Раздел
Организмите и тяхната среда на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- осъзнават връзката между живите организми и тяхната среда;
- обясняват как човешката дейност влияе върху екосистемите;
- дискутират идеи за намаляване на вредното влияние на човека върху природата;
- формулират практически стъпки за опазване на видовото разнообразие.
Необходими материали:
- бели листове или тетрадки за записки
- голям картон, подходящ за изработване на постер/плакат
- цветни маркери или флумастери
- моливи и пастели
Учителят въвежда темата и представя целите на часа – осъзнаване на влиянието на човека върху природата и намиране на решения за опазване на биоразнообразието.
Инструкции
- На финала на този наш проект ще се превъплътите в ролята на истински еколози и заедно ще обсъдим някои от наболелите проблеми, свързани с опазването на чистотата в природата, балансът на организмите и тяхното видово разнообразие. За целта ще проведем кръгла маса, на която ще ви поставя за обсъждане няколко въпроса с ключова важност.
- Водете си записки, докато обсъждате, аз също ще го направя, защото в края нашата експертна кръгла маса ще трябва да излезе с плакат с 5-10 предложения за конкретни стъпки в посока опазване на чистотата в природата и съхраняване на баланса в екосистемите.
Обобщение
Тази дейност ни помогна да разберем защо темата е важна и какво ще постигнем – да предложим конкретни стъпки за опазване на природата.
Важно!
- Въведете темата чрез кратък разговор или въпрос: „Защо е важно да пазим природата?“
- Уточнете, че целта е не само да говорим, но и да предложим решения.
- Дайте яснота за структурата на часа.
Материали за дейността
Учениците обсъждат екологични проблеми и влиянието на човека върху природата.
Инструкции
- Дойде ред да покажете какво сте научили и да проведем кръглата маса. Всеки ще има възможност да изкаже мнение. Помислете върху следните въпроси:
- Коя човешка дейност най-силно вреди на природата?
- Какви са последиците за растенията, животните и хората?
- Как се нарушава балансът на екосистемите?
- Как можем да намалим тези вреди?
- Какво може да прави всеки човек в ежедневието си, за да помага на природата?
- Водете си записки, с които да си помагате при създаването на плаката “Стъпки към бъдещето”.
Обобщение
Дейността ни показа, че действията на хората влияят пряко върху природата. Научихме, че екосистемите са уязвими и изискват нашата грижа.
Важно!
- Бъдете фасилитатор, не давайте готови решения.
- Насочвайте учениците към конкретика и изпълними примери.
- Следете за равнопоставеност в участието.
Материали за дейността
Учениците оформят общ постер с предложения за опазване на биоразнообразието и равновесието в природата.
Инструкции
- Сега ще обобщим нашите идеи в постер. Запишете от 5 до 10 конкретни предложения за действия - например: „Хвърлям боклука само на предназначените за това места.“, „Пестя вода.“, „Садя дървета“.
- Използвайте цветовете и оформете таблото красиво – то ще бъде нашата визитка към училището.
Обобщение
Тази дейност ни помогна да превърнем думите си в конкретни ангажименти. С постера показваме как можем да действаме в полза на природата - не само в час, а и в живота.
Важно!
- Дайте свобода на групата в оформлението на постера – важно е да е техен продукт.
- Поставете ясна времева рамка и насочвайте учениците към спазването ѝ.
- Подпомагайте формулирането на ясни и конкретни стъпки.