Раждането на богове и свят: древногръцката история
Раздел
Митологичен модел за света
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- се запознават с основните етапи в древногръцкия мит за сътворението на света;
- назовават и описват накратко някои от първите божества и титани;
- започнат да изграждат представа за древногръцкия пантеон.
Необходими материали:
- Мултимедия / интерактивна дъска за демонстрация на изображенията (Хера, Зевс, Посейдон, Атина);
- Адаптиран текст на древногръцкия мит за сътворението (из учебника);
- Работен лист “Родословно дърво”.
Учениците разглеждат изображения на известни олимпийски богове и споделят какво знаят за тях, което служи за въвеждане към темата за техния произход.
Инструкции
- “Сега ще ви покажа изображенията на различни древногръцки богове и богини.
- Разпознавате ли някои от тях? Кажете имената им, ако ги знаете.
- Какво сте чували или чели за тези богове? С какво са известни?
- Замисляли ли сте се откъде са се появили те? Кои са били техните родители? Днес ще потърсим отговори на тези въпроси.”
Обобщение
“Тази дейност ни припомни някои от най-известните древногръцки богове. Разбрахме, че много от нас вече имат някаква представа за тях. Това ни мотивира да научим повече за техния произход и за това как древните гърци са си представяли самото начало на всичко.”
Важно!
- Подгответе изображения на 3-4 популярни олимпийски богове (Зевс, Хера, Посейдон, Атина). Насърчете учениците да споделят всичко, което знаят за тях - вероятно ще чуете за интерпретации на образите във филми, книги или видеоигри. Целта е да се свърже новата информация с вече съществуващи знания и да се породи въпросът за произхода на тези познати фигури.
- Плавно преминете към идеята, че преди олимпийците според древните гърци е имало други, по-древни божества.
Учениците четат адаптиран текст за древногръцкия мит за сътворението, идентифицират ключови фигури и събития, и започват да попълват родословно дърво.
Инструкции
- “Прочетете внимателно текста, който разказва как древните гърци са си представяли появата на света и първите богове.
- Докато четете, подчертавайте имената на божествата и титаните.
- След като прочетете текста, сравнете подчертаните думи с вашия съученик по чин.
- Ще получите работен лист. Опитайте се заедно да попълните празните места в работния лист с родословното дърво на първите богове и да отговорите на въпросите след него.”
Обобщение
"Чрез четенето и работата с родословното дърво се запознахме с древногръцката история за сътворението на света и боговете. Научихме имената на първите божества като Хаос, Гея и Уран, разбрахме кои са титаните и как Зевс става владетел на боговете. Това ни помага да подредим знанията си за гръцката митология и е важна стъпка за нашия проект."
Важно!
- Раздайте работен лист “Родословно дърво”. Докато учениците работят, минавайте между тях, отговаряйте на въпроси и насочвайте при нужда.
- Отделете време, за да обсъдите верните отговори.
Учениците обобщават наученото за ключовите фигури от древногръцкия мит за сътворението чрез кратка игра или въпроси и отговори. Задава се задача за подготовка на материали за проекта.
Инструкции
“Нека обобщим кои са основните герои в историята за началото на света според древните гърци. Ще направим една игра: аз ще задавам въпроси, а вие се опитайте бързо да отговорите кой е богът/титанът. Може да използвате работния лист, който попълнихте.
Кой е роден от Хаоса? Коя е майката Земя? Кой е бащата Небе? Кой бог е погълнал децата си? Кой е спасил братята и сестрите си и е станал върховен бог?
Справихте се чудесно! Вие сте вече познавачи на древногръцките богове и сте готови да започнем работа по един специален проект: книга, в която представяте древногръцки и библейски митове за сътворението.
За следващия път помислете кои 3-4 олимпийски богове бихте искали да включите във вашата книга и потърсете техни изображения или кратки описания.”
Обобщение
“С тази дейност затвърдихме знанията си за първите богове и титани от гръцката митология. Вече можем да разпознаваме някои от тях и да разказваме накратко за ролята им в сътворението на света. Това е важно, защото те са основата на цялата гръцка митология и ще бъдат част от нашия общ проект. Подготвяме се да изследваме и други техни потомци – олимпийските богове.”
Важно!
- Целта на дейността е да се затвърдят имената и основните характеристики на новоизучените митологични персонажи. Подгответе си предварително няколко описания на богове и титани и насърчавайте различни ученици да участват.
- Ясно формулирайте задачата за следващия път, свързана с подготовката за проекта - избор на олимпийски богове. Това ще ангажира учениците и извън клас.

