Раздел
Човекът и здравословният начин на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават основните функции на зъбите и устната кухина;
- разбират влиянието на храната и напитките върху зъбите;
- осъзнават значението на грижата за устната хигиена;
- извършват опит и наблюдават резултатите.
Необходими материали:
- картинки на зъби
- 4-5 броя яйца
- пластмасови чашки
- четка за зъби (по 1 бр. на отбор)
- паста за зъби
- различни видове течности (безалкохолно, вода, мляко)
- листчета за записване на “Правила за здрави зъби”
Учителят показва на учениците снимки на челюсти на различни животни и на човека. С насочващи въпроси се провежда кратка дискусия, която да стимулира учениците да изведат основните функции и значение на зъбите и устната кухина.
Инструкции
- Днес наша тема ще бъдат зъбите и всичко, което се случва в нашата уста. Какво ви прави впечатление в зъбите на тигъра? Какви са те?
- Остри, точно така. А защо са остри според вас? Какво би станало, ако не бяха остри?
- А зъбите на козата? Те остри ли са?
- Какво би се случило, ако нямахме зъби? Защо още са важни зъбите, освен за храненето?
- Освен за хранене, зъбите служат за говорна артикулация, поддържане на формата на лицето и защита на челюстната кост. Днес с вас ще научим важни факти за зъбите и устната кухина, ще проведем разнообразни експерименти, но най-важното - ще научите как да поддържате зъбите си здрави.
Обобщение
Зъбите и устната кухина ни помагат да дъвчем, да говорим и да изглеждаме усмихнати и здрави. Те са много важни за нашия живот.
Важно!
- Насочвайте учениците да посочат хранене, говор и усмивка.
- Може да направите кратка игра – учениците да опитат да кажат дума без да докосват зъбите си с езика.
Учениците провеждат серия от експерименти, с които проверяват как влияят на зъбите различни видове храни и напитки.
Инструкции
- Ученици, спомняте ли си, че вчера направихме нещо интересно, за което аз не ви обясних много, а само казах, че като му дойде времето ще разбере за какво става въпрос? Е, днес дойде това време. Това всъщност беше началото на един много интересен експеримент, който има за цел да ви покаже как се отразяват на вашите зъби различни напитки и съставки на храната.
- Вчера потопихме няколко яйца в различни течности. Защо яйца? Ами защото тяхната черупка много наподобява нашия емайл. Днес ще продължим и довършим този експеримент. За целта ще се разделите на екипи. Всеки екип ще получи едно яйце. Задачата ви ще бъде да наблюдавате и опишете резултатите от експеримента в тетрадките си. След това ще се пробвате със задачата да почистите с четка и паста вашите експериментални “зъби”.
- Всички тези наблюдения искам да запишете в тетрадките си, като спазвате следната структура:
- Какъв експеримент проведох? (описание на организацията и провеждането на експеримента)
- В каква течност са потопени яйцата?
- Какво наблюдаваме след като ги извадим от течността?
- Какви изводи бихме могли да направим в тази връзка?
- Какво се случи, когато опитахме да почистим черупката на яйцето с паста и четка?
- Какви изводи можем да направим за това?
- Какво заключение можем да направим за това, дали храната се отразява на здравината и красотата на зъбите?
- Какви храни и напитки трябва да избираме, ако искаме да имаме здрави зъби?
- Времето ви за работа по тази задача е в рамите на 15 минути. След това ще споделите отговорите си в голямата група и заедно ще направим изводи и обобщение.
Обобщение
Разбрахме, че различните храни и напитки могат да оцветят или увредят зъбите. Затова трябва редовно да ги мием и да избираме полезни храни.
Важно!
- Започнете подготовката на този експеримент още от предходния ден, като донесете няколко яйца и различни течности от типа на вода, прясно мляко, сок, кока кола или друго безалкохолно, и накарайте учениците да потопят яйцата в тях.
- Осигурете предварително четки и пасти за зъби - по 1 четка за всеки отбор.
- Насочвайте децата да анализират това, което наблюдават.
- Запишете предварително на дъската въпросите, по които трябва да се записват наблюденията.
Учениците споделят какво са научили и създават правила за здрави зъби.
Инструкции
- На финала на днешния час искам всеки от вас да:
- каже едно ново нещо, което е научил за зъбите;
- измисли 3 правила за здрави зъби (например: мия зъбите два пъти на ден, ям повече плодове и зеленчуци, избягвам много сладки напитки);
- опсочи поне една храна, която ще избягва оттук насетне, за да има здрави зъби.
Обобщение
Научихме защо зъбите са важни и как да се грижим за тях. Експериментите ни показаха защо трябва да внимаваме с храната и напитките.
Важно!
- Помогнете на учениците да формулират прости и ясни правила.
- Може да закачите „Правилата на класа за здрави зъби“ на табло в класната стая.
