Сътворението на света: “Нашата книга за началото”

Раздел

Митологичен модел за света

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • сравняват и съпоставят различни митологични и религиозни представи за сътворението на света;
  • работят в екип по творческа задача и създават краен продукт.

Необходими материали:

  • Бели листове А4;
  • Творчески материали: флумастри/моливи, ножици, стикери, сухо лепило, гланцово блокче и др.;
  • Попълнените работни листове по време на проекта.
Какво вече знаем за Началото?
5 минути
Въведение

В кратка дискусия учениците обобщават знанията си за Началото на света в древногръцките митове и библейския разказ.

Инструкции

“Затворете очи за момент и си представете, че живеете в Древна Гърция. Какво е имало преди всичко - преди звездите, преди Земята, преди хората. Как са изглеждали божествата? 

Сега си припомнете разказа от Библията. Какво има в началото? Как си го представяте?”

Обобщение

Тази дейност цели да ангажира учениците с темата и да активира техните знания за сътворението на света в представите от Древността. Служи като мост към основната дейност, в която ще изследват по-дълбоко различни митологични и религиозни модели.

Важно!

  • Дайте възможност на няколко ученици да споделят своите мисли.
  • Целта на дейността е да се направи едно мини обобщение, което в същинската част на урока ще помогне на учениците да добавят повече нюанси в своята книга.
“Нашата книга за началото на света”
25 минути
Творческа задача

Учениците, разпределени в малки групи, създават своята книга с предварително донесените материали. Представят илюстративно и текстово древногръцкия митологичен модел и библейския модел за сътворението на света.

Инструкции

“Предстои да изработите вашите книги. Всяка група трябва да има листове, моливи, флумастери и други материали, които сте предвидили.

Припомням какво трябва да съдържа всяка част от книгата и го записвам на дъската. Препоръчвам ви всяка част от книгата да е на отделна страница, може и на няколко: 

  • Въведение (за какво ще се разказва в тази книга?); 
  • Глава 1: Гръцки мит (какво представлява “митът”? Кои са основните действащи лица и каква е връзката помежду им?);
  • Глава 2: Библейски разказ (как е създаден света според Библията? Какво се случва във всеки един от седемте дни?);
  • Глава 3: Сравнение (по какво си приличат и по какво се различават древногръцкия модел с библейския?);
  • Глава 4: Творческа страница (нарисувайте как е изглеждал света според двата модела, като ги включите в общо изображение).

Спомнете си как разпределихте задачите в екипа - кой за коя глава/коя част от главата отговаря.

Изработете вашата книга. Използвайте материалите, които сте донесли и събрали, текстовете, които четохме, и вашите работни листове. Може да изрязвате и залепвате части от тях в книгата. Бъдете креативни!”

Обобщение

“Работата по книгата ще ни помогне да затвърдим знанията си, да развием творческите си умения и да създадем нещо ценно, което показва нашето разбиране за тези древни и важни истории.”

Важно!

  • Представете ясно структурата и изискванията за крайния продукт, запишете на дъската. 
  • Циркулирайте между групите, предлагайки помощ и насоки, ако е необходимо. Напомнете, че времето е ограничено.
Размисли за сътворението
10 минути
Дискусия

Дискусия и обобщение на наученото чрез въпроси, които насърчават размисъл и сравнение между различните модели на сътворение.

Инструкции

“Всяка група създаде красива книга за началото на света. Нека да ги разлистим!

Ако трябва да обобщим:

  • Какви са основните прилики и разлики между древногръцкия и библейския разказ за сътворението?
  • Според вас защо хората са създали толкова различни една от друга истории за началото на света?
  • Каква е ролята на религията по онова време и днес?”

Обобщение

Тази дейност служи за обобщаване на урока и систематизиране на придобитите знания. Чрез дискусията учениците рефлектират върху наученото, но и развиват критично мислене, способност за сравнителен анализ и умения за изразяване на собствено мнение.

Важно!

  • Водете дискусията, като давате възможност на всички ученици да се включат. Насърчавайте ги да аргументират своите отговори.
  • Приемете всички отговори и ги използвайте като отправна точка за по-нататъшни размисли.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.