Кръгла маса “Стъпки към бъдещето”

Раздел

Организмите и тяхната среда на живот

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • осъзнават връзката между живите организми и тяхната среда;
  • обясняват как човешката дейност влияе върху екосистемите;
  • дискутират идеи за намаляване на вредното влияние на човека върху природата;
  • формулират практически стъпки за опазване на видовото разнообразие.

Необходими материали:

  • бели листове или тетрадки за записки
  • голям картон, подходящ за изработване на постер/плакат
  • цветни маркери или флумастери
  • моливи и пастели
Въведение и поставяне на целите
5 минути
Въведение

Учителят въвежда темата и представя целите на часа – осъзнаване на влиянието на човека върху природата и намиране на решения за опазване на биоразнообразието.

Инструкции

- На финала на този наш проект ще се превъплътите в ролята на истински еколози и заедно ще обсъдим някои от наболелите проблеми, свързани с опазването на чистотата в природата, балансът на организмите и тяхното видово разнообразие. За целта ще проведем кръгла маса, на която ще ви поставя за обсъждане няколко въпроса с ключова важност.

- Водете си записки, докато обсъждате, аз също ще го направя, защото в края нашата експертна кръгла маса ще трябва да излезе с плакат с 5-10 предложения за конкретни стъпки в посока опазване на чистотата в природата и съхраняване на баланса в екосистемите.

Обобщение

Тази дейност ни помогна да разберем защо темата е важна и какво ще постигнем – да предложим конкретни стъпки за опазване на природата.

Важно!

  • Въведете темата чрез кратък разговор или въпрос: „Защо е важно да пазим природата?“
  • Уточнете, че целта е не само да говорим, но и да предложим решения.
  • Дайте яснота за структурата на часа.

Материали за дейността

Провеждане на кръгла маса
20 минути
Дискусия

Учениците обсъждат екологични проблеми и влиянието на човека върху природата.

Инструкции

- Дойде ред да покажете какво сте научили и да проведем кръглата маса. Всеки ще има възможност да изкаже мнение. Помислете върху следните въпроси:

  1. Коя човешка дейност най-силно вреди на природата?
  2. Какви са последиците за растенията, животните и хората?
  3. Как се нарушава балансът на екосистемите?
  4. Как можем да намалим тези вреди?
  5. Какво може да прави всеки човек в ежедневието си, за да помага на природата?

- Водете си записки, с които да си помагате при създаването на плаката “Стъпки към бъдещето”.

Обобщение

Дейността ни показа, че действията на хората влияят пряко върху природата. Научихме, че екосистемите са уязвими и изискват нашата грижа.

Важно!

  • Бъдете фасилитатор, не давайте готови решения.
  • Насочвайте учениците към конкретика и изпълними примери.
  • Следете за равнопоставеност в участието.

Материали за дейността

Създаване на постер „Стъпки към бъдещето“
15 минути
Рефлексия

Учениците оформят общ постер с предложения за опазване на биоразнообразието и равновесието в природата.

Инструкции

- Сега ще обобщим нашите идеи в постер. Запишете от 5 до  10 конкретни предложения за действия - например: „Хвърлям боклука само на предназначените за това места.“, „Пестя вода.“, „Садя дървета“. 

- Използвайте цветовете и оформете таблото красиво – то ще бъде нашата визитка към училището.

Обобщение

Тази дейност ни помогна да превърнем думите си в конкретни ангажименти. С постера показваме как можем да действаме в полза на природата - не само в час, а и в живота.

Важно!

  • Дайте свобода на групата в оформлението на постера – важно е да е техен продукт.
  • Поставете ясна времева рамка и насочвайте учениците към спазването ѝ.
  • Подпомагайте формулирането на ясни и конкретни стъпки.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.