Практическо упражнение – откриване на епитети и сравнения в текста

Описание

В този урок по Литература за 8. клас учениците ще приложат на практика знанията си за епитетите и епическите сравнения чрез анализ на реални откъси от „Илиада“. Акцентът пада върху езиковото осмисляне и художествената функция на тези средства, като целта е учениците не просто да ги откриват, а да ги разбират в контекста на литературното внушение.

Чрез работа по групи, сравняване на идеи и формулиране на собствени езикови решения, учениците ще развиват наблюдателност към езика, ще се научат да аргументират своя избор и да участват в смислени екипни дискусии. Урокът съчетава езиков анализ с творческо мислене.

Учениците ще могат да:

  • разпознават епитети и епически сравнения в епически текст

  • обяснят ролята на тези стилови средства за създаване на художественото въздействие

Компетенции, които развива урокът:

  • работа в екип – планиране, обсъждане и съвместно търсене на решения

  • аргументация и езикова рефлексия – обсъждане на функциите на изразните средства и създаване на собствени примери

Ключови точки:

  • епитет и епическо сравнение

  • разлика между епическо и обикновено сравнение

  • функцията на художествените средства: създаване на епичност, подчертаване на черти на героя, повторяемост, ритъм и образност

Фокус на урока:

Активното учене се реализира чрез упражнението „Откриване на епитети и сравнения в текста“, в което учениците работят в екипи по 3-4 души. Разпределете между групите два откъса от „Илиада“. Всеки екип трябва да прочете внимателно откъса си и да отбележи всички епитети и епически сравнения в текста – може да използват цветни моливи или маркери. След това учениците трябва да добавят по един нов епитет и едно ново епическо сравнение, които биха допълнили откъса или биха описали героя по подходящ начин. Насърчавайте учениците да обсъждат избора си и да аргументират решенията в екип. Дайте 8 минути време за работа, като обикаляте между групите, подпомагате при нужда и насочвате с въпроси.

След изтичането на времето организирайте кратко споделяне. Поканете представители на групите да посочат по един пример за епитет или сравнение, който са открили, и да прочетат своето ново допълнение. Завършете с обобщение на ролята на тези средства за ритъма, изразителността и величието на епическия текст.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

„Компютърът, който писа на Дядо Коледа“ по Тери Пратчет
Български народни песни
Народни приказки
„Необикновено пътуване“ от Валери Николов
Олицетворение в „Песента на синчецa“ от Иван Вазов

Автор на урока

Ивайло Динев
Автор на уроци
Завършил е Търговска гимназия „Княз Симеон Търновски“ в град Стара Загора. Продължава образованието си в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, където придобива специалност „Българска филология“. Преподава български език и литература в Професионалната гимназия по дизайн „Елисавета Вазова“ в град София.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.