към идеите на клуба, след което да завършите с благодарност за отделеното време. При кандидастване под формата на имейл задължително завършете със “С уважение, ” като след запетаята на нов ред изпишете отново имената си.”"

Важно!

  • След обсъждането на двата имейла задайте по-общи въпроси с цел обобщение.
  • Задавайте допълнителни въпроси, с които да стимулирате аргументацията на учениците.
    • Какъв тип общуване наблюдавахте? Уместно ли беше?
      • (Помощни въпроси: Пряко или непряко? Устно или писмено? Официално или неофициално?)
    • Какво смятате, че трябва да съдържа една кандидатура, която е под формата на официален имейл? 
    • Кои са задължителните елементи, които се изискват при изпращането на имейл? За какво трябва да внимаваме при попълването им? Какъв имейл адрес е подходящо да използваме? Как да формулираме темата на онлайн писмото?
    • Как трябва да започнем имейла си? Коя формула на речев етикет трябва да употребим при официално обръщение?
    • След обръщението какво следва? Трябва ли да се представите? Каква информация трябва да споделите за себе си? 
    • Трябва ли да изразим целта за написване на имейла? Каква е тя? Трябва ли да фигурира името на клуба по интереси?
    • Какви качества трябва да покажем при кандидатстване? С какво трябва да се съобразим? Какво да НЕ включваме от биографията си?
    • Как трябва да завърши официалният имейл? Коя формула на речев етикет трябва да употребим? Как да оформим края?

Материали за дейността

Съставяне на кандидатура
15 минути
Практическа задача

Всеки ученик (почитател) самостоятелно написва кандидатура от името на инфлуенсъра. Съобразява се с индивидуалния профил на звездата, както и с формата на официален имейл.

Инструкции

  • "Дойде време да приложите теоретичните си знания на практика! Нека всеки почитател да извърши своята мисия - написването на официална кандидатура за избрания клуб по интереси. 
  • Не забравяйте, че тя трябва да бъде от името на вашия модел на подражание. Представете го така, че да заблести още по-ярко, но се съобразете с изискванията за писане на официален имейл! 
  • Колкото до получател… оставете това поле празно засега - по този начин писмото се запазва в “чернови”, а до кого ще го изпратите - ще стане ясно в края на часа!"

Обобщение

"Ето, че вече създадохте своя първи официален имейл! И то в ролята на инфлуенсъри! Колко вълнуващо? Но дали сте спазили всички изисквания? Гложди ли ви дали сте избрали подходящия клуб, съответстващ на качествата, интересите и свободното време на вашия влогър? Е, тази оценка няма да я дам аз този път! Предстои ви да влезете в нова роля!"

Важно!

  • По възможност разпределете всеки ученик на електронно устройство, на което да напише своя имейл. Ако нямате тази възможност, нека писането на имейл стане в тетрадките, като учениците отбележат задължителните полета:
    • От …
    • До …
    • Относно …
  • Инструктирайте учениците да не записват получател.

Материали за дейността

Определяне на нови роли - съдии ръководители
3 минути
Практическа задача

На случаен принцип всеки изтегля имейл на един от феновете. Учениците сега се превръщат в ръководители на съответния клуб и получават по една кандидатура.

Инструкции

  • "Вече разбрахте следващата си роля - от инфлуенсъри, през почитатели, а сега е време да бъдете ръководители на клубове! Изтеглете по едно листче, на което ще откриете имейл. На този имейл изпратете кандидатурите. А на вашия ще получите официално писмо. От кого ли? От един петокласник, който иска да се запише във вашия клуб! Всичко е във ваши ръце! Ще го приемете ли? 
  • Не бързайте с решението! Ще разберем в следващия урок. Засега не е нужно да четете имейла, защото няма само по него да прецените. Като истински съдия ще получите множество улики, които да формират решението ви. Засега просто изпратете кандидатурата, а от следващия урок нататък ще влезете в новата си роля!"

Обобщение

"Разменихме ролите и насърчихме учениците да се поставят в позицията на ръководители на клубове – „съдии“, които оценяват кандидатурите. Така петокласниците ще се научат колко е важно да разглеждат внимателно различни гледни точки и да вземат обосновани решения."

Важно!

  • Предварително накарайте всеки ученик да напише имейла си, а най-добре да наберете на компютър всички имейли и да ги разпечатате, за да избегнете неразбиране на почерка. 
  • Отрежете на отделни листчета онлайн пощите и подканете всеки ученик на случаен принцип да изтегли една. В случай, че възпитаник уцели себе си, разменете.
  • Ако нямате достъп до устройства, организирайте размяна на кандидатурите.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.