Раждането на богове и свят: древногръцката история

Раздел

Митологичен модел за света

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • се запознават с основните етапи в древногръцкия мит за сътворението на света;
  • назовават и описват накратко някои от първите божества и титани;
  • започнат да изграждат представа за древногръцкия пантеон.

Необходими материали:

  • Мултимедия / интерактивна дъска за демонстрация на изображенията (Хера, Зевс, Посейдон, Атина);
  • Адаптиран текст на древногръцкия мит за сътворението (из учебника);
  • Работен лист “Родословно дърво”.
Боговете на Древна Елада.
10 минути
Въведение

Учениците разглеждат изображения на известни олимпийски богове и споделят какво знаят за тях, което служи за въвеждане към темата за техния произход.

Инструкции

  • “Сега ще ви покажа изображенията на различни древногръцки богове и богини.
  • Разпознавате ли някои от тях? Кажете имената им, ако ги знаете.
  • Какво сте чували или чели за тези богове? С какво са известни?
  • Замисляли ли сте се откъде са се появили те? Кои са били техните родители? Днес ще потърсим отговори на тези въпроси.”

Обобщение

“Тази дейност ни припомни някои от най-известните древногръцки богове. Разбрахме, че много от нас вече имат някаква представа за тях. Това ни мотивира да научим повече за техния произход и за това как древните гърци са си представяли самото начало на всичко.”

Важно!

  • Подгответе изображения на 3-4 популярни олимпийски богове (Зевс, Хера, Посейдон, Атина). Насърчете учениците да споделят всичко, което знаят за тях - вероятно ще чуете за интерпретации на образите във филми, книги или видеоигри. Целта е да се свърже новата информация с вече съществуващи знания и да се породи въпросът за произхода на тези познати фигури.
  • Плавно преминете към идеята, че преди олимпийците според древните гърци е имало други, по-древни божества.

Материали за дейността

От Хаоса до Зевс: древногръцки разказ за сътворението
25 минути
Самостоятелна работа

Учениците четат адаптиран текст за древногръцкия мит за сътворението, идентифицират ключови фигури и събития, и започват да попълват родословно дърво.

Инструкции

  • “Прочетете внимателно текста, който разказва как древните гърци са си представяли появата на света и първите богове.
  • Докато четете, подчертавайте имената на божествата и титаните.
  • След като прочетете текста, сравнете подчертаните думи с вашия съученик по чин.
  • Ще получите работен лист. Опитайте се заедно да попълните празните места в работния лист с родословното дърво на първите богове и да отговорите на въпросите след него.”

Обобщение

"Чрез четенето и работата с родословното дърво се запознахме с древногръцката история за сътворението на света и боговете. Научихме имената на първите божества като Хаос, Гея и Уран, разбрахме кои са титаните и как Зевс става владетел на боговете. Това ни помага да подредим знанията си за гръцката митология и е важна стъпка за нашия проект."

Важно!

  • Раздайте работен лист “Родословно дърво”. Докато учениците работят, минавайте между тях, отговаряйте на въпроси и насочвайте при нужда.
  • Отделете време, за да обсъдите верните отговори.

Материали за дейността

Героите на началото: кой кой е?
10 минути
Игра

Учениците обобщават наученото за ключовите фигури от древногръцкия мит за сътворението чрез кратка игра или въпроси и отговори. Задава се задача за подготовка на материали за проекта.

Инструкции

“Нека обобщим кои са основните герои в историята за началото на света според древните гърци. Ще направим една игра: аз ще задавам въпроси, а вие се опитайте бързо да отговорите кой е богът/титанът. Може да използвате работния лист, който попълнихте.

Кой е роден от Хаоса? Коя е майката Земя? Кой е бащата Небе? Кой бог е погълнал децата си? Кой е спасил братята и сестрите си и е станал върховен бог?

Справихте се чудесно! Вие сте вече познавачи на древногръцките богове и сте готови да започнем работа по един специален проект: книга, в която представяте древногръцки и библейски митове за сътворението. 

За следващия път помислете кои 3-4 олимпийски богове бихте искали да включите във вашата книга и потърсете техни изображения или кратки описания.”

Обобщение

“С тази дейност затвърдихме знанията си за първите богове и титани от гръцката митология. Вече можем да разпознаваме някои от тях и да разказваме накратко за ролята им в сътворението на света. Това е важно, защото те са основата на цялата гръцка митология и ще бъдат част от нашия общ проект. Подготвяме се да изследваме и други техни потомци – олимпийските богове.”

Важно!

  • Целта на дейността е да се затвърдят имената и основните характеристики на новоизучените митологични персонажи. Подгответе си предварително няколко описания на богове и титани и насърчавайте различни ученици да участват.
  • Ясно формулирайте задачата за следващия път, свързана с подготовката за проекта - избор на олимпийски богове. Това ще ангажира учениците и извън клас.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.