Раздел

Митологичен модел за света

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовават основни олимпийски богове, посочват основните функции и области, за които отговарят;
  • свързват символи с конкретни богове;
  • Да развият умения за събиране и систематизиране на информация.

Необходими материали:

  • Мултимедия за демонстриране на изображения (планината Олимп, Обща илюстрация на боговете).
  • Комплекти карти за попълване.
От Кронос и Гея към Олимп
5 минути
Въведение

Учениците преговарят наченото за първите богове. Въвежда се информация за тяхното потомство и борбата за власт, която води до появата на олимпийските богове.

Инструкции

“Миналия час се потопихме в света на древногръцките богове. Кои бяха първите богове, с които се познахме? Какво си спомняте за тях? 

Е, днес ще продължим нашето пътешествие в древногръцкия свят! Какво се случи след като Кронос беше победен? Знаете ли кой взе властта?

Днес ще се запознаем с новото поколение богове - тези, които управляват света от величествената планина Олимп. Чували ли сте за нея?”

Обобщение

“Тази кратка дейност ни припомни важни моменти от древногръцките митове и ни подготви за срещата с новото поколение богове – олимпийците. Вече знаем откъде идват и сме готови да разберем кои са те.”

Важно!

  • Направете кратък преговор на ключови моменти от мита за Кронос и Гея, за да създадете връзка с това, което учениците вече знаят. Поставете въпроси, които насочват към логическия преход от старото поколение богове към новото.
  • Използвайте интерактивната дъска, за да покажете изображение на планината Олимп. Целта е да се събуди любопитството и да се създаде плавен преход към новата тема.

Материали за дейността

Обитателите на Олимп – среща с боговете
25 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки. Събират информация за 12-те олимпийски богове, използвайки предоставени текстове и изображения, и попълват карти с информация за всеки бог.

Инструкции

“Сега е време да се запознаем по-отблизо с 12-те най-важни олимпийски богове! Първо се разделяме по двойки.

Всяка двойка ще получи карта на едно божество. Задачата ви е да попълните картата. Използвайте текста от учебника: прочетете го внимателно и разгледайте илюстрациите. На всяка карта има място за:

  • 4 важни характеристики / факти, например: за какво отговаря този бог? С кои предмети се свързва? С кои животни се свързва? Какъв се пада на другите богове? 
  • Кратко резюме, в което да представите бога.

На дъската през цялото време ще виждате изображения на боговете, които може да използвате, за да допълните записките си. ”

Обобщение

“Чрез тази дейност се запознахме подробно с всеки от 12-те олимпийски богове. Научихме кой за какво отговаря, какви са неговите символи и какви са връзките между тях.”

Важно!

  • Разпечатайте цветно 12-те карти.
  • Разхождайте се между учениците, предлагайте помощ, отговаряйте на въпроси. Насърчете креативността при попълване на картите.
  • Отделете време за представяне.

Материали за дейността

Подредбата на Олимп
10 минути
Дискусия

Класът разговаря за йерархията и взаимоотношенията между олимпийските богове. Учениците правят сравнение с вече познатите титани.

Поставя се основата за следващия урок, в който ще се въведе библейският разказ за Сътворението.

Инструкции

“Вече познаваме 12-те олимпийски богове! Кой от тях ви направи най-силно впечатление и защо? Какво забелязахте за отношенията между тях?

По какво се различават тези богове от Кронос и Гея?

Следващия час ще разгледаме още една много древна история за създаването на света, но тя ще е съвсем различна. Какви истории за сътворението на света сте чували?”

Обобщение

“Обсъдихме кои са олимпийските богове, как си взаимодействат и защо са били толкова важни за древните гърци. Разбрахме, че те са по-различни от първите богове, които познахме, и че всеки от тях има своя роля. Следващия час ще се запознаем с един съвсем различен разказ за създаването на света, който ще ни накара да мислим още повече за разнообразието на митовете.”

Важно!

  • Насочете дискусията към йерархията на Олимп, основните характеристики на олимпийските богове (например че са много човешки, със страсти и конфликти). Подчертайте разликата между абстрактните по-ранни богове и по-персонифицираните олимпийци.
  • Поставете въпроси, които плавно въвеждат идеята за алтернативни разкази за сътворението. Целта е да се обобщи наученото и да се създаде мост към следващия урок.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.