Стратегии за успех в дигиталния свят

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за този урок.

Описание

В този практически урок учениците ще изследват как информационната грамотност и уменията за решаване на проблеми им помагат да се ориентират успешно в сложния и бързо променящ се дигитален свят.

Чрез самооценка, дискусии и анализ на реални казуси, свързани с изкуствен интелект, фалшиви новини и онлайн отговорност, те ще изградят стратегии за осъзнато и етично поведение в интернет пространството.

Урокът поставя акцент върху ролята на критичното мислене, етичната преценка и личната отговорност при използването на технологии – особено на генерирано съдържание от изкуствен интелект (AI). Учениците ще се научат да разпознават подвеждаща информация, да оценяват източници и да действат осъзнато при създаване или споделяне на дигитално съдържание.

Урокът акцентира върху:

  • информационна грамотност в ерата на AI
  • стратегии за проверка на информация и избягване на манипулации
  • осъзнаване на алгоритмите и как те оформят възприятията ни
  • морални и социални последици от онлайн действията
  • дигитална отговорност и лични етични правила

Компетенции, които развива урокът:

  • критическо мислене и оценка на информация
  • саморефлексия и дигитална етика
  • идентифициране и справяне с манипулативни практики
  • решаване на проблеми в дигитална среда
  • способност за работа с технологии и изкуствен интелект по отговорен начин

Учениците ще:

  • попълнят анкета за самооценка на уменията си за информационна грамотност и дигитално проблемно мислене
  • обсъдят актуални въпроси като фалшиви новини, кликбейт и пропаганда, включително ролята на AI в създаването им
  • анализират реални казуси, включително случаи на кибертормоз и манипулация чрез генерирано съдържание
  • работят в екипи и водят дебати, свързани с моралната отговорност в интернет
  • формулират свое лично „Правило №1 за дигитална отговорност“ като конкретен ангажимент за поведение онлайн

Допълнителна стойност на урока:

Урокът подготвя учениците за живота след училище, където способността да различават надеждна информация от манипулативна е не просто полезна, а критично важна. В контекст на бързо навлизащи AI технологии, те ще разберат как всяко действие в дигитална среда носи последствия – правни, социални и морални.

Чрез активни методи като казуси, дискусии и лично самоанализиране, учениците ще изградят здравословни навици за информирано и отговорно поведение онлайн, което ще им служи както в академичната, така и в професионалната им реализация.

Още уроци по този предмет и клас

Видеоурок за пътна безопасност за 1. клас от програмата „Отличник на пътя“
От информация до решение: Как да използваме критично мислене в дигиталния свят
Да оставим положителна следа: онлайн комуникация и сътрудничество
Дигитална грамотност: Как да навигираме и решаваме проблеми в онлайн света

Автор на урока

о

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.